شاهکار غارت‌شده تيسين به مزايده گذاشته مي‌شود

يکي از شاهکارهاي نقاشي «تيسين»‌ که توسط سربازان «ناپلئون» غارت شد و زماني در يک اتوبوس پيدا شده بود به زودي به مزايده گذاشته مي‌شود.

به گزارش گالري آنلاين به نقل از ايسنا، يک نقاشي کوچک اثر «تيتزيانو وچلي» نقاش پرآوازه ايتاليايي ملقب به «تيسين»‌ درحالي ماه ميلادي آينده در «کريستيز» لندن به مزايده گذاشته مي‌شود که انتظار مي‌رود، رکورد جديدي را براي فروش اين آثار اين هنرمند به ثبت برساند.

«آرت‌نت»‌ نوشت، در حراج آثار «استادان قديم نقاشي» که در دوم جولاي برگزار مي‌شود، يک نقاشي نيم متري به نام «فراز به مصر» نيز ارائه خواهد شد. کارشناسان ارزش اين اثر را بين ۱۵ الي ۲۵ ميليون پوند (معادل ۱۹.۱ الي ۳۱.۹ ميليون دلار) برآورد کرده‌اند.

در صورتي که اين نقاشي به قيمتي بيش از کف ارزش برآوردشده فروخته شود،‌ رکورد گران‌ترين اثر فروخته‌شده اين هنرمند شکسته مي‌شود. اين رکورد در حال حاضر به  نقاشي تعلق دارد که در سال ۲۰۱۱ در حراجي ساتبيز نيويورک به قيمت ۱۶.۹ ميليون دلار فروخته شد.

گمان مي‌رود «تيسين»‌ نقاشي «فراز به مصر» را در دوران نوجواني خلق کرده است. در آن زمان، ونيز يکي از ثروتمندترين شهرهاي جهان و به عنوان قطبي براي تجارت رنگ و پارچه شناخته مي‌شد و در آن امکان استفاده از رنگ‌هاي متنوع و باکيفيت وارداتي براي هنرمندان فراهم بود.

تاريخچه پرفراز و نشيب اين نقاشي از مجموعه «بارتولومئو دلا نيو»، تاجر ونيزي ادويه شناخته مي‌شود که براي در اختيار داشتن بيش از ۲۳۰ نقاشي شناخته مي‌شد. اين نقاشي بعدها بين «لئوپولد ويلم اتريش»، «کارل ششم» امپراتور روم، «ماريا ترزا» ملکهٔ مجارستان، کرواسي، بوهم، ايتاليا، لهستان، فرمانرواي روم و آلمان، «يوزف دوم» امپراتور روم دست به دست شد، تا اينکه توسط سربازان «ناپلئون» براي اضافه شدن به «موزه ناپلئون»‌ غارت شد.

اين نقاشي در سال ۱۸۷۸ در ازاي ۳۵۰ سکه گيني در حراجي کريستيز فروخته شد. نوادگان کسي که در سال ۱۸۷۸ اين نقاشي را خريداري کرد، اکنون اين شاهکار را به مزايده گذاشته‌اند.

اين نقاشي در سال ۱۹۹۵ از عمارتي که در آن نگهداري مي‌شد، ربوده شد. اين نقاشي هفت سال بعد در يک کيسه خريد در يک ايستگاه اتوبوس پيدا شد.

پس از درگذشت «جورجونه» در سال ۱۵۱۰ ميلادي و «جيوواني بليني»‌ در سال ۱۵۱۶ ميلادي، «تيسين»‌ پرچم‌دار سبک ونيزي بود. با اين حال «تيسين»‌ نيز کم‌کم از سبک آموزگاران خود فاصله گرفت تا به بينش هنري خود نزديک شود و در نهايت همچون «ميکل‌آنژ» به موفقيت دست ‌پيدا کرد.

پیمایش به بالا