فراخوان پنجمین جشنواره ملی و دومین جشنواره بین المللی عکس «شیراز امروز»


پنجمین جشنواره ملی و دومین جشنواره بین المللی عکس «شیراز امروز» توسط اداره کل ارتباطات و امور بین الملل شهرداری شیراز برگزار می شود.

به گزارش گالری آنلاین به نقل از روابط عمومی پایگاه اطلاع رسانی شهرداری شیراز، جشنواره بین المللی عکس «شیراز امروز» به عنوان یکی از جشنواره های هنری شیراز در سال های گذشته توانسته عکاسان بسیاری را از سراسر ایران و جهان به خود جذب و شیراز را در قاب تصویر آنها ثبت کند. این جشنواره امسال نیز در سه حوزه گردشگری و زیارت، عکاسی خیابانی و بخش ویژه «بافت تاریخی و قدیمی شیراز» برگزار می شود. عکاسان علاقه مند به شرکت در پنجمین دوره ملی و دومین دوره بین المللی این جشنواره می توانند عکس های خود را حداکثر تا 20 خردادماه در سایت جشنواره «شیراز امروز» بارگزاری کنند. عکس های جشنواره در روزهای 29، 30 و 31 خرداد داوری، پنجم تیرماه نتیجه اولیه اعلام و 14 تیرماه نتایج نهایی اعلام و اختتامیه جشنواره برگزار می شود.

متن فراخوان و شرایط شرکت در جشنواره بین المللی عکس «شیراز امروز»:

بخش اول: بخش بین المللی گردشگری و زیارت (تک عکس). در این بخش عکس هایی از اماکن، فضاها و آئین های ملی و مذهبی که بتواند به معرفی و رونق گردشگری منجر شود، مد نظر دبیرخانه است.

بخش دوم: بخش بین المللی شیراز – عکاسی خیابانی ( تک عکس). در این بخش نگاه همه عکاسان داخلی و خارجی به فضای شهری و بازتاب رویدادها شهری با نگاه شیراز شهری با نشاط، سالم و امن به تصویر کشیده می شود.

بخش سوم: بخش ویژه «بافت تاریخی و قدیمی شیراز» ( مجموعه عکس). این بخش که نگاه خلاقه عکاسان را می طلبد در قالب مجموعه عکس برگزار می شود و جهت به تصویر کشیدن توانایی ها، جاذبه ها، مشکلات و وضعیت کنونی بافت قدیم شیراز در نظر گرفته شده و صرفا جهت عکاسان بومی شیراز است.

آیین نامه جشنواره:

1. شرکت برای همگان آزاد است.

2. بخش های عکاسی خیابانی و گردشگری و زیارت برای کلیه شرکت کنندگان، اعم از داخلی و خارجی در نظر گرفته شده است. تصاویر این بخش باید طی یک سال گذشته (از ابتدای سال 96) تهیه شده باشد.

3. عکاسان در بخش های عکاسی خیابانی و گردشگری و زیارت نباید هیچ گونه دستکاری و ویرایش که جنبه مستند بودن عکس را خدشه دار کند، انجام دهند.

4. از آنجایی که بخش ویژه مجموعه عکس «بافت قدیمی شیراز» نگاه خلاقه عکاسان را می طلبد، آثار می تواند هم بصورت مستند و هم صحنه آرائی ارائه شود. لازم بذکر است که این بخش حتما باید شرایط مجموعه عکس را داشته باشد و گزارش تصویری یا خبری نباشد. تعداد عکس های این مجموعه ها بین 7 تا 12 فریم در نظر گرفته شده است. لازم به ذکر است در صورت نیاز عکس ها می توانند با متن ( عنوان، زیر نویس، یا بیانیه ) همراه باشند.

5. عکاسان می بایست پس از ثبت نام اولیه، آثار خود را حداکثر تا ساعت 23:59 روز 20 خرداد ماه 1397در سایت رسمی جشنواره به نشانی www.shiraz.ir بارگذاری نمایند و پذیرش آثاری که بعد از تاریخ اعلام شده ارسال گردد مقدور نیست.

6. هر عکاس می‌تواند حداکثر هفت اثر به صورت تک عکس در بخش های اول و دوم به دبیرخانه ارسال کند.

7. عکس‌های رنگی و مونوکروم باید به صورت یک فایل Jpeg با حالت رنگی RGB که اندازه ضلع بزرگ آن حداقل 1500 pixel باشد، ارسال شوند و Dpi عکس‌ها حداکثر 72 pixel باشد. کیفیت (Quality) عکس نیز در خروجی فتوشاپ از عدد ۱۰ کمتر نباشد. دبیرخانه جشنواره از پذیرش آثار در بخش 1 و 2 که بصورت پانوراما ارسال می شودف معذور است. همچنین مسئولیت تغییر فرم عکس و کادر بندی به دلیل استفاده از کراپ های غیر متعارف توسط عکاس و تبدیل آن به سایز استاندارد جهت چاپ بر عهده کاربر می باشد.

9. عکس های پذیرفته شده در جشنواره های گذشته شیراز امروز قابل پذیرش نیست.

10. انتظار می رود از ارسال عکس‌هایی که قبلا به جشنواره‌های داخلی و خارجی ارائه شده‌اند خودداری شود.

11. پس از داوری در صورت راهیابی اثر، فایل اصلی عکس برای نمایشگاه و چاپ در کتاب باید ارائه شود. عدم تحویل فایل اصلی، منجر به حذف عکس از جشنواره می‌شود.

12. به تمامی عکاسانی که آثارشان بعد از داوری به نمایشگاه راه پیدا کنند؛ کتاب جشنواره، حق تالیف (بجز آثار برگزیده) و گواهی شرکت تعلق خواهد گرفت.

13. آثار راه یافته به نمایشگاه در تیر ماه 1397 به نمایش در خواهد آمد. امکان تغییر تعداد آثار به نمایش در آمده در نمایشگاه و کتاب جشنواره با توجه به محدودیت های فضای نمایشگاهی وجود دارد و انتخاب آثار نمایشگاه بر عهده دبیرخانه جشنواره می باشد.

14. در طول برگزاری جشنواره نشست های آموزشی برگزار می شود.

16. رای هیات داوران قطعی است. هیچگونه اعتراضی پذیرفته نیست و تصمیم گیری در مورد مسایل پیش بینی نشده بر عهده برگزار کننده است.

17. ارسال اثر به معنای پذیرش تمامی مقررات این جشنواره می باشد و شرکت کننده در جشنواره به عنوان عکاس و مالک اثر شناخته می‌شود و مسئولیت هرگونه دعوی در باب مالکیت اثر از عهده جشنواره خارج است. مسئولیت حقوقی-کیفری و مدنی ناشی از هرگونه کپی برداری توسط عکاس بر عهده وی می باشد.


جوایز:

بخش بین المللی گردشگری و زیارت: نفر نخست: لوح تقدیر – تندیس و 3 مییلیون تومان جایزه نقدی، نفر دوم: لوح تقدیر – تندیس و 2 مییلیون تومان جایزه نقدی، نفر سوم: لوح تقدیر – تندیس و 1 مییلیون تومان جایزه نقدی و چهار نفر شایسته تقدیر: لوح تقدیر و 400 هزار تومان جایزه نقدی

بخش خیابانی شیراز: نفر نخست: لوح تقدیر – تندیس و 3 مییلیون تومان جایزه نقدی، نفر دوم: لوح تقدیر – تندیس و 2 مییلیون تومان جایزه نقدی، نفر سوم: لوح تقدیر – تندیس و 1 مییلیون تومان جایزه نقدی و چهار نفر شایسته تقدیر: لوح تقدیر و 400 هزار تومان جایزه نقدی

بخش ویژه «بافت تاریخی شیراز»: یک جایزه ویژه: لوح تقدیر – تندیس و 5/3 مییلیون تومان جایزه نقدی، دو شایسته تقدیر: لوح تقدیر – تندیس و 700 هزار تومان جایزه نقدی و حق التالیف برای بخش اول و دوم ( تک عکس) 70 هزار تومن و برای مجموعه عکس 250 هزار تومن


گاهشمار جشنواره:

آخرین مهلت دریافت آثار: 20 خردادماه 1397

داوری: 29، 30و 31 خردادماه 1397

اعلام نتایج اولیه: پنجم تیرماه 1397

اختتامیه و اعلام نتایج نهایی: 14 تیرماه 1397


logo-samandehi