نگاهي به عکس هايي تکان دهنده از يک بحران جهاني

عکاسي، هنري که با ثبت اتفاقاتي که در گوشه و کنار دنيا رخ مي‌دهد، نقش مهمي را در پررنگ شدن و انتقال آنها به ديگران ايفا مي‌کند. پناهجويي يکي از هزاران اتفاقي است که به مدد عکاسي، بحران آن را براي مردم دنيا ملموس تر از قبل شده است. در ادامه اين گزارش، نگاهي خواهيم داشت بر آثار عکاسان مختلف از سراسر دنيا که با دوربين خود سعي در نشان دادن جدي بودن بحران پناهجويي دارند.

تصويري از نجات بافتگان حادثه جزيره لامپدوسا

به گزارش گالري آنلاين به نقل از ايسنا، در دنياي پست مدرن امروزي که همه چيز به سمت ايماژ يا همان تصوير حرکت مي کند، هنر عکاسي مهم‌ترين رسانه تلقي مي‌شود که قابليت بالايي در انتقال اخبار و تأثيرگذاري عاطفي بر مخاطب دارد و همين ويژگي است که باعث مي‌شود يک تصوير گاه گوياتر از هزاران کلمه‌اي باشد که در وصف آن نوشته مي‌شود.

حدود هشت سال قبل (سوم اکتبر سال ۲۰۱۳) در همين روزها، جزيره لامپدوسا واقع در کشور ايتاليا ۳۶۰ پناهجو را در درون آب‌هايش به خاک سپرد. حادثه اي تلخ که انتشار تصاوير آن جهان را تکان داد. به همين مناسبت نگاهي داريم بر تصاويري از عکاسان مختلف در سراسر دنيا که تلاش کرده اند بحران پناهجويي را به تصوير بکشند. برخي از اين عکس ها قدرت خبري بيشتري دارند و برخي ديگر قدرت تأثيرگذاري عاطفي.

اولين عکسي که مشاهده مي‌کنيد مربوط به پدر افغان و فرزندش است که در آن پدري افغان زير باران کودک خود را در فرودگاهي در هند در آغوش گرفته است و با نگاهي ملتمسانه، به جهتي خارج از کادر نگاه مي‌کند. اين عکس که به يک اندازه از قدرت خبري بالا و تأثيرگذاري عاطفي برخوردار است، در مکاني به ثبت رسيده و در زماني منتشر شده که اتفاقات اخير افغانستان را به ياد مخاطب مي‌اندازد. سيف الله صمديان، عکاس و مستندساز در گفت‌وگويي با ايسنا درباره اين عکس گفته بود: «اينکه اين عکس فتوشاپ باشد يا نه، مهم نيست؛ مهم تأثير گذاري عاطفي و قدرت خبري بالايي است که اين تصوير را به يکي از تکان دهنده‌ترين تصاوير از خيل بي شمار پناهجويان امروز جهان تبديل کرده است.»

تصوير بعدي که شايد بارها آن را ديده باشيد مربوط به يک کودک سوري است که امواج دريا جسد او را به ساحل رسانده بود. اين تصوير که از قدرت خبري بسيار بالايي به منظور انتقال حوادثي که براي پناهجويان رخ مي‌دهد، برخوردار است، در زمان خشم و ناراحتي گسترده‌اي را در ميان افکار عمومي ايجاد کرد و باعث شد تا بار ديگر بحران پناهجويان براي مردم دنيا پررنگ‌تر شود.

عکسي که در پايين‌تر مشاهده مي‌کنيد، اثري از سام فلپس است. اين عکس از مادربزرگ ۷۰ساله اي که در مدرسه‌اي در جمهوري آفريقاي مرکزي پناه گرفته بود، ثبت شده است. عکاس مي گويد: مادربزرگ در حالي که وسايل خانواده خود را محاصره کرده بود، فرياد زد که آن‌ها توانستند قبل از اينکه ستيزه جويان ضد شورش چند هفته پيش خانه‌ها را تخريب کنند، پا به فرار بگذارند.»

فردريک نوي، عکاس که از ورود پناهجويان آفريقاي مرکزي عکاسي کرده است، درباره اثرش که تصوير آن را در پايين‌تر مشاهده مي‌کنيد، اين چنين مي‌گويد: «چند هفته پيش به کامرون رفتم تا از ورود پناهجويان آفريقاي مرکزي که از خشونت در کشورشان فرار کرده‌اند، عکاسي کنم. عکسي که انتخاب کرده‌ام براي من نمادي از وضعيت بد پناهندگان است. کودک آفريقايي بر روي يک پادري خوابيده است و اگرچه گرسنگي او آشکار است اما همچنان باوقار به خواب رفته است.»

سباستين ريچ، عکاس و فيلمبردار بريتانيايي در شرح عکسي که تصوير آن را در پايين‌تر مشاهده مي‌کنيد، اين چنين مي‌گويد: «در اردوگاهي در شهرستان مابان، سودان جنوبي يک دختر جوان حدودا هفت ساله هنگامي که از زندگي روزمره عکس برداري مي‌کردم، مرا دنبال مي‌کرد. هر از چند گاهي با دستان نرم کوچکش از مچ دستانم مي‌گرفت. به پايين که نگاه کردم او را با دقت در حال تماشاي چندين پروانه ديدم. محمد، مترجمم به من گفت که او مي‌گويد اردوگاه به قدري کثيف است که مي‌خواهد پروانه‌ها را از آغوش شما بيرون بکشد و آن‌ها را در جيب خود بگذارد تا بال‌هايش تميز و نرم باقي بماند.»

اندرو مک کانل که تصوير يک پناهنده ۱۰۲ ساله اهل سوريه را ثبت کرده است، در توضيح اين تصوير مي‌گويد: «سعدا يک زن انعطاف پذير است. او در سنين جواني هفت فرزند خود و شوهرش را از دست داد. اکنون اما اين زن که کشور خود را از دست داده است، حتي وقتي بمب گذاري در محل زندگي‌اش آغاز شد، به زندگي خود ادامه داد.»

تصويري که در پايين‌تر مشاهده مي‌کنيد اثري ديگر با موضوع پناهندگان است که توسط فيل بهان به ثبت رسيده است. او درباره اين عکس مي‌گويد: «چيزي که بلافاصله توجه من را به خود جلب کرد، سن اين زن بود. نام او رسول است و در سن ۷۵ سالگي به دليل خشونت‌هاي فرقه‌اي در ايالت راخين برمه مجبور به ترک خانه‌اش شد. پس از عکس گرفتن از او با خودم فکر کردم چگونه کسي در اين سن با چنين شرايطي کنار مي‌آيد؟»

از زمان آغاز درگيري ها در سوريه، تعداد افرادي که در اين کشور نياز به کمک دارند، همواره يک روند افزايشي را طي کرده است و اين در حالي است که بيشتر جمعيت اين افراد را کودکان تشکيل مي‌دهند. تصويري که در پايين‌تر مشاهده مي‌کنيد، مويسس سامان، عکاس از ملاقات با خانواده‌هايي که از درگيري‌ها جان سالم به در برده‌اند، به ثبت رسانده است.

پیمایش به بالا