فراخوان رقابت عکاسی از آسمان شب «⁧میراث آسمان⁩؛ بر فراز فلات ایران»

سال ۲۰۱۹ صدمین سال تأسیس «اتحادیه بین‌المللی نجوم» (IAU) است و به همین مناسبت مراسم IAU100 در سال ۲۰۱۹ با هدف گسترش علم نجوم آغاز به کار کرده‌ است. در این مراسم پروژه‌های مختلف علمی‌-نجومی در سراسر جهان برگزار می‌شوند. ساروس به‌عنوان برگزیده بخش «پروژه‌های ویژه» این مراسم رقابت عکاسی «میراث آسمان؛ از فلات تا کویر ایران» را برگزار می‌کند. هدف از برگزاری این رویداد نجومی-فرهنگی، علاوه‌ بر محک‌ زدن توانایی و درک زیبایی‌شناختیِ عکاسان نجومی، بازشناسایی میراث ایران است.

در «میراث آسمان» می‌خواهیم عکس‌ها تنها لحظه‌ای از آسمانِ شب نباشند؛ بلکه ترکیبی از آسمان، نمادهایی از میراث ایران و روایتی از آن‌ها در قاب عکس‌ها در کنار هم باشند تا بیشتر از محیط‌زیست و میراث نیاکان بگوییم.

به گزارش گالری آنلاین به نقل از روابط عمومی میراث آسمان، «میراث» آن‌چیزی است که از نیاکان برایمان باقی‌ مانده‌ است؛ همین خانه‌ای که در آن ساکن هستیم، همین سرزمین با تخت جم و چغازنبیل، حتی دورتر تا آن‌زمان که کوه دماوند شکل گرفت، حتی دورتر تا زمان تولد ستاره‌ها‌، تا زمانِ آسمان. از همین خانه تا همین سرزمین تا همین ستاره تا همین آسمان، همه میراث نیاکان‌ ما هستند.

رقابت عکاسی «میراث آسمان؛ از فلات تا کویر»‌ در سه بخش برگزار خواهد شد:

۱- آسمان شب و میراث تاریخی

در این بخش عکاسی از آسمان شب در کنار بناهای تاریخی مورد نظر است. تمامی بناها و ساختمان‌های تاریخی ایران باستان و یا ایران معاصر می‌توانند به‌عنوان سوژه انتخاب شوند. برای مثال بیستون، پاسارگاد، تخت جمشید، چغازنبیل، خانه‌های قجری و ... مثال‌هایی از بناهای تاریخی ثبت‌شده‌ی ملی هستند. عکاسان‌ باید در نظر داشته باشند که در قاب‌ عکس آن‌ها ضمن حضور آسمان تاریک، حضور یکی از این بناها الزامی است.

۲- آسمان شب و میراث طبیعی

از فلات تا کورِ ایرانِ چهار فصل می‌تواند راهگشای ایده‌های نو برای عکاسان خلاق و نوآور باشد تا با تلفیق این آثار با آسمان شب در جهت شناساندن جغرافیای ایران به علاقمندان نجوم، طبیعت و عکاسی گامی بردارند. کوه دماوند، کویر لوت، جنگل‌های هیرکانی، چشمه‌های باداب سورت و هر سوژه ثبت‌شده در فهرست ملی میراث طبیعی می‌تواند در کنار آسمان شب در قاب عکاسان بنشیند.

۳- آسمان شب و میراث ناملموس (Intangible Cultural Heritage)

اقوام و فرهنگ‌ها به‌عنوان عضوی جدایی‌ناپذیر از بدنه تاریخ هر سرزمین، همواره مورد توجه بوده‌اند. هم‌نشینی مواردی چون آیین‌های شفاهی، هنرهای نمایشی، مراسم سنتی، صنعتگری و … با آسمان شب می‌تواند جریان هویت ملی در گذر زمان را به نمایش بگذارد. از جمله این میراث آیین‌های ایرانی نظیر نوروز، شب یلدا، آیین پهلوانی، نقالی، سیاه‌بازی و ... هستند. رسم و آیین، دست‌سازه یا هنری که بخشی از فرهنگ مردم ایران‌زمین باشند و به ثبت ملی رسیده باشند، می‌توانند به‌عنوان سوژه عکاسی در کادر دوربین عکاسان نجومی بنشیند و از آن سخن بگویند.

داوران:
تونچ تزل (مدرس شناخته‌شده‌ی عکاسی نجومی و برنده‌ی جایزه‌های متعدد در این سبک)
پتر هورالک (عکاس نجومی اهل چک و سفیر عکاسی رصدخانه جنوبی اروپا)
دیوید مالین (ستاره‌شناس استرالیایی و یکی از برجسته‌ترین عکاسان آسمان شب در دنیا)
جف دای (مدرس و عکاس نجومی و عضو فعال انجمن بین‌المللی آسمان تاریک)
آجای تالوار (مدرس شناخته‌شده عکاسی زمین و آسمان و عکاس پروژه‌ی جهان در شب)
مهدی زمانی (عکاس و پردازشگر حرفه‌ای تصاویر نجومی، همکار دپارتمان ترویج و آموزش رصدخانه جنوبی اروپا (ESO))
طاها قوچکانلو (عضو پروژه‌ی جهان در شب، برنده رقابت عکاسی Photo Nightscape Award، برنده مدال طلای جشنواره عکس خیام.)

مهلت ارسال آثار: ۱۷ آبان ۱۳۹۸

جهت کسب اطلاعات بیشتر به سایت مسابقه مراجعه نمایید.

logo-samandehi