کشف شاهکار هنرمند کانادایی پس از یک قرن

نقاشی ۵۰ دلاری خریداری شده از حراجی Barn در همپتونز، می‌تواند ۱۵۰ هزار دلار در حراج به فروش برسد.


به گزارش گالری آنلاین، هر حراجی Barn می‌تواند گنجینه‌های پنهانی برای خریداران هوشیار داشته باشد. اما وقتی آلن ترِیبیتز، دلال هنری اهل نیویورک، اوایل امسال به یکی از این رویدادها در همپتونز رفت، بی‌آنکه بداند، با یک کشف ارزشمند روبرو شد. او به‌طرز عجیبی به یک نقاشی مرموز که یک خرس گریزلی کنده‌کاری‌شده را روی یک تیر توتم نشان می‌داد، جذب شد و با خوشحالی ۵۰ دلار برای خرید آن پرداخت کرد.

تریبیتز که یک کارشناس بازار هنر با تجربه است، طبیعتاً به پیشینه این نقاشی کنجکاو شد. هرچند او نام امیلی کار، هنرمند امضا‌کننده بوم را نمی‌شناخت، اما پس از جستجو فهمید که او یکی از چهره‌های بزرگ هنر کانادا در اوایل قرن بیستم است.

با اطمینان از اینکه اثری خاص در دست دارد، تریبیتز با خانه حراج هنرهای زیبا هفل در کانادا تماس گرفت و رئیس این خانه، دیوید هفل، را شگفت‌زده کرد. هفل به «پرس کانادا» گفت: «هیچ شکی در ذهنم نبود که این یک کشف هیجان‌انگیز مانند داستان سیندرلا است.»

این شاهکار دوباره کشف‌شده، اکنون در تاریخ ۲۰ نوامبر در حراجی هفل در تورنتو به مزایده گذاشته می‌شود و انتظار می‌رود که بین ۱۰۰,۰۰۰ تا ۲۰۰,۰۰۰ دلار کانادا (۷۵,۰۰۰ تا ۱۵۰,۰۰۰ دلار آمریکا) به فروش برسد. هفل اضافه کرد: «اینکه این اثر پیدا شده و دوباره به خانه‌اش بازگشته، اهمیت زیادی دارد.»

امیلی کار که در سال ۱۸۷۱ در بریتیش کلمبیا متولد شد، یک تربیت سنتی انگلیسی داشت و در حدود سال ۱۹۰۰ در مدرسه هنر لندن آموزش دید و بعداً از ۱۹۱۰ تا ۱۹۱۱ در پاریس تحصیل کرد. او بیشتر به خاطر مناظر طبیعی و نقاشی‌هایی که هنر و معماری اقوام بومی کانادا را مستند می‌کرد، از جمله آنچه او «توتم‌های در حال ناپدید شدن» می‌نامید، شناخته شده است. چندین نقاشی معروف او، از جمله نقاشی‌ای که تریبیتز در همپتونز خریداری کرد و «مسِت، جزایر ملکه شارلوت» نام دارد، توتم‌ها را به تصویر می‌کشد. او در سال ۱۹۱۳ در ونکوور سخنرانی‌ای با موضوع «توتم‌ها» ارائه داد. «مسِت، جزایر ملکه شارلوت» نام روستایی است که کار در این نقاشی مستند کرده است و در آن از پالت ملایم بنفش، سبز و قهوه‌ای استفاده شده است. فیگور بزرگ خرس به‌صورتی محافظتی در پس‌زمینه بالای یک سازه ساده ظاهر می‌شود، گویی در حال محافظت از شهر است.

تریبیتز درباره کشف خود گفت: «من چیزهای بسیار جالب زیادی دیده‌ام، اما این یکی... مهم‌ترین چیزی است که تا به حال پیدا کرده‌ام.»

اما چگونه یکی از آثار گمشده کار در یک حراجی انبار در همپتونز سر درآورد؟ پژوهشگران بر این باورند که کار در دهه ۱۹۳۰ این اثر را به دوستش نل کوزیه هدیه داده است. کوزیه زمانی که او و همسرش به‌عنوان سرایدار در یک ملک محلی کار پیدا کردند، به منطقه لانگ آیلند نقل‌مکان کرد. اکنون، اما این اثر به خانه خود در کانادا بازگشته و منتظر مالک جدید خود است.

logo-samandehi