فراخوان سوگواره عاشورایی عکس هیات


هنرمندان مسلمان، هرگز نتوانسته‌اند نسبت به واقعه عظیم کربلا بی‌تفاوت باشند و فرهنگ غنی عاشورا در طول تاریخ تأثیرهای بی‌بدیل و غیر قابل‌انکاری بر هفت هنر گذاشته است.

به گزارش گالری آنلاین به نقل از روابط عمومی سوگواره‌، عکس و پوستر هیأت، ابزارهای رسانه‌ای و هنری هستند که در خدمت فرهنگ غنی عاشورا و هیأت قرار گرفته‌اند. عکس هیأت، عامل عمق‌بخشی به نگاه‌ها و رواج فرهنگ زیبا و پرشور هیأت است و می‌تواند پایان‌بخشِ غفلت یا عبور سطحی از کنار صحنه‌های ناب هیأت باشد.

پوستر هیأت نیز بیرق و شعاری برای تبلیغ حقایق ارزشمند است.
پوستر همانند گنبد که مهم‌ترین نماد حرم است، نمای بیرونی هیأت و جلوه‌گر زیبایی‌های آن است. تعداد مخاطبانِ پوستر اطلاع‌رسانی هیأت، گاهی از تعداد مخاطبانِ خود هیأت بیشتر است.
سوگواره‌های عاشورایی عکس و پوستر هیأت، قرار بوده و هست که بین هنرمندان و هیأت‌ها ارتباط و تعاملی برقرار کند و زمینه را برای شناسایی، سازماندهی و رشد استعدادهای نهفته در هیأت‌ها فراهم کند.

بخش اصلی (متن و حاشیه مراسم هیأت):
• مجموعه‌عكس ، تک‌عکس

جلسه هیأت با تمام حواشی و جوانب آن موضوع این بخش است که از آماده‌سازی هیأت تا آمدن مخاطبین، از شروع قرائت قرآن تا پایان جلسه و نیز تمام اتفاقات و حواشی حین اجرای مراسم، فضاسازی بیرون، ایستگاه صلواتی، کفشداری و ... تا پایان جلسه و جمع‌آوری خیمه هیأت واتفاقات بعد از مراسم را در برمی‌گیرد. این بخش شامل دو زیربخش «تک‌عکس» و «مجموعه‌عکس» است که هریک به صورت مستقل داوری خواهد شد و نفرات اول تا سوم مشخص خواهند گردید.
مجموعه‌عكس جمع تك‌عكس‌هایی پراكنده نیست كه در كنار هم قرار گرفته باشند. هرگاه عكاس نتواند با یك عكس مقصودش را بیان كند یا موضوع چنان گسترده باشد كه با یك عكس نتوان تمام جنبه‌های آن را نشان داد، عكاس از مجموعه‌عكس استفاده می‌كند. تعداد عكس‌های مجموعه‌ها متفاوت است. برای شرکت در بخش مجموعه‌عکس سوگواره عاشورایی عکس هیأت تعداد عکس‌ها باید بین 7 تا 14 عکس باشد که ذیل موضوع بخش اصلی (متن وحاشیه مراسم هیأت)، سوژه مشخصی را دنبال کرده و با پیوند موضوعی یا بصری موجود بین عکس‌ها موضوع مورد نظر را به نحو کامل‌تری تبیین و تصویر نمایند.
هر مجموعه‌عکس باید دارای بیانیه شخصی (Statement) عکاس باشد (حدود 100 کلمه) که همراه عکس‌ها ارسال گردد. آثار فاقد بیانیه در داوری شرکت داده نخواهد شد.

بخش جنبی:
• عکس‌های قدیمی

این بخش به عکس‌های قدیمی هیأت می‌پردازد که شامل بازه زمانی ایام‌انقلاب به قبل می‌باشد. توجه داشته باشید که در این بخش، امکان تولید اثر جدید، وجود ندارد و باید با زحمت و دقت به جست‌وجو و جمع آوری این آثار از کنج پستوها و لابه‌لای آلبوم‌های قدیمی پرداخت. این بخش با توجه به این‌که تأمین‌کننده بخشی از سابقه و هویت تاریخی هیأت می‌باشد از اهمیت فوق‌العاده‌ای برخوردار است.

داوران:
سید عباس میرهاشمی
علی اصغر داود آبادی فراهانی
یدالله عبدی
مجتبی کوچکی
سید احسان باقری

قوانین:

  1. دبیرخانه سوگواره، ارسال‌کننده را صاحب اثر می‌شناسد و در صورت اثبات خلاف آن، اثر مربوطه را از مسابقه حذف نموده، و گزارش تخلف را برای طی مراحل قانونی به مراجع ذی‌صلاح ارائه خواهد داد.
  2. برگزارکننده مجاز است که از آثار ارسالی برای انتشارات، اطلاع‌رسانی، تبلیغات و ارتقای سطح هنری هیأت‌های مذهبی استفاده نماید.
  3. فایل آثار منتخبِ کتاب، با کیفیت اصلی، با حفظ نام عکاس به عنوان «نذر ماندگار» در اختیار هیأت‌های حسینی، جهت استفاده در طرح‌های مذهبی قرار می‌گیرد.
  4. ارسال اثر به منزله پذیرش مقررات سوگواره می‌باشد.
  5. محدودیتی در تعداد آثار ارسالی و یا سال ثبت آثار وجود ندارد.
  6. برای شرکت در سوگواره می‌بایست ازطریق نشانی اینترنتی photo.1542.ORG ثبت‌نام نموده و آثار خود را بارگزاری نمایید .
  7. آثار باید با فرمت jpg و حداقل dpi 300 با حداقل اندازه: 2500 پیکسل برای ضلع بزرگ ارسال شده و کیفیت مناسب جهت چاپ در ابعاد 50 در 70 را داشته باشد.آثاری که کیفیت مذکور را نداشته باشند به مرحله داوری وارد نمی‌شوند.
  8. مجموعه‌عکس‌ها می‌بایست دارای 7 تا 14 قاب با سوژه مشخص ذیل موضوع بخش اصلی(متن و حاشیه مراسم هیأت) بوده و با پیوند موضوعی یا بصری، تداعی کامل‌تری را در تبیین موضوع خاص خود داشته باشند.
  9. همراه مجموعه‌عکس‌ها بیاینه شخصی (Statement) عکاس (حدود 100 کلمه) باید ارسال گردد.
  10. عکس‌هایی که ویرایش اثر با سیستم‌های نرم‌افزاری بنابر تشخیص هیأت‌داوران، بیش از حد متعارف باشد پذیرفته نخواهند شد.
  11. جایزه هیأت در بخش‌اصلی، متعلق به هیأتی است که عکس از جلسه آن هیأت گرفته شده است.
  12. در بخش عکس‌های قدیمی، جایزه به ارسال‌کننده اثر تعلق می‌گیرد و از صاحب اثر (هیأت یا شخص) با اهدای لوح و کتاب تقدیر می‌گردد.


جوایز بخش‌اصلی
مجموعه عکس

رتبه اول: چهار میلیون تومان - سه میلیون تومان کمک به هیأت
رتبه دوم: سه میلیون تومان - دو میلیون تومان کمک به هیأت
رتبه سوم: دومیلیون تومان - یک میلیون تومان کمک به هیأت

تک عکس
رتبه اول: سه میلیون تومان - دو میلیون تومان کمک به هیأت
رتبه دوم: دو میلیون تومان - یک میلیون تومان کمک به هیأت
رتبه سوم: یک میلیون تومان - پانصد هزار تومان کمک به هیأت

برگزیدۀ بخش‌جنبی
هنرمند برتر: عکس های قدیمی - دومیلیون تومان

مهلت ارسال آثار: 16 آبان 1397

جهت کسب اطلاعات بیشتر به سایت فراخوان مراجعه نمایید.

logo-samandehi