کارگروه ساماندهي مد و لباس کشور فراخوان و جزئيات نحوه شرکت در سومين جشنواره ملي لباس کودک و نوجوان را منتشر کرد.

به گزارش گالري آنلاين به نقل از روابط عمومي کارگروه ساماندهي مد و لباس کشور، اين کارگروه به منظور استفاده بهينه از ظرفيت هاي موجود در جامعه طراحان و توليدکنندگان مد و لباس، توسعه کانونهاي توليدي خُرد، تکميل زنجيره توليد با بهرهمندي از توانايي نخبگان در طراحي لباس کودکان و نوجوانان که بخش اعظم جمعيت جوان کشور را تشکيل مي دهند و با توجه به نياز بخش توليد به الگوهاي جديد و مناسب براي کودکان و نوجوانان با حفظ هويت ايراني-اسلامي و باور به تحقق جهش توليد با اتکاء به توان نيروي انساني داخل کشور و اولويت بخشي به عوامل موثر بر ارتقاي «بهداشت و سلامت محيط کارگاهي در زنجيره توليد و عرضه محصولات» سومين جشنواره ملي مد و لباس کودک و نوجوان را برگزار ميکند.
حوزه طراحي لباس کودک و نوجوانان در کشور ما متأسفانه مورد غفلت قرار گرفته و از استانداردهاي بينالمللي فاصله دارد بر همين اساس در جشنواره سوم نه تنها طراحان با ارائه ايدههاي خود به رقابت خواهند پرداخت بلکه آموزشهاي لازم در قالبي کاملاً علمي و در حد حرفهاي به علاقهمندان اين حوزه نيز ارائه خواهد شد.
تاکيد سومين جشنواره بر طراحي لباس نوجوان است، لباسي که مي تواند ساختار ذهني و جهان بيني نوجوان را تحت تاثير قرار دهد است. علاوه بر اين طراحي استاندارد لباس، کيف و کفش بر اساس آناتومي و با تأکيد بر حفظ سلامت جسمي و رواني کودکان و نوجوانان مد نظر قرار دارد.
بر اساس اين اعلام، علاقهمندان از روز هشتم آذر ماه تا 15 دي ماه براي ثبتنام و شرکت در اين جشنواره فرصت دارند.
جزئيات برگزاري اين جشنواره به شرح زير است:
اهداف جشنواره:
شوراي سياستگذاري سومين جشنواره مد و لباس، با هدف طرح سوال: چه کسي لباس مرا توليد کرده است؟ درصدد است تا طراح لباس کليه فرآيندهاي طراحي تا توليد و عرضه را با رعايت ملاحضات زيست محيطي و مباني اخلاقي توليد که در دين مبين اسلام تحت عنوان رعايت حقوق کارگر به آن سفارش فراوان شده است را در طراحي لباس کودک و نوجوان مدنظر قرار دهد. اهم اهداف ديگر جشنواره به اين شرح است:
• شناخت جامعه طراحان از 28 درصد جمعيت کودک و نوجوان کشور و تشويق طراحان لباس براي اين گروه
• نگاهي نو به بازار، ايجاد فضاي رقابتي سالم بين طراحان عرصه مد و لباس
• ايجاد فضاي مناسب به منظور کشف استعدادهاي نو
• کمک به ارتقا سطح حوزه طراحي با الهام از نمادهاي ايراني_اسلامي
• بررسي عوامل تاثير گذار بر پوشاک کودک و نوجوانان توسط برندهاي بزرگ توليد کننده.
• فراهم نمودن زمينه هاي ارتباط و تعامل بين طراحان و توليدکنندگان اين عرصه.
• ارتباط مستقيم بين طراحان و توليد کنندگان لباس کودک و نوجوان با ساير بخش هاي هنري تاثيرگذار بر انتخاب سليقه اين بخش از جامعه در چارچوب شئونات و ارزش هاي مورد قبول ملي و فرهنگي کشور.
بخش هاي جشنواره:
الف) بخش رقابتي
1 . بخش مجموعه سازان:
در اين بخش کليه طراحان به صورت مستقل و مراکز آموزشي و توليدي به صورت گروهي با هويت مشخص يا طراحان مشغول به کار در برندهاي توليد کننده مي توانند شرکت کنند (براي توجيه و هماهنگي نحوه حضور، کارگاه مجازي به صورت فايل هاي تصويري در اختيار طراحان قرار خواهد گرفت).
2 . بخش عمومي:
طراحان لباس کودک و نوجوان تک اثر خود را با ذکر گروه سني که در ادامه فراخوان ذکر شده است ارسال مي کنند که مشتمل بر تمام اجزا لباس و همچنين ملحقات لباس مي باشد که ماسک و شيلد نيز به آن اضافه شده است. در اين بخش آثار بايد با شناسنامه کامل (نام طرح، منبع الهام، جنسيت پارچه و نوع گروه سني) ارائه شوند.
3 . بخش تصويرسازي:
در اين بخش طراحي لباس کودک و نوجوان با در نظر داشتن شاخص هاي زيبايي شناسي و استفاده از اِلمان هاي ايراني و اسلامي به شکل قابل قبول از طرف گروه سني منتخب طراح ، مورد توجه است .
لازم است جنسيت پارچه هاي استفاده شده در طراحي دستي يا رايانه اي ذکر شود و يا در صورت امکان نمونه پارچه ضميمه شود. (منبع ايده و الهام طرح عنوان گردد)
4 . بخش طراحي پارچه:
• طراحي پارچه با رايانه و ارائه نمونه چاپ شده
• طراحي پارچه با دست و تکنيک هاي چاپ هاي دستي و ارائه نمونه آن
5 . بخش طراحي کيف و کفش سلامت و ارگونوميک:
در اين بخش طراحان مي توانند با کمک بخش صنعت به صورت فيزيکي و يا به صورت طراحي دستي شرکت نمايند. به کارگيري نمادها و المان هاي ملي و بومي در طراحي کفش و کيف حائز اهميت خواهد بود.
ويديوهاي آموزشي در اين بخش تهيه و در اختيار طراحان قرار خواهد گرفت.
۶: بخش پوشاک مدارس:
الف) تصويرسازي
ب) آثار اجرا شده
براي هر دو جنسيت دختر و پسر با توجه به مضامين زير آثار پذيرفته شود:
تلفيق سنت و ايده هاي نو در طراحي پوشاک مدارس ايران
طراحي پوشاک مدارس ايران بر اساس نمادهاي دنياي کودکان و نوجوانان ايراني
7. بخش استارتتاپ لباس کودک و نوجوان:
استارت تاچ تحت عنوان خلاقيت در لباس کودک و نوجان با رويکرد سلامت در سومين جشنواره لباس کودک و نوجوان به بخش رقابتي اضافه شده است که طراحان ميتوانند با ذکر عنوان استارت تاپ لباس کودک و نوجوان و سلامت جسم و روان نسبه به ارائه طرح هاي خلاقانه و نوآورانه در اين حوزه به منظور توليد و تجاري سازي در فضاي کسب و کار اقدام کنند.
8. محورهاي ارائه مقاله در بخش علمي و دانشگاهي جشنواره لباس کودک و نوجوان با رويکرد سلامت
– لباس کودک و نوجوان و سلامت جسم و روان
1- ارگونومي در طراحي لباس کودک و نوجوان
2- تاثير لباس بر اعتماد به نفس کودک و نوجوان
3- تاثير جنس و الياف پارچه بر سلامت و تندرستي کودک و نوجوان
4- نقش رنگ در سلامت روان کودک و نوجوان
5- بررسي عوارض استفاده از المانها و تصاوير نامتناسب با ويژگي هاي جسمي و روحي کودکان
6- تاثير مدل لباس بر سلامت و تندرستي کودک و نوجوان
7- نقش اصول و رعايت چارچوب بهداشتي در توليد لباس کودک و نوجوان
8- تاثير پوشاک متحد الشکل بر کودک و نوجوان
9- استانداردهاي سايزبندي در لباس کودک و نوجوان
10- طبقه بندي در لباس کودک و نوجوان
– لباس کودک و نوجوان و هويت ايراني اسلامي
1- شاخص هاي لباس کودک و نوجوان منطبق با آموزه هاي ديني
2- مختصات مد و لباس کودک و نوجوان در تناسب با سبک زندگي ايراني اسلامي
3- تاثير لباس بر سلامت کودک و نوجوان از منظر اسلام
4- ارتباط بين لباس و هويت ملي
5- جايگاه مد و مدگرايي از نگاه کودک و نوجوان
6- بررسي تاثير استفاده از شخصيت هاي انيميشني داخلي و خارجي بر انتخاب لباس کودک و نوجوان
7- تاثير رسانه در لباس کودک و نوجوان
– لباس کودک و نوجوان و خلاقيت و نوآوري
1- طراحي خلاق در عرصه توليد لباس کودک و نوجوان
2- طراحي لباس بر پايه ي خلاقيت، انسجام و هماهنگي
3- نقش خلاقيت و نوآوري در ايجاد جريانهاي فکري و مد سازي در لباس کودک و نوجوان
ب) کارگاه هاي آموزشي مجازي
براي آشنايي طراحان به موضوعات تخصصي عنوان شده، ويديوهايي توسط اساتيد منتخب ارائه مي شود و در فضاي مجازي و سايت منتشر خواهد شد.
همچنين در طول زمان برگزاري جشنواره کودک و نوجوان جهت ارتقاء کيفي جشنواره، کارگاه هاي آموزشي به صورت مجازي توسط دبيرخانه جشنواره کودک و نوجوان پخش خواهد شد.
ج) ويترين ملي
برندهاي برگزيده و جمعي از برترين هاي لباس کودک و نوجوان در بخش ويترين ملي به صورت مجازي با ارائه کالکشن هاي فصلي خود گردهم مي آيند که منتخبين اين بخش نيز در فضاي رقابت قرار خواهند گرفت و به نمايش و عرضه محصولات خود مي پردازند.
د) معيارهاي داوري
• توجه به عنصر خلاقيت و قابل اجرا بودن آن
• به کارگيري المان هاي ايراني و اسلامي در راستاي مدسازي
• توجه به فرهنگ عمومي پوشش کودک و نوجوان
• آشنايي به سبک هاي نوين و تاثير آن بر پوشاک کودک و نوجوان
• درنظر گرفتن آناتومي گروه سني انتخاب شده توسط طراح
• روانشناسي طرح متناسب با رنگ انتخابي
• انتخاب پارچه مناسب با طرح و گروه سني انتخاب شده توسط طراح
• استفاده از الگوهاي نو و خلاق در زمينه الگوسازي
• استفاده از پارچه توليد داخل و تطابق با شاخص هاي فرهنگ ايراني اسلامي
• امکان استفاده از طرح در تجاري سازي و توليد انبوه
• رعايت استانداردهاي سايز لباس برمبناي گروه سني
• شاخص هاي ارزيابي کلي در بخش هاي مختلف مهارت در طراحي و تکنيک اجرا
نوزاد: از 3 ماه تا 24 ماه
کودک: از 2سال تا 10 سال، قد 92 تا 136 سانتي متر
نوجوان و جوان: از 10 سال تا 18 سال، قد 140 سانتي متر به بالا
شرايط ثبت نام:
• ثبتنام و ارسال تصاوير، فقط از طريق وبسايت جشنواره به نشاني www.modolebas.com امکانپذير است.
• حجم هر فايل ارسالي در تمامي بخش ها، حداقل يک و حداکثر شش مگابايت و در قالب jpg مي باشد.
• تکنيک و شيوه ارائه، آزاد است.
• ثبت نام کنندگان مي توانند در تمامي بخش ها ثبت نام کنند و در هر بخش حداکثر 3 اثر ثبت نمايند.
جوايز:
نفر برگزيده در هر بخش رقابتي: تنديس طلايي جشنواره، ديپلم افتخار و سفر به جزيره زيباي کيش
نفرات دوم و سوم: لوح تقدير به همراه جايزه نقدي
نفرات شايسته تقدير: لوح تقدير
گاه شمار جشنواره:
اعلام فراخوان و شروع ثبت نام: شنبه 8 آذر ماه 1399
پايان مهلت ثبت نام: دوشنبه 15 دي ماه 1399
داوري آثار: 16 تا 18 دي ماه 1399
شروع نمايشگاه مجازي: 20 دي ماه 1399
اختتاميه و اهداي جوايز: 25 دي ماه 1399
ارکان جشنواره:
رييس شوراي سياستگذاري: سيده مرضيه شفاپور
دبير جشنواره: غزل بهمني
دبيرخانه جشنواره:
تهران، خيابان کارگر شمالي، بالاتر از بلوار کشاورز، خيابان صدوقي، پلاک ۱۷
تلفن : ۶۶۹۴۶۹۱۰ و ۶۶۹۴۶۹۱۱
