فرسایشِ تصویر و انسان؛ روایت هاوار امینی در گالری دانژه
نمایشگاه «فرسایش قدرت» که این روزها در گالری دانژه برپاست، مجموعهای است از نقاشیهای هاوار امینی که در ادامهی جستوجوهای پیشین این هنرمند در باب تاریکی، انسان و قدرت شکل گرفته است. در این نمایشگاه، بخشی از آثار که پیشتر در قالب مجموعهای با عنوان سور (Feast) در گالری ماه به نمایش درآمده بود، در کنار آثار جدید با محوریت مفهوم «فرسایش» به تماشای عموم درآمده است.
در گفتوگویی که با این هنرمند انجام شد، از او درباره ایده شکلگیری این مجموعه و مفاهیمی که در دل آن نهفته است، پرسیده شد. امینی در پاسخ گفت که ایدهها و مفاهیمی که در این آثار دیده میشود، به سالها پیش از ۱۳۹۷ بازمیگردد. او در اینباره چنین توضیح داد: «در آن دوران تصویر روشن و دقیقی از مجموعه در ذهنم نداشتم؛ حتی پس از اجرای بیشتر کارها. نمیخواهم اشارهای صریح به موضوع آثار داشته باشم، چرا که این مفاهیم برای خود من هم پیچیده و مبهماند؛ مانند خود انسان و دستاوردهایش که بیشتر به ویرانی میماند.»
در ادامه، در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه برخی از آثار یادآور لحظاتی تاریک و معمولا نادیده از تاریخ معاصرند و مردانی که خود حامل این تاریکیها هستند، امینی تأیید کرد که بخشی از روایت مورد نظر او، به همین مفاهیم میپردازد؛ به بازی دادن و بازی گرفته شدن. او افزود: «تکنیک اجرایی در این مجموعه، تجربهی جدیدی برایم بود، اما در سالهای قبل نیز تم کلی این موضوع را با شیوههای مختلف کار کرده بودم؛ بدون آنکه آنها را به نمایش بگذارم. به همین دلیل وقتی مخاطب برای نخستین بار با این مجموعه روبهرو شد، با رویکردی متفاوت مواجه شد که در نگاه اول هم در مضمون و هم در شیوهی اجرا با آثار پیشین من متفاوت بود.»
در بخشی از گفتوگو، از او درباره نقش عکس و تصویر در نقاشیهایش پرسیده شد؛ اینکه چه میزان از عکسهای شخصی و چه میزان از تصاویر آرشیوی در کارهایش استفاده شده است. هاوار امینی در پاسخ به این پرسش گفت: «در اغلب نقاشیهای دورههای مختلف و در همین مجموعهی تازه، رد عکس را میتوان به وضوح دید؛ چه عکسهایی که خودم گرفتهام و چه تصاویری که متعلق به من نیست و در اینترنت یافتهام. گاهی عکسهای رسمی از خبرگزاریها و گاهی تصاویر نامتعارف شخصی که در وبسایتها پیدا کردهام. این حجم انبوه تصاویر، زمانی بدون دلیل مشخص آرشیو شدهاند و زمانی نیز سر از یک نقاشی درآوردهاند.»
در پایان، زمانی که از او دربارهی تأثیر رسانهها، جنگ و انباشت تصویری که این روزها بر ذهن انسان معاصر تحمیل میشود، سؤال شد، هنرمند چنین پاسخ داد: «رسانهها، جنگ و تبعات آن و این حجم انبوه تصاویر، پایهی شکلگیری کارهایم بودهاند. سعی کردهام در دل این تاریکی، برای لحظهای چراغی کمسو برای خودم روشن کنم.»
مجموعه «فرسایش قدرت» در گالری دانژه، ادامهی مواجههی هاوار امینی با تاریخ معاصر، تصویر، قدرت و سایههای آن است؛ تلاشی برای خوانش دوبارهی خشونت و ویرانی در دل بسترهای تصویری امروز.
علاقمندان جهت بازدید از آثار می توانند تا ۱۶ خردادماه به نشانی سمنان، بلوار قائم، نبش کوچه میرحاج، گالری دانژه مراجعه نمایند.