فراخوان ششمین جشنواره ملی و سومین جشنواره بین المللی شیراز امروز


جشنواره بین المللی عکس «شیراز امروز» به عنوان یکی از جشنواره های هنری شیراز در سال های گذشته توانسته عکاسان بسیاری را از سراسر ایران و جهان به خود جذب و شیراز را در قاب تصویر آنها ثبت کند.

محورهای جشنواره:

بخش اول
بخش ملی و بین المللی با موضوع"شهروند فرهنگ مدار" (تک عکس)


به باور برخی از کارشناسان، شهرنشینان هنگامی که به حقوق یکدیگر احترام گذارده و به مسئولیت‌های خویش در قبال شهر و اجتماع عمل نمایند به «شهروند» ارتقاء یافته‌اند. شهروندی اشاره به زندگی روزمره، فعالیت‌های فردی و کسب و کار افراد اجتماع و همچنین فعالیت‌های اجتماعی ایشان دارد و بطور کلی مجموعه‌ای از رفتار و اعمال افراد در برابر مکان زندگی است. در اینجا نقش و تاثیر شهروندان بر حفظ ساختار ظاهری شهر و ایجاد فضای زیست طبیعی و اجتماعی بی شک غیر قابل انکار است.

در این بخش از جشنواره بدنبال ثبت تلاش شهروندان فرهنگ مدار جهت ایجاد تصویری زیبا از فضای بیرونی خانه، کوچه، محله و به طبع آن یک شهر آراسته هستیم و همچنین فعالیت های شهروندان در تعالی، حفظ و پیشرفت شهر به مثابه خانه ای همگانی در هر کجا از کره ی پهناور زمین - محل زندگی ما انسان ها- خواهیم بود.


بخش دوم
بخش ملی و بین المللی با موضوع" شب نگاری در فضا های تعاملاتی شیراز" (تک عکس)


پس از رخت بستن روز و فارغ شدن از کارهای روزمره، شب اتمسفری جهت دورهمی و گفتگوهای خانوادگی و دوستانه است. تعاملات اجتماعی در شب چهره ای دیگر را نسبت به روز بواسطه جنس نورپردازی شبانه از خود نشان می دهد. مکان هایی که بواقع کارکرد عمومی و اجتماعی خویش را با حضور انسان ها هم در فضاهای داخلی مانند مساجد، رستوران ها، کافی شاپ ها، مراکز خرید و ... و هم بیرونی همانند پیاده راه ها، پارک ها و ... با تنوع نورپردازی شبانه ایجاد و شکل می دهند.

در این بخش جشنواره به دنبال تصویری از فضا های عمومی ( داخلی و بیرونی) فقط شهر شیراز خواهد بود که تعاملات و دورهمی شهروندان را در نورپردازی مصنوعی شهر نشان می دهد.


بخش سوم
بخش ملی و بین المللی عکاسی خیابانی با موضوع"زیبایی، نشاط و پویایی شهری" (تک عکس)


دوربین های گوشی تلفن همراه وسیله ای جدید جهت ثبت رویدادها در هر گوشه از جهان و ارسال سریع تصاویر به دیگر نقاط عالم شده اند. این فن آوری نوین رسانه ای همگانی جهت بازتاب سریع و جهانی رخداد ها و جریان های گوناگون شده است و مرزهای قراردادی جغرافیای جهانی را از میان برداشته اند.

این بخش از جشنواره به عکاسی خیابانی توسط دوربین های تلفن همراه می پردازد و بدنبال دیده شدن زیبایی، نشاط و پویایی در فضا های شهری در سراسر جهان است.


بخش چهارم
بخش ویژه ی"جایزه میرزا حسن عکاسباشی" کارگاه و ورکشاپ آموزشی شیراز امروز (مجموعه عکس)


از آنجایی که بخشی از اهداف جشنواره شیراز امروز و برگزارکنندگان - شهرداری شیراز - ایجاد بستری های مناسب جهت آموزش و فرهنگ سازی در راستای خدمات و تعاملات شهروندی در فضا و منظر شهری است؛ لذا در این دوره دبیرخانه جشنواره در نظر دارد با برگزاری کارگاه و آموزش جهت عکاسان شیرازی در موارد: موضوع، ایده، ایده پردازی و تهیه مجموعه عکس در راستای اهداف جشنواره در قالب" جایزه میرزا حسن عکاسباشی"* اقدام نماید. این مجموعه کارگاه ها و برنامه ها که در دوره ای 4 هفته ای شکل گرفته است تلاش دارد از ایده تا اجرای مجموعه عکس را با موضوع های مرتبط با شهر شیراز و جهت عکاسان بومی شیراز توسط مدرسین برگزار نماید.

* میرزا حسن عکاسباشی جز نخستین پایه گزاران عکاسی در شیراز بوده و در سال 1278 ه ش نخستین عکاسخانه را در شیراز دایر نمود.

آیین نامه جشنواره:

1. شرکت برای همگان آزاد است.

2. بجز در بخش چهارم، بخش " جایزه میرزا حسن عکاسباشی " که فقط جهت عکاسان بومی شیراز است شرکت در سایر بخش ها جهت همگان می باشد.

3. شرایط شرکت در بخش چهارم" جایزه میرزا حسن عکاسباشی": علاقه مندان می بایست پرپوزال مربوط به موضوع مجموعه عکس خویش را که در راستای اهداف اعلام شده ی جشنواره است را به همراه رزومه خویش تا تاریخ جمعه 23 فروردین ماه به دبیرخانه ایمیل نمایند تا پس از بررسی اعلام نتیجه گردد.

4. موضوع های مورد نظر دبیرخانه جهت بخش چهارم، کارگاه آموزشی در راستای شرایط اجتماعی و فضای شهری فقط شهر شیراز است. در این بخش جشنواره فقط عکاسان بومی شیراز مجاز به شرکت می باشند.

5. کارگاه های در چهار هفته و چهار جلسه توسط مدرسین بصورت مشاوره، آموزش و اجرا بصورت حضوری برگزار می گردد. از آنجایی که این کارگاه ها رایگان برگزار می شوند عکاسان پذیرفته شده در دوره بایستی کارهای نهایی اجرا شده خویش را جهت داوری به جشنواره ارائه نمایند.

6. عکاسان در دو بخش اول: بخش ملی و بین المللی "شهروند فرهنگ مدار" (تک عکس) و بخش دوم: بخش ملی و بین المللی با موضوع" شب نگاری در فضا های تعاملاتی شیراز" (تک عکس) می بایست پس از ثبت نام اولیه، آثار خود را حداکثر تا ساعت 23:59 روز جمعه 8 تیر ماه 1398 در سایت رسمی جشنواره به نشانی www.shiraz.ir بارگذاری نمایند و پذیرش آثاری که بعد از تاریخ اعلام شده ارسال گردد مقدور نمی باشد.

7. در بخش سوم از آنجایی که عکاسی با دوربین تلفن همراه می باشد علاقه مندان می بایستی عکس های خود را پس از بارگزاری در اینستاگرام با هشتک # مربوطه در صفحه ویژه ی جشنواره بارگزاری نمایند. آدرس صفحه اینستاگرام جشنواره / https://www.instagram.com/shirazemrooze

8. هر عکاس می‌تواند حداکثر 5 اثر در بخش های اول و دوم به صورت تک عکس به دبیرخانه ارسال کند.

9. در بخش سوم، تلفن همراه هر عکاس حداکثر 20 عکس را می تواند در صفحه اینستاگرام جشنواره بارگزاری نماید.

10. در بخش چهارم " جایزه میرزا حسن عکاسباشی " مجموعه ها بایستی بین 7 تا 12 فریم باشند و در صورت نیاز به استیتمت، زیر نویس یا کپشن فایل اطلاعات مربوطه به همراه فایل عکس ها به دبیرخانه تحویل گردند.

11. در تمامی بخش های عکاسان نباید هیچ گونه دستکاری و ویرایش که جنبه مستند بودن عکس را خدشه دار کنند استفاده نمایند. هرگونه حذف و اضافه کردن در بخش یا بخش هایی از عکس، باعث حذف اثر از جشنواره خواهد شد. تصحیح در حد اصلاح رنگ و نور و کراپ مجاز است.

12. عکس های ارسالی در هر چهار بخش باید فاقد هرگونه نوشته، علامت، واترمارک و کادر و حاشیه باشند.

13. عکس‌های می توانند بصورت رنگی و یا مونوکروم ارسال گردند و باید به صورت یک فایل Jpeg با حالت رنگی RGB که اندازه ضلع بزرگ آن حداقل 1500 pixel باشد، ارسال شوند و Dpi عکس‌ها نباید از 72 pixel کمتر باشد. کیفیت (Quality) عکس ها را بگونه ای انتخاب شود که از عدد ۱۰ کمتر نباشد و حجم فایل هر عکس بین 1 تا 2 مگا بایت گردد.

14. دبیرخانه جشنواره از پذیرش آثار در بخش 1 و 2 که بصورت پانوراما ارسال می گردد معذور است. همچنین مسئولیت تغییر فرم عکس و کادر بندی به دلیل استفاده از کراپ های غیر متعارف توسط عکاس و تبدیل آن به سایز استاندارد جهت چاپ بر عهده کاربر می باشد.

15. عکس های پذیرفته شده در جشنواره های گذشته شیراز امروز قابل پذیرش نیست.

16. انتظار می رود از ارسال عکس‌هایی که قبلا به جشنواره‌های داخلی و خارجی ارائه شده‌اند جدا خودداری شود.

17. پس از داوری در صورت راهیابی اثر، فایل اصلی، خام RAW عکس برای نمایشگاه و چاپ در کتاب باید ارائه شود، بدیهی است عدم تحویل فایل اصلی RAW، منجر به حذف عکس از جشنواره می‌شود.

18. به تمامی عکاسانی که آثارشان بعد از داوری به نمایشگاه راه پیدا کنند، کتاب جشنواره (در صورت چاپ شدن)، حق تالیف (بجز آثار برگزیده) و گواهی شرکت تعلق خواهد گرفت.

19. آثار راه یافته به نمایشگاه در تیر ماه 1398 به نمایش در خواهد آمد. بدیهی است امکان تغییر تعداد آثار به نمایش در آمده در نمایشگاه و کتاب جشنواره با توجه به محدودیت های فضای نمایشگاهی وجود دارد و انتخاب آثار نمایشگاه بر عهده دبیرخانه جشنواره می باشد.

20. در طول برگزاری جشنواره نشست های آموزشی برگزار می شود.

21. رای هیات داوران قطعی است و هیچگونه اعتراضی پذیرفته نیست و تصمیم گیری در مورد مسایل پیش بینی نشده بر عهده برگزار کننده است.

22. ارسال اثر به معنای پذیرش تمامی مقررات این جشنواره می باشد و شرکت کننده در جشنواره به عنوان عکاس و مالک اثر شناخته می‌شود و مسئولیت هرگونه دعوی در باب مالکیت اثر از عهده جشنواره خارج است. مسئولیت حقوقی-کیفری و مدنی ناشی از هرگونه کپی برداری توسط عکاس بر عهده وی می باشد.

جوایز:

بخش اول: بخش ملی و بین المللی شهروند فرهنگ مدار (تک عکس)

نفر نخست: لوح تقدیر – تندیس و 2.5 میلیون تومان جایزه نقدی

نفر دوم: لوح تقدیر و 2 میلیون تومان جایزه نقدی

نفر سوم: لوح تقدیر و 1.5 میلیون تومان جایزه نقدی

5 نفر شایسته تقدیر: لوح تقدیر و 300 هزار تومان جایزه نقدی

جهت عکاسان خارجی جایزه نفیسی معادل جایزه نقدی ارسال خواهد شد.



بخش دوم: بخش ملی و بین المللی با موضوع" شب نگاری در فضا های تعاملاتی شیراز" (تک عکس)

نفر نخست: لوح تقدیر – تندیس و 2 میلیون تومان جایزه نقدی

نفر دوم: لوح تقدیر و 1.5 میلیون تومان جایزه نقدی

نفر سوم: لوح تقدیر و 1 میلیون تومان جایزه نقدی

4 نفر شایسته تقدیر: لوح تقدیر و 300 هزار تومان جایزه نقدی

جهت عکاسان خارجی جایزه نفیسی معادل جایزه نقدی ارسال خواهد شد.



بخش سوم: بخش ملی و بین المللی عکاسی خیابانی و موبایلی "زیبایی، نشاط و پویایی شهری" (تک عکس)

به 25 اثر لوح تقدیر و مبلغ 150 هزار تومان جایزه نقدی



بخش چهارم: بخش ویژه ی"جایزه میرزا حسن عکاسباشی" کارگاه و ورکشاپ آموزشی شیراز امروز (مجموعه عکس)

مجموعه برتر لوح تقدیر – تندیس و 1.5 میلیون تومان جایزه نقدی

به چهار مجموعه لوح تقدیر و 400 هزار تومان جایزه نقدی

حق التالیف برای عکس های راه یافته به بخش اول و دوم مبلغ 100 هزار تومان و به همراه لوح تقدیرمی باشد.

گاهشمار جشنواره:

اخرین مهلت دریافت آثار: شنبه 8 تیر 98

داوری: 11 – 12 – 13 تیر

اعلام نتایج اولیه 17 تیر

اختتامیه، اعلام نتایج نهایی و گشایش نمایشگاه: 27 تیر 98


جهت کسب اطلاعات بیشتر به سایت فراخوان مراجعه نمایید.

logo-samandehi