«جوديت لايستر» هنرمند برجسته عصر طلايي هلند بود که مدتها آثارش به ديگر هنرمندان چيرهدست مرد نسبت داده ميشد و قرنها نامش فراموش شد تا اينکه در نهايت بار ديگر شناسايي شد و در حراجيها و موزههاي معتبر جهان مورد توجه قرار گرفت.

Judith Leyster, Self-Portrait (c. 1630)
به گزارش گالري آنلاين به نقل از ايسنا، «جوديت لايستر»، نقاش چيرهدست هلندي که زماني به فراموشي سپرده شده بود، در سه سال اخير در حراجيها فراتر از انتظارات ظاهر شده و آثارش در معتبرترين سالن نمايش موزه ملي آمستردام نيز به نمايش گذاشته شده است.
«لايستر» بيشتر در حوالي ۱۶۳۰ ميلادي و پيش از آن که با هنرمند ديگري ازدواج کند، فعاليت هنري زيادي داشت. تا قبل از اينکه در سال ۱۸۹۲ يک دعواي حقوقي بين يک دلال آثار هنري و يک فروشنده فاش کرد که تعداد زيادي از آثار «لايستر» به اشتباه به ديگر نقاش بزرگ هلندي يعني «فرانس هالس» نسبت داده شده بود، دنياي هنر «لايستر» را دوباره کشف نکرده بود.
«آرتنت» نوشت، از دهه ۱۹۷۰، محققان فمينيست بار ديگر به «لايستر» پرداختند و او کم کم مورد توجه دنياي هنر قرار گرفت. «فريما فاکس هوفريشتر» نخستين تکپژوهش با موضوع آثار «لايستر» و داستاني اصلي اين هنرمند را در سال ۱۹۸۹ منتشر کرد. «لايستر» در هارلم و در خانوادهاي متولد شد که کسبوکارشان در دوران نوجواني «جوديت»شکست خورد، از اين رو او تصميم گرفت که حرفهاي را پيش بگيرد. «فرانس هالس» نيز در «هارلم» ساکن بود. براساس نوشتههاي به جاي مانده از شاعري که در همان شهر زندگي ميکرد، «لايستر» در حوالي ۱۶۲۸ ميلادي در کارگاه نقاشي هنرمندي به نام «Pieter de Grebber» فعاليت ميکرد. مورخان با توجه به سبک نقاشيهاي «لايستر» اين فرضيه را نيز مطرح کرده بودند که او احتمالا شاگرد «هالس» نيز بوده است. «لايستر» در دوران حيات خود، تحسين ميشد و در سال ۱۶۳۳ ميلادي به يکي از معدود نقاشان زني تبديل شد که به «حلقه نقاشان سن لوک» ملحق شد.

Judith Leyster, Jolly Toper (1629)
در سال ۱۶۳۴، «لايستر» يک استوديو با چندين دانشآموز داشت. او دو سال بعد ازدواج کرد، در نهايت صاحب ۵ فرزند شد و فروش آثار هنري همسرش را نيز مديريت کرد. اين درحالي بود که نقاشيهاي خود را کوچکتر، سادهتر و اغلب با موضوع گل و گياه خلق ميکرد. آثار هنري مربوط به دوران اوج «لايستر» يا بدون امضا بودند يا اينکه پس از مرگش در سال ۱۶۶۰ ميلادي به هنرمندان ديگري نسبت داده شدند. برخي از آثار او حتي به «هالس» نسبت داده شده بودند.
مشهورترين نمونه از اين نوع جعلها در سال ۱۸۹۲ بود، زماني که توماس لوري، دلال هنري بريتانيايي، تابلويي متعلق به سال ۱۶۳۰ ميلادي را خريد که به «فرانس هالس» نسبت داده شده بود. با اين حال، پس از تميز کردن اين تابلو نقاشي، «لوري» امضاي مرموز هنرمند ديگري را در زير پاي يکي از چهرههاي به تصوير کشيده شده در اين نقاشي پيدا کرد، جايي که يک L و J به چشم ميخورد. در نهايت «لوري» از فروشنده شکايت کرد و بازپرداخت جزئي دريافت کرد.
اين پرونده دادگاهي سر و صداي زيادي به پا کرد. در سال ۱۹۲۶ ميلادي نيز ۳۵ نقاشي ديگر به عنوان آثاري که توسط «لايستر» خلق شدهاند، شناسايي شد.
