سفر به دنیای تخیلات آبی به شکل نور

گالری HackelBury میزبان نمایشگاه انفرادی شکل نور از هنرمند برجسته، بیل آرمسترانگ است.


به گزارش گالری آنلاین، این نمایشگاه به بررسی درک بصری و قدرت تحول‌آفرین هنر عکاسی پرداخته و آثار آرامش‌بخش و مدیتیشن‌گونه‌ای را به نمایش می‌گذارد.

بیل آرمسترانگ، به خاطر مجموعه نمادین خود با عنوان "بی‌نهایت" شناخته شده است. او با تغییر فوکوس دوربین به بی‌نهایت، تصاویر خود را عمداً محو می‌کند و تصاویری اثیری و رویاگونه خلق می‌کند. در نمایشگاه "شکل نور"، آرمسترانگ همچنان به کاوش در مفاهیم ناپایداری و انتزاع ادامه می‌دهد و مرزهای هنر عکاسی را فراتر می‌برد تا ترکیب‌های فرازمینی‌ای ایجاد کند که بیننده را به تأمل درباره واقعیت خود فرا می‌خواند.

آرمسترانگ در توضیح این مجموعه می‌گوید:

«محو شدن شدید به من امکان می‌دهد تا رنگ‌ها را ترکیب و تصفیه کنم و قطعاتی خلق کنم که همچون سرودهایی از رنگ هستند—نگاهی کوتاه به فضایی از رنگ ناب، فراتر از فوکوس و فهم ما.»

این نمایشگاه شامل آثار انتزاعی از سری‌های ماندالا، کره‌های آبی و دارشان است که به فلسفه و معنویت شرقی ارجاع دارند. او علاقه‌مند است که واکنش احساسی بیننده را نسبت به تصاویر، اشکال و رنگ‌ها برانگیزد و تجربه‌ای متفاوت از انتظارات معمولی آن‌ها ایجاد کند.

آرمسترانگ در این‌باره می‌گوید:

«ماهیت درک بصری برایم جالب است: اینکه چگونه چشم سعی می‌کند این تصاویر را تفسیر کند اما قادر به این کار نیست و چطور این ناتوانی می‌تواند ناآرام‌کننده باشد.»

در مجموعه کره‌های آبی، آرمسترانگ به اهمیت جهانی دایره و امکان‌های عرفانی رنگ آبی می‌پردازد، در حالی که سری دارشان با موضوعات معنوی شرقی سروکار دارد و مربع را به‌عنوان یک شیء مقدس و نمادگرایانه بررسی می‌کند. او چهار وجه مربع را با چهار عنصر طبیعی (خاک، آب، باد و آتش)، چهار فصل و چهار جهت اصلی مرتبط می‌داند. سری ماندالا نیز همچنان به نقش مدیتیشن و جایگاه مرکزی آن در معنویت بودایی علاقه‌مند است.

آرمسترانگ درباره این مفاهیم چنین توضیح می‌دهد:

«مفهوم اینکه ما می‌توانیم چیزی را واقعی بدانیم، در حالی که همزمان می‌دانیم آن یک توهم است، برایم جذاب است. تجربه سردرگمی بصری که به‌طور موقت روان را از مسیرش خارج می‌کند، می‌تواند ما را آزاد کند تا به صورت احساسی واکنش نشان دهیم.»

این نمایشگاه، ما را به تأمل در مورد تجربه‌های جهانی انسانی—مرگ‌پذیری و ناپایداری زندگی—دعوت می‌کند.


logo-samandehi