هنرمندی تخیلی: واکنش ونگوگ به موز چسبخورده و فروش میلیوندلاریاش
هنرمند علیرضا کریمی مقدم، که مدتهاست زندگی ونسان ونگوگ را در قالب تصاویر رنگارنگ بازآفرینی میکند، در یک اثر جدید واکنش تخیلی ونگوگ به این اثر را به تصویر کشیده است.
به گزارش گالری آنلاین، موز چسبخورده اثر مائوریتزیو کاتلان که در سال ۲۰۱۹ رونمایی شد، از همان ابتدا بحثبرانگیز بود. این اثر با عنوان کمدین اخیراً با قیمت بیش از ۶ میلیون دلار در حراجی ساتبیز نیویورک فروخته شد و بار دیگر توجهات بسیاری را به خود جلب کرد. این موضوع باعث شده است بسیاری بپرسند: اگر استادان بزرگ هنر زنده بودند، چه نظری درباره چنین آثاری داشتند؟ آیا آنها میتوانستند با این سبک کار ارتباط برقرار کنند؟
تصویر تخیلی ونگوگ و موز چسبخورده
در تصویر کریمی مقدم، ونگوگ پشت یک غرفه ایستاده و برخی از معروفترین نقاشیهای خود را برای فروش گذاشته است؛ از شب پرستاره گرفته تا پرترهاش و گلهای آفتابگردان. اما یک تفاوت آشکار وجود دارد: همه این آثار یک موز چسبخورده به وسط بوم دارند. ونگوگ، در حالی که دستهایش را به نشانه استیصال بالا برده، انگار از رهگذران میخواهد این نسخههای جدید آثارش را ببینند.
نامه تخیلی به تئو
کریمی مقدم همراه این تصویر، یک نامه خیالی به سبک نامههای ونگوگ به برادرش تئو نوشته است. در این نامه، ونگوگ از فروش آثارش به یک کلکسیونر خبر میدهد و مینویسد: «برادر عزیزم تئو، این نامه را با شادی برایت مینویسم. خبر خوب این است که توانستم تعدادی از نقاشیهایم را به یک کلکسیونر بفروشم.»
اما او اعتراف میکند که برای فروش آثارش از باورهای هنری خود فاصله گرفته است: «باید بگویم که شاید کمی از ایدهآلها و باورهایم درباره هنر دور شدهام. ولی چه میتوان کرد؟ رستورانی که نزدیک خانهام است به باورهای من اهمیتی نمیدهد؛ فقط پول میخواهد تا به من غذا بدهد!»
او در ادامه اضافه میکند: «راستی، امروز کلمهای جدید یاد گرفتم که شاید برایت جالب باشد: ‘ابتذال’. با احترام، وینسنت.»
ونگوگ در دنیای هنر معاصر
این اولین بار نیست که کریمی مقدم، ونگوگ را در مواجهه با دنیای هنر مدرن تصویر میکند. او پیشتر ونگوگ را در موقعیتهایی به تصویر کشیده است که در دنیای مدرن احساس بیگانگی میکند یا در تلاش است جایگاه خود را پیدا کند. برای مثال، او ونگوگ را در حالی تصور کرده که با مردمی مواجه میشود که لباسهایی با طرح نقاشیهایش به تن دارند اما خودش توان خریدشان را ندارد. یا زمانی که کنار یک نقاشی دیواری از گلهای آفتابگردان ایستاده و از مردمی که از آن عکس میگیرند، میخواهد از خودش هم عکس بگیرند، بیآنکه بدانند او همان هنرمند است.
این آثار کریمی مقدم، بازتابی از تضاد میان هنرمندان بزرگ گذشته و واقعیتهای دنیای هنر امروز است.