نخستین تصاویر ثبت‌کننده بناهای تاریخی هند

نمایشگاهی در دهلی مجموعه‌ای ارزشمند از عکس‌های قدیمی بناهای تاریخی هند را به نمایش گذاشته است. این تصاویر از دهه‌های ۱۸۵۰ و ۱۸۶۰ نقش مهمی در شکل‌گیری درک تاریخی و هنری از هند و تعامل با علوم مختلف داشته‌اند.

William Henry Pigou, a surgeon turned photographer, took this picture of an idol cart at a Mysore temple in 1856


به گزارش گالری آنلاین، نمایشگاهی جدید در پایتخت هند، دهلی، مجموعه‌ای غنی از اولین عکس‌های بناهای تاریخی این کشور را به نمایش گذاشته است. این عکس‌ها از دهه‌های ۱۸۵۰ و ۱۸۶۰ به دورانی از آزمایش‌های تازه تعلق دارند، زمانی که تکنولوژی جدید عکاسی با سرزمین‌های ناشناخته روبرو شد. هند تحت استعمار بریتانیا اولین کشور خارج از اروپا بود که استودیوهای حرفه‌ای عکاسی تأسیس کرد و بسیاری از این عکاسان اولیه به‌طور بین‌المللی مورد تحسین قرار گرفتند. (عکاسی در سال ۱۸۳۹ به‌وجود آمد.)

این عکاسان با ترکیب و تغییر الگوهای تصویری، سنت‌های هنری جدیدی معرفی کردند و سلیقه‌های بصری متنوعی، از محققان تا گردشگران، را شکل دادند. آثار عکاسان برجسته بریتانیایی اغلب دیدگاهی استعماری منعکس می‌کنند، در حالی که آثار همتایان هندی آن‌ها تعاملات نادیده‌ گرفته‌ شده‌ای با این روایت را نشان می‌دهند. تصاویر این نمایشگاه با عنوان «تاریخ‌هایی در حال شکل‌گیری» از آرشیو شرکت هنری برجسته DAG گردآوری شده‌اند و نقش حیاتی عکاسی در شکل‌دهی به درک تاریخ هند را برجسته می‌کنند.

این عکس‌ها همچنین به توسعه علوم میدانی کمک کرده، شبکه‌های دانشی را ایجاد کردند و تاریخ‌های سیاسی، تحقیقات میدانی و رشته‌های آکادمیکی مانند باستان‌شناسی را به هم متصل کردند. آشیث آناند، مدیرعامل DAG، می‌گوید: «این تصاویر لحظه‌ای از تاریخ را به تصویر می‌کشند که امپراتوری بریتانیا در حال تحکیم قدرت خود در هند بود و مستندسازی بناهای تاریخی شبه‌قاره به‌عنوان ابزاری برای تأکید بر قدرت و همچنین به نمایش گذاشتن دستاوردهای امپراتوری برای مخاطبان اروپایی استفاده می‌شد.»

William Johnson and William Henderson photographed the Elephanta caves in western India

This 1858 picture of the sacred tank at the Minakshi Sundareshvara Temple in the southern city of Madurai was taken by Linnaeus Tripe

John Murray's picture of the Agra Fort, 1858

Thomas Biggs picture of a Durga temple in Bijapur, 1855

Felice Beato's picture of the clock tower at the ruined British Residency in Lucknow, 1858

Andrew Neill's picture of the sculptured granite wall in Hampi, 1856

Edmund Lyon's picture of a long aisle in Ramalingeswara temple in Rameswaram, 1867

Samuel Bourne photographed this ice cave at the source of Baspa river in the Himalayas in 1860

logo-samandehi