فراخوان مسابقه‌ی طراحی معماری بین‌المللی پناهگاه برای دانشجویان


بعد از زلزله‌ی بزرگ شرق ژاپن در سال ۲۰۱۱، پروژه‌ی «خانه‌ای برای همه» از ۱۶ خانه‌ی ساخته شده در سراسر شهرها در Sanriku تشکیل شد. بعد از زلزله‌ی Kumamoto که در سال ۲۰۱۶ رخ داد، جمعاً ۹۳ «خانه‌ای برای همه» در منطقه‌ی اسکان موقت ساخته شد.

خانه‌ای برای همه در نظر دارد ابتدا مکانی برای گردهمایی قربانیان حادثه و فرزندانشان به وجود آورد تا فضایی برای راحتی آنها فراهم کند ــ جایی که مردمان آسیب دیده از زلزله که خانه‌های خود را از دست داده‌اند بتوانند صحبت کنند، غذا بخورند و با یکدیگر زندگی کنند.

به گزارش گالری آنلاین به نقل از هنر معماری آنلاین، این پروژه فقط مردمی که قربانیان زلزله هستند را حمایت نمی‌کند، بلکه سؤالی را برای معماران نیز مطرح می‌کند: اجتماعی بودن برای معماران به چه معنایی است؟ معماری متعلق به چه کسانی است؟ بیشتر معماران با جمله‌ی «برای جامعه» به این پرسش پاسخ خواهند داد؛ پس چگونه ما مشخص کنیم که این درک از «جامعه» بر اساس نظر شخصی یا رضایت فردی از معماری نیست؟ آیا معماران به مسائل اجتماعی نگاهی انتزاعی ندارند و خود را از واقعیت با حالت سوم شخص جدا نمی‌کنند؟ برای معماران، مشاهده‌ی واقعیت درونی جامعه ضروری است تا پیشنهادهایی که به زندگی واقعی مردم شباهت دارند را خلق کنند.

«خانه‌ای برای همه» پروژه‌ای است که بر‌اساس فرضیه‌ی «با هم اندیشیدن و با هم خلق کردن» با جامعه به وجود آمده است. این یک رفتار معمارانه است که فراتر از حمایت ساده از قربانیان زلزله می‌رود تا معنای اساسی معماری عمومی و آینده را پرس‌ و‌ جو کند. دانشجویان باید پروژه‌هایی را ارئه دهند که بر‌اساس کانسپت خانه‌ای برای همه ساخته شده باشد و از آن نیز فراتر رود و از زاویه‌ای به آن نگاه کنند که به زندگی مردم در جامعه‌ی امروز توجه ‌می‌شود.

تویو ایتو (Toyo Ito)

هیئت داوران

Toyo Ito – Chair of Jury
Tom Heneghan
Nobuaki Fuyuya
Maki Onishi
Yuki Hyakuda

جوایز

نفر اول : ۱۰۰۰۰۰۰ ین و لوح تقدیر

نفر دوم : ۵۰۰۰۰۰ ین و لوح تقدیر

نفر سوم : ۱۰۰۰۰۰ ین و لوح تقدیر

دو اثر قابل تقدیر : لوح تقدیر و جایزه


شرکت کنندگان باید دانشجوی لیسانس یا فوق لیسانس در دانشگاه یا نهادهای عالی باشند. نهادهای عالی شامل کالج مدارس، کالج تکنولوژی و دیگر مدارس وابسته‌ی فنی حرفه‌ای می‌‍‌شود.

اگر طرح در مرحله‌ی اول داوری انتخاب شد، شرکت کنندگان باید قادر به شرکت در مرحله‌ی نهایی داوری که ارائه‌ی آزاد است باشند. این مرحله از داوری در ۸ دسامبر ۲۰۱۸ (یکشنبه ۱۸آذر) در توکیو برگزار می‌شود.

هزینه‌ی رفت‌و‌آمد و اقامت برای مرحله‌ی نهایی داوری برای یک نفر از هر گروه پرداخت خواهد شد.

آخرین مهلت ارسال آثار : ۷ سپتامبر 2018 (۱۶ شهریور 97 )


برای اطلاعات بیشتر به سایت فراخوان مراجعه نمایید.

logo-samandehi