ماه مارس امسال، ساتبيز پنج اثر از کلود مونه را ارائه خواهد کرد که در طي يک دوره 15 ساله در طول دوران حرفهاي او نقاشي شده است.

به گزارش گالري آنلاين، اين آثار محور کار اين هنرمند را از يک نقاش امپرسيونيست تا پدر اکسپرسيونيسم انتزاعي ترسيم ميکند. اين مجموعه تصويري از نحوه برخورد مونه با مفهوم ثبت رنگ و نور بر روي بوم به روشي مدرن و انتزاعي، از طريق طيفي از نقوش کليدي ترسيم مي کند. از يک بوم پر از گل که نشاندهنده نقاشيهاي معروف نيلوفر آبي مونه است، تا تصويري ريتميک از دستههاي دانهاي که در کنار هم قرار گرفتهاند، و دو منظره نقاشي شده در شرايط آب و هوايي متفاوت در انتهاي فصلها. آثار همگي مربوط به سال 1900 هستند. مونه تأثير عميقي بر هنرمندان و جنبشهاي بعدي گذاشت. اين نقاشيها در مجموع با قيمت 50 ميليون دلار (35 ميليون پوند) در حراج عصر مدرن و معاصر ساتبيز در لندن در 2 مارس 2022 عرضه خواهند شد.
هلنا نيومن، رئيس ساتبيز اروپا و رئيس هنر امپرسيونيست و مدرن در سراسر جهان، ميگويد: «مونه با پيکاسو و ون گوگ يکي از محبوبترين هنرمندان جهان امروز است. در سالهاي اخير، انرژي پيرامون او، هم در عرصه نمايشگاههاي جهاني و هم در ميان مجموعهداران سراسر جهان بهويژه در آسيا که شخصيتي محبوب است، قوت بيشتري پيدا کرده است. در ترسيم پيشرفت به سمت نقاشيهاي بزرگ نيلوفر آبي، اين پنج اثر خيرهکننده داستان مونه را بهعنوان پدر هنر مدرن به طرز درخشاني بيان ميکنند.
سيمون شاو، نايب رئيس هنرهاي زيباي ساتبي، گفت: «مونه تأثيري کليدي بر جنبشهاي انتزاعي قرن بيستم داشت و مدتها پس از مرگش در سال 1926، او همچنان يک نيروي قوي و مرتبط است. به طور واضح، در دهه 1950، با ظهور اکسپرسيونيسم انتزاعي، موزه هنرهاي مدرن يک نيلوفر آبي براي مجموعه خود به دست آورد – اين رابطه همزيستي در سال هاي بعد، با پيشگامي مونه و موزه مارموتان، به کاوش ادامه يافت. نمايشگاه Abstraction در سال 2010 و در حال حاضر در نمايشگاه هلن فرانکتالر در گالري تصاوير Dulwich در لندن مي باشد.
قيمت تخميني يکي از چهار طبيعت بي جان بين 10 تا 15 ميليون پوند است. سنت طولاني و درخشان نقاشي طبيعت بي جان، هم موضوع و هم ترکيب بندي را به شدت به چالش مي کشد. گلها تمام بوم را اشغال ميکنند، با لبههاي نقاشي که ترکيب را برش ميدهند – ارتباط زيادي با شيفتگي مونه به ژاپن داشت، شيفتگي که او با بسياري از معاصران خود به اشتراک ميگذاشت. در سال 1854، بنادر ژاپن براي اولين بار در 200 سال گذشته به روي تجارت غربي باز شد و جرقه اي را براي ژاپنيسم به وجود آورد که تقريباً در تمام جنبه هاي زندگي غربي نفوذ کرد.
اثر Massif de chrysanthèmes که بين 10 تا 15 ميليون پوند تخمين زده مي شود، يکي از چهار طبيعت بي جان اختصاص داده شده به گل هاي داوودي است که توسط مونه در سال 1897 نقاشي شده است. به چالش کشيدن ريشهاي سنت طولاني و درخشان نقاشي طبيعت بيجان، هم موضوع و هم ترکيب – که در آن گلها تمام بوم را اشغال ميکنند، با لبههاي نقاشي که ترکيب را برش ميدهند – ارتباط زيادي با علاقه مونه به ژاپن داشت. شيفتگي او با بسياري از معاصرانش به اشتراک گذاشته شد. در سال 1854، بنادر ژاپن براي اولين بار در 200 سال گذشته به روي تجارت غربي باز شد و جرقه اي را براي ژاپنيسم به وجود آورد که تقريباً در تمام جنبه هاي زندگي غربي نفوذ کرد.


