نگاهي بر نقاشي‌هاي کمتر شناخته‌شده ادگار دگا

«ادگار دگا» به عنوان يکي از مشهورترين نقاشان امپرسيونيست شناخته مي‌شود که به همراه «مونه» و «رنوآر» جنبش امپرسيونيسم را شکل دادند.

به گزارش گالري آنلاين به نقل از ايسنا، «دگا» بيشتر براي خلق تابلوهاي نقاشي با موضوع کودک‌هاي بالرين شهرت دارد. با اين حال اين هنرمند فرانسوي برجسته تابلوهاي نقاشي با موضوعات ديگري نيز خلق کرده است که چندان مشهور نيستند. در ادامه به منتخبي از اين نقاشي‌ها مي‌پردازيم.

«خانواده بللي»

«دگا»‌ به عنوان يک مرد جوان براي ادامه يادگيري هنر به ايتاليا سفر کرد. او در زمان اقامتش در فلورانس، پرتره‌اي از خانواده عمه خود «لورا» را نقاشي کرد. «لورا» با شخصيت برجسته ايتاليايي به نام «بللي»‌ ازدواج کرده بود و دو فرزند داشت که در زمان خلق اين پرتره ۸ و ۱۰ ساله بودند.

در اين پرتره بسيار جالب که البته فضاي آن تاحدي متراکم است، مادر در حالتي مقتدر و جدي به تصوير کشيده شده است. او که ايستاده نقاشي شده است، لباسي سراسر سياه به تن دارد چراکه سوگوار درگذشت پدرش است که پرتره‌اي از او در کنارش بر روي ديوار نصب شده است. همسر او در سمت ديگري از نقاشي در حالي آرام بر روي صندلي نشسته و به خانواده‌اش نگاه مي‌کند که مخاطب تقريبا فقط او را از پشت سر تماشا مي‌کند.

دختران ترکيبي از وضعيت والدين خود هستند. دختر بزرگ‌تر شبيه مادرش است که با وقار ايستاده و دست‌هايش را روي پاهايش قرار داده است. دختر کوچکتر به نقطه‌اي بيرون از نقاشي نگاه مي‌کند. چيزي توجه او را به خود جلب کرده است و او با بازيگوشي پاهايش را به هم مي‌زند که نشان مي‌دهد هنوز کودک است و به دغدغه بزرگسالان توجه نمي‌کند.

«فروشگاه کلاهدوزي»

«دگا» در حوالي ۱۸۸۰ ميلادي طراحي‌ها و نقاشي‌هاي بسياري با موضوع فروشگاه کلاهدوزي خلق کرد. اين نقاشي يکي از بزرگترين‌هاي اين مجموعه نقاشي‌هاي است. اين اثر هنري زن جواني را به تصوير مي‌کشد که کلاهي را تحسين و يا تزئين مي‌کند. به نظر مي‌رسد دگا عمداً هويت دختر را ناشناس باقي گذاشته است. آيا او مشتري است يا مغازه‌دار؟ با بررسي دقيق‌تر مي‌بينيم که او يک سنجاق در دهان خود دارد و دستکش پوشيده است. بنابراين شايد او کلاه مي‌سازد. در کنار زن، مجموعه‌اي از کلاه‌هاي رنگي نيز به تصوير کشيده شده است.

جالب‌ترين قسمت نقاشي زاويه غيرمعمول آن است. زاويه از بالا اين نقاشي مثل کسي است که نزديک ميز ايستاده و دختر را تماشا مي‌کند. به نظر مي‌رسد که او متوجه نگاه مخاطب نيست و کاملاً در کار خود غرق شده است.

«دفتر پنبه در نيواورلئان»

«ادگار دگا» تنها نقاش فرانسوي امپرسيونيستي بود که به ايالات متحده آمريکا سفر کرد و در آنجا نقاشي کشيد. در سال ۱۸۷۳ ميلادي او از اعضاي خانواده‌اش که در ايالات متحده آمريکا بودند، بازديد کرد و تابلو نقاشي «دفتر پنبه» را در جريان اقامت در آنجا خلق کرد. اين نقاشي فضاي داخلي شرکت عموي «دگا» در نيواورلئان را به تصوير مي‌کشد. در اين نقاشي عموي «دگلا» به همراه برادران او و چندين کارمند اين شرکت را حين کار يا شايد هم لحظه‌اي استراحت مي‌بينيم. در فضاي پس‌زمينه پنبه خام را روي ميز مي‌بينيم.

«دگا» در نامه‌هايي که براي دوستان مستقر در فرانسه‌اش نوشته بود، از اين موضوع شکايت مي‌کرد که در دوران اقامتش در آمريکا قصد داشت چند پرتره خانوادگي خلق کند که به دلايل مختلفي ميسر نشده است. البته «دفتر پنبه» به نوعي يک پرتره خانوادگي محسوب مي‌شود، چراکه در آن مردهاي خانواده‌اش را به تصوير کشيده است.

«بازديد از يک موزه»‌

چه صحنه مدرني است! دو زن که نقاشي‌هايي با قاب‌هاي طلايي در موزه را تحسين مي‌کنند. يکي از زنان کتاب راهنما در دست دارد و ديگري گويي حين تماشاي آثار هنري در افکار خود گم شده است. افرادي که در اين نقاشي به تصوير کشيده شده‌اند در حقيقت «مري کسات» و خواهرش هستند. «کسات» نقاش و يکي از اعضاي جنبش «امپرسيونيسم» بود.

در حالي که بيشتر امپرسيونيست‌ها از مناظر زيبا الهام مي‌گرفتند، هنرمند فرانسوي ادگار دگا ترجيح مي‌داد از سوژه‌هاي انساني، به‌ويژه آنهايي که در حال حرکت هستند، نقاشي خلق کند. او علاوه بر بسياري از نقاشي‌هاي شناخته‌شده‌اش، طراحي‌هاي بي‌شماري با مداد و پاستل خلق کرد که هر کدام از آن‌ها نشان‌دهنده مهارت او در به تصوير کشيدن شکل انسان در حين حرکت است.

پیمایش به بالا