فراخوان جشنواره ملی نوآفرینی در هنر عمومی و مبلمان شهری

اهمیت طرح:

بازگشت انسان به هویت تاریخی- فرهنگی، یکی از موضوعات مهمی است که امروزه در طراحی عرصه‌های عمومی شهری مطرح است. بدین ترتیب شناخت و استفاده از قابلیت‌های نهفته در تاریخ و فرهنگ برای طراحی در فضاهای شهری و همچنین در فضاهای عمومی مورد توجه بیشتر معماران، طراحان شهری و سازندگان، که در اوایل دوره مدرن به کاربرد عوامل تاریخی- فرهنگی توجه ناچیزی می‌کردند، قرار گرفته است.

افزایش جمعیت شهرها و شکل گیری مناسبات جدید تولید و توسعه زندگی شهرنشینی، تبعات گسترده‌ای با خود به دنبال دارد. لذا بشر برای کم کردن اثرات منفی روحی و روانی ناشی از دنیای صنعتی و زندگی فشرده‌ شهرنشینی که روز به روز ابعاد پیچیده و وسیع تری به خود می گیرد، به دنبال هویت خود می‌گردد. یکی از این بسترها مورد نیاز بشری برای کم کردن اثرات منفی زندگی شهرنشینی و صنعتی امروز، وجود عناصر آشنا و خاطره‌های نسلی در بافت‌های تاریخی می باشد.

هویت یک شهر را میتوان از جنبه‌های مختلف مانند جنبه کالبدی، طبیعی، انسانی و اجتماعی، ترافیکی، تاریخی و اقتصادی بررسی نمود. یکی از مهمترین نمودهای بافت پیرامونی حرم مطهر، ابعاد کالبدی آن می‌باشد که در هر دوره‌ای از عناصر کالبدی هویت‌بخشی برخوردار بوده که ویژگی متمایزی از جنبه‌ی هویت بصری به آن بخشیده است.

بنابراین امروز، عرصه‌های عمومی شهری جدید و قدیمی بافت پیرامون حرم مطهر رضوی، ظرفیت پذیرش عناصر هویتی آشنا با خوانشی جدید و با تکیه بر نوآوری و نوآفرینی در هنر عمومی و مبلمان شهری (مبلمان، المان و سایر عناصر عملکردی و نمادین فضای شهری) را داراست و تا از این مسیر، میراث معنوی و هویتی تاریخی بافت در شکلی تازه تداوم یابد.

این جشنواره با تکیه بر هویت تاریخی و فرهنگی شهر مشهد و ارایه مبلمان، المان و سایر عناصر عملکردی و نمادین فضای شهری متناسب با این هویت در بافت پیرامونی حرم مطهر برگزار می‌گردد. برای رسیدن به این هدف عموم هنرمندان به صورت مشارکتی به ساخت و ساز مشغول خواهند شد. اهمیت این جشنواره در استفاده از مصالح بومی منطقه (آجر) و فناوری‌های نوآورانه در طراحی مبلمان، المان و سایر عناصر عملکردی و نمادین فضای شهری و هدف این جشنواره استفاده‌ی درست و مناسب از مصالح موجود در منطقه است؛

خلاقیت و نوآوری اساس توسعه جوامع در دنیای امروز است، برگزار کنندگان این جشنواره بافت تاریخی پیرامونی حرم مطهر امام رضا (ع) را زمینه مناسب این برنامه قرار داده‌اند. با توجه به بازآفرینی این محدوده، این جشنواره اولین قدم در جهت خلق مبلمان، المان و سایر عناصر عملکردی و نمادین فضای شهری خلاقانه و نوآورانه‌ی آجری را برداشته است. امید است با مشارکت تمامی صاحب نظران و طراحان، این رویداد بتواند رویکردی در توسعه‌ی طراحی و کیفیت بخشیدن به فضاهای شهری را داشته باشد. رویکردی که شهرهای آینده در پاسخ به نیازهای شهروندان و رویای شهر آرمانی، تحقق می‌بخشند.

موضوع:

طراحی برای هنر عمومی شامل مجموعه‌ای خلاقانه و نوآورانه از مبلمان، المان و سایر عناصر عملکردی و نمادین فضای شهری، تجهیزات و امکاناتی که بافت تاریخی پیرامونی حرم مطهر امام رضا (ع) را با توجه به شاخص‌های مورد نیاز پوشش دهد.

شهرداری ثامن شهر مشهد این رویداد را در سه بخش برگزار می‌کند:

1- مسابقه

2- نشست‌های علمی و کارگاه‌های آموزشی

3- نمایشگاه جانبی از آثار

اهداف جشنواره:

  • ترویج و توسعه‌ی نگاه خلاقـانه و نوآورانه در طراحی مبلمان، المان و سایر عناصر عملکردی و نمادین فضای شهری خلاقانه و نوآورانه و ایجاد بستر تعامل طراحان و هنرمندان با یکدیگر و شهروندان
  • ایجاد زمینه‌ی رقـابت بین هنرمندان، طراحـان و متخصصین برای خلق آثـاری نـوآورانه، ساخت و تولید و نصب در بافت تاریخی پیرامونی حرم مطهر امام رضا (ع)
  • ایجاد بستر تبادل نظر و انتقال تجربیات متخصصین و طراحان در طراحی مبلمان، المان و سایر عناصر عملکردی و نمادین فضای شهری و ایجاد بستر توسعه‌ی رویکردهای مبتکرانه و آینده‌نگرانه
  • ایجاد بستر مناسب برای مشارکت نظری مردم در انتقال علایق، نیازها و انتخاب آثار برجسته‌ی شهری
  • افزایش حس تعلق شهروندان و مخاطبان بافت تاریخی پیرامونی حرم مطهر امام رضا (ع)
  • ترویج مشارکت شهروندی و خلق فضاهای تعاملی بین مخاطبان و عنـاصر مبلمــان شهری خلاقانه و نوآورانه
  • توجه به شکوفایی خلاقیت، بـه‌آوری و کشف استعداد‌های خلاق در طـراحی مبلمان، المان و سایر عناصر عملکردی و نمادین

توصیه های طراحانه:

باتوجه به اینکه بافت تاریخی پیرامونی حرم مطهر امام رضا (ع) از هویت تاریخی- فرهنگی برخوردار است و مورد توجه شهروندان و زائران قرار دارد، لذا شهرداری ثامن مشهد در راستای توسعه و بهسازی آن، گام‌های بسیار خوبی برداشته است. درحال حاضر اقدامات لازم برای بازآفرینی ره‌باغ‌های حرم مطهر و بافت پیرامونی آن به سرعت درحال انجام است تا پس از کاهش شیوع ویروس کرونا طی یکی دوماه آینده به عنوان مسیر تاریخی- فرهنگی در اختیار مردم قرارداده شود.

اعضای شورای سیاست‌گذاری و هیئت داوران از طراحان گرامی انتظار دارند با توجه به شاخصهای ارزیابی و فلسفه وجودی اشاره شده در جشنواره پیش رو، نکات زیر را در نظر گیرند:

1) خیال‌انگیزی، ایجادفرم‌های بدیع و هنری، شاخص اصلی خلق اثر است. توجه به ارزش‌های هنری پروژه به گونه‌ای که هرکدام از طرح‌ها مانند پیکره‌ای زیبا و هنرمندانه خود را نشان دهند.

2) ارائه نهایی کار شامل مجموعه‌ای از طراحی عناصر و مبلمان محیطی است که در قالبی نو و هنرمندانه یا هوشمندانه مخصوص این پروژه تولید خواهدشد.

3) رعایت اصول و ضوابط طراحی فراگیر، جهت استفاده مناسب و ایمن همه افراد جامعه با توانایی‌های متفاوت.

4) در نظر گرفتن عملکرد بافت تاریخی- فرهنگی پیرامون حرم مطهر با توجه به هویت شهر.

5) اصالت طرح و پرهیز ازکپی برداری و تقلید.

شاخص‌های ارزیابی در انتخاب آثـار:

  • توجه به وجوه زیبایی شناختی طرح در اجزا و در ترکیب کلی
  • عملکرد مطلوب در پاسخ به نیازهای متعارف و آینده‌نگرانه شهری
  • تکنیک‌های اجرایی و استفاده از مواد و روش‌های ویژه درساخت
  • نوآوری در روش‌های ساخت و ارتباط آن با زمینه و پیرامون
  • توجه به مفهوم شهر پایدار و هوشمند و فناوارنه
  • توجه به مفهوم شهر هویت مدار و انسان محور
  • پرداختن به اصالت در طرح و روایت‌گری اثر
  • خلاقیت، نوآوری

گستره حضور:

اشخاص حقیقی، طراحان، هنرمندان، متخصصان به صورت فردی یا گروهی و شرکت‌های حقوقی (شرکت‌‌های معماری، طراحی و سازنده المـان، مجسمـه و مبلمان شهری) با رعایت الزامات و مقررات مسابقه می‌توانند دراین رویداد شرکت کنند.

پیشنهاد می‌شود شرکت کنندگان به صورت گروهی حضور یابند.

ارکان جشنواره:

مدیر جشنواره: علی عابدزاده

دبیر جشنواره: نوید فلاحت

شورای سیاست گذاری:

مهدی سالیانی

سید مسلم سید الحسینی

سید مصطفی نعمتی

دکتر محمد هادی مهدی نیا

محمدرضا حسین نژاد

هیئت داوران:

سیمین اکرامی

طاهر شیخ الحکمائی

فرامرز پارسی

حمید عرفانیان جم

مسعود نجابتی

علیرضا امتیاز

مهدی یکپسر

تیم اجرائی:

علیرضا صفار

مهدی زمانی خلیل آباد

جوایز:

8 جایزه 8 میلیون تومانی به آثار منتخب از سوی هیئت داوران
نکته: داوری نهایی پس از ساخت و نصب اثر انجام می پذیرد.

هزینه ساخت ماکت:

به 55 اثر برگزیده شده در مرحله اول، بعد از تحویل ماکت اثر به دبیرخانه مبلغ 500 هزار تومان به عنوان کمک هزینه ساخت ماکت پرداخت می شود.

نکات کلیدی:

توجه به مکان‌های مشخص شده در سایت. ( بر اساس مدارک فنی بـارگذاری شده بر روی سایت جشنواره)
استفاده از تکنیک برای خلق آثار آزاد می‌باشد.
مسئولیت اجرا و نصب اثر با نظر کمیته فنی جشنــواره بر عهده شرکت کنندگان می باشد.
فرآیند ساخت و نصب تا حد امکان بایستی در محل سایت صورت پذیرد.
نظر شورای سیاست‌گذاری در انتخاب نهایی مکان نصب تاثیرگذار است.

مواد و مصالح آثار:

مصالح تخصصی در این جشنواره، آجر تعیین شده است و مصرف آهن، چوب، گچ و … به عنوان مصالح جانبی به مقدار کمتر از 30% بلامانع است.
به هر هنرمند منتخب جشنواره، حجم آجر مصرفی به عنوان مصالح تخصصی و آهن، چوب، گچ و … جهت استفاده جانبی بر اساس تایید نقشه‌ی فنی اثر توسط کمیته اجرایی داده خواهد شد.
لازم به ذکر است در صورت نیاز هنرمند، بر اساس طرح مورد نظر به مصالح مورد نیاز دیگر، می‌بایست میزان مصالح پیش از ساخت آثار به دبیرخانه اعلام شود.
همچنین هر هنرمند در صورت نیاز به اسکلت‌بندی داخلی اثر، باید نقشه و طرح مشخصات فنی و موارد مورد نیاز آن را قبل از ساخت به دبیرخانه اعلام فرماید تا در صورت موافقت شورای سیاست‌گزاری تهیه گردد.

مقررات عمومی:

پایبندی به تمامی الزامات قانونی، رعایت حقوق مادی و معنوی پدیدآورندگان از مقررات جدی و مورد تاکید برگزار کننده است.
احراز عدم اصالت اثر در هر مرحله، علاوه برحذف اثر از مسابقه مشمـول محرومیت‌های دیگر و جبران خسارت خواهد شد.
مالکیت معنوی و مادی طرح‌های برگزیده نهایی جشنـواره متعلق به صاحب اثر خواهد بود شهرداری منطقه ثامن مشهد در جهت استفاده از منـابع فنی و تصویری در جهت انتشار مقاله یا کتاب و یا برپایی نمایشگاه با حفظ حقوق معنوی هنرمندان مختار است.
اصل ماکت ها با حفظ حقوق معنوی طراحان در اختیار جشنواره خواهد بود.

ارسال آثار:

فایل اثر شامل عکس یا طراحی دیجیتال از زوایـای مختلف ماکت یا نمـای سه بعدی طرح، به نحوی که تمام ابعاد و زوایای اثر، رنگ و بافت آن قابل مشاهده باشد.
توضیح کامل از ایده اجرایی که مشخصات کامل و بستر اجرایی ایـده، زوایـای طرح، نحوه اجرا و جنس اثر کاملا شرح داده شود.

گاه شمار:

ثبت نام اولیه و ارسال آثار به سایت جشنواره: 1 شهریورماه الی 19 مهرماه 1399
داوری مرحله اول (فایل‌ها): 21 مهرماه 1399
مهلت ارسال ماکت به همراه ارائه نهایی: 1 آبان 1399
داوری مرحله دوم (ماکت‌ها): 6 آبان ماه 1399
اعلام نتایج داوری ماکت و ارائه نهایی”آغاز نمایشگاه آثار منتخب (ماکت ها)”: 7 آبان ماه 1399
آنالیز فنی و برآورد آثار برگزیده: 8 الی 18 آبان ماه 1399
ساخت آثار: 19 آبان ماه الی 18 آذرماه 1399
داوری مردمی: 19 الی 29 آذرماه 1399
اختتامیه جشنواره و اعلام برندگان نهایی: 30 آذرماه 1399


جهت کسب اطلاعات بیشتر و شرکت در فراخوان به سایت جشنواره مراجعه نمایید.

logo-samandehi