فراخوان مسابقه “طراحی شو روم شرکت فناپ”؛ واقع در پارک علمی فناوری پردیس

شرکت فناوری اطلاعات و ارتباطات پاسارگاد آریان (فناپ) در ۲۴ دیماه سال ۱۳۸۴ با سرمایه‌گذاری گروه مالی پاسارگاد و همکاری جمعی از نخبگان و فارغ التحصیلان دانشگاه های برتر کشور تأسیس شد.

مأموریت اولیه فناپ در ابتدا، طراحی و تهیه راهکار بانکی بومی ایرانی با توجه به تخصص و دانش روز جوانان ایرانی بود که با عنایت خداوند محقق گردید. پس از این موفقیت، فناپ فعالیتهای خود را در صنعت فناوری اطلاعات با ارائه راهکارهای جامع مالی، راهکارهای جامع بیمه‌گری، بورس و مدیریت و پردازش تراکنش های مالی گسترش داد که هم‌اکنون بخشی از بزرگترین بانکهای خصوصی و دولتی کشور، سازمانها و وزارتخانه‌ها و مؤسسات مالی و اعتباری، شرکتهای بیمه و کارگزاران بورس، در حال استفاده و بهره برداری از آنها هستند. توسعه و پیاده سازی راهکار حمل و نقل هوشمند باتکیه بر دوربین‌های ثبت تخلف و سرعت‌سنج، نخستین تجربه فناپ در حوزه‌های غیرمالی و بانکی بود و در ادامه با ارائه خدمات ارزش افزوده محتوایی و پرداخت بر بستر موبایل و راه‌اندازی اپراتور ارتباطات ثابت مخابراتی، در بخشهای مختلف زنجیره ارزش فناوری ارتباطات نقش‌آفرین شد. راه‌اندازی نخستین تلویزیون اینترنتی کشور، طراحی و پیاده سازی راهکار جامع سازمانی و صنعتی در قالب بزرگترین پروژه نرم افزاری کشور و راه اندازی مرکز نوآوری و شتابدهی کسب وکارهای نوپا بخش دیگری از دستاوردهای گروه فناپ تا به امروز بوده است.

توصیه های طراحی:
• فضای شوروم حدود ۲۰۰ متر مربع واقع در پارک علم و فناوری پردیس می باشد.
• این شو روم به لحاظ عملکردی می بایست با نگاه به تکنولوژی روز و قابلیت ارتقا به تکنولوژی آینده طراحی شود.
• ظرفیت های علمی و فناوری مجموعه فناپ باید به شکل ویژه ای در طول مسیر بازدید به بازدیدکننده نشان داده شود.
• رویکرد تعاملی با محصولاتی که بصورت فیزیکی در مسیر بازدید قرار خواهند گرفت اعم از پوز، عابر بانک و…. باید در نظر گرفته شود.
• نکته بسیار مهم در روند طراحی، یکپارچه دیده شدن فضاها و اهداف مورد اشاره در معماری این شوروم خواهد بود، به عبارت دیگر بازدیدکننده در طی مسیر حرکت به هیچ عنوان نباید احساس گسست فضایی و معنایی کند، یعنی گویی در طول یک مسیر یا یک برش از یک روز تجربه ای حقیقی برای او رقم میخورد.
• فضای شوروم باید دارای نورپردازی های مجزا و تهویه مجزا در هر یک از قسمتها باشد.
• بازدیدکننده در طول مسیر باید کاملا از فضای بیرون جدا شود و صرفا متوجه ارائه های بصری-معماری-تکنولوژیک که در طول مسیر بازدید قرار دارد باشد.
• زمان مورد نیاز برای بازدید ۱۵ تا ۲۰ دقیقه خواهد بود.
• نمایشگرهای به کار رفته ترجیحا قابلیت اینتراکتیو بودن داشته باشند.
• درصورت نمایش فیلم یا موشن‌گرافی یا انیمیشن بیش از ۵۰ ثانیه نباشد.
• طراحی تهیه و نصب خدمات ELV مانند هشدار آتش نشانی و سیستم فرونشانی و CCTV غیره باید سازگار و مکمل سیستم های موجود در فناپ باشد.
• امکانات HVAC موجود بررسی شود و در صورت نیاز سیستم استانداردی برای تجهیزات ماشینی و سیستم های HVAC (سرمایش،گرمایش،لوله کشی،هواکش،و….) طراحی شود.
• طراحی شو روم می بایست تداعی کننده مفهوم شعار فناپ (فناپ سکوی خلق آینده) بوده و این شعار با دیدن لوگوی فناپ به ذهن بازدید کننده متبادر شود.
• استفاده از رنگ سازمانی فناپ به کد رنگ C:0 M:60 Y100 K 0.
• استفاده از لوگوی فناپ روی استندها، اسکرینها و محصولات قابل ارایه.
• توجه به یکنواخت نشدن مسیر حرکتی.
• در طراحی لزوم بکارگیری از مواد و متریال متناسب با نوع خدمات و ماهیت فناپ مورد توجه خواهد بود.
• مانایی و طول عمر سازه ها و متریال مصرفی مورد تاکید مجموعه می باشد.
• استفاده از رنگهای روشن و ترکیب با رنگهای خنثی جهت بهتر دیده شدن محصولات قابل ارایه.
• فاخر بودن نوع طراحی به طوریکه متبادر کننده شان مجموعه فناپ باشد.
• استفاده از فناوری های هایتک در طراحی.
• در قسمت پذیرایی نیاز به یک نیم ست مبلمان، میز، چای‌ساز/قهوه‌ساز و سایر ملزومات جهت پذیرایی از حداکثر ۴ نفر.
• خروجی پریز برق.
• در قسمت مصاحبه نیاز به خروجی پریز برق، بک‌گراند متناسب با هویت کلی طراحی و فناپ، فضای ایزوله و اکوستیک.
• محلی برای نصب دوربین فیلمبرداری ثابت.
• نورپردازی متناسب با شرایط فیلم برداری.
• استفاده از گرین وال در طراحی فضای عمومی.
• در صورت طراحی سقف حتما از ترند معماری روز بهره گرفته شود Exposed Ceiling.
• حتما از نورپردازی های متنوع با دیزاین مناسب فضا استفاده شود.
• از امکان پنجره های نورگیر در طراحی فضا بهره گرفته شود.
• در قسمت ورودی محل های مختلف اطلاعات کلی آن بصورت Signage Board طراحی شود.
• ترجیحا از گوشه های تیز ۹۰ درجه در طراحی فضاها استفاده نشود.
• یکدستی برند در طراحی لحاظ شود.
• نوآورانه بودن طرح در مرحله امتیاز دهی بسیار حائز اهمیت است.
• نکته بسیار مهم: رویکرد طراحی باید به نحوی باشد که تجربه زندگی یکپارچه در اکوسیستم پاد در نگاه ناظر احساس شود.
• شرح کالاها و یا خدمات و یا مواد و متریال مصرفی، همچنین واحد اندازه گیری هر یک از کالاها و یا خدمات و یا مواد و متریال مصرفی می بایست در طراحی مشخص باشد.

نیازهای طراحی شوروم عبارتند از:
این شو روم مشتمل بر قسمتهای اصلی مورد نیاز زیر بوده و براساس جدول پیوست مواردی میتواند توسط طراح به این موارد اضافه شود.

• ورودی: در این قسمت پیشینه/تاریخچه شرکت فناپ در فضای ورودی شو روم بیرون از ساختمان اصلی باید به صورت چشمگیر و تاثیرگزار با المانهای پیشنهادی و نوع ارائه خاص که می تواند شامل مولتی مدیا، اسکرین و یا حتی حجم های طراحی و منتشر شده در فضای مورد بهره برداری باشد ارایه می شود. توجه به وندالیسم، قابل جابجایی بودن و عدم آسیب های محیطی، ماندگاری در شرایط اقلیمی و مکانی مورد تاکید در نوع طراحی میباشد.
• فضای معرفی زیر ساخت: شامل پارکینگ هوشمند، سنسور آب و برق و گاز و …. در این قسمت می توان با استفاده از مدل واقعی یا تصویر به بررسی و معرفی خدمات قابل ارائه پرداخت. فناوری زیرساخت و ارتباطات به عنوان یکی از مهم‌ترین محورهای توسعه، تنها به رشد و توسعه کشورها محدود نشده و توسعه انسانی را نیز شامل می‌شود. این حوزه شامل عرصه‌های بسیاری نظیر توسعه شبکه‌های مخابراتی، سیستم‌های رادیویی و صوتی و تصویری سیار، سیستم‌های ماهواره‌ای، اینترنت و شبکه داده‌ها و … می‌شود. فارغ از اهمیت هر یک از این عرصه‌ها، فناوری زیرساخت و ارتباطات یکی از ملزومات تحقق «شهر هوشمند» نیز به شمار می‌رود؛ پدیده‌ای که به عنوان یکی از دستاوردهای ICT، اینک در کانون توجهات بازیگران اصلی این صنعت قرار دارد.
• معرفی حوزه پرداخت:تمامی حوزه ها و روشهای پرداخت. در این قسمت میتوان با استفاده از مدل واقعی یا تصویر به بررسی و معرفی خدمات قابل ارائه پرداخت. خدمات قابل ارائه شامل اپلیکیشن ماناپی، آوند، انواع درگاه‌های پرداخت الکترونیک، انواع کارت‌های پرداخت، تولید کارت‌خوان بانکی و رول کاغذ، ارائه تجهیزات و خدمات پرداخت الکترونیک به اپلیکیشن کیف پول همراه کیپاد میباشد.
• قسمت تولید محتوی: خدمات ارزش افزوده مانند فناپ، /ایو – حوزه خدمات محتوا و ارزش افزوده به طور کلی به سه دسته تقسیم‌بندی می‌شود؛ نخست، خدمات ارزش افزوده رفتار مشتری (مانند سرویس‌های رای‌گیری و نظرسنجی)، دوم، خدمات ارزش افزوده شبکه‌ای (مانند تلویزیون‌های آنلاین یا همان IPTV) و در نهایت، خدمات ارزش افزوده سازمانی (مانند اپلیکیشن‌های بانکی). انواع خدمات ارزش افزوده (Value Added Services) که به اختصار VAS نامیده می‌شود، شامل پرداخت‌های موبایلی (USSD)، اپلیکیشن‌های کاربردی، پخش یا دانلود موسیقی، بازی آنلاین و مواردی از این دست می‌شود.
• حوزه تلکام: تمام زیر مجموعه ها- ارائه خدمات فنی مهندسی و اپراتوری در عرصه فناوری اطلاعات و ارتباطات (ICT) و به طور تخصصی در خدمات اینترنت و موبایل،اینترنت پرسرعت بر بستر ADSL – LTE – PTP – PTMP- HOTSPOT WIFI، تلفن ثابت، لینک‌های ارتباط اختصاصی، طراحی و اجرای شبکه‌های فیبر نوری، بی‌سیم و باسیم، ارائه خدمات مشاوره‌ای.
• دولت الکترونیک ERP و انقلاب صنعتی چهارم: همزمان با رشد صنایع و پیچیده‌تر شدن سازمان‌ها، نیاز به راهکارها و نرم‌افزارهای پیشرفته‌تر برای مدیریت آن، به وجود می آید. تعدد فرآیندها، اجرای انبوه عملیات اداری و صنعتی، بالا رفتن تعداد کارکنان و مواردی از این دست، باعث می‌شود مدیریت این نوع کسب‌وکارها بدون راهکارهای جامع و یکپارچه نرم‌افزاری، غیرممکن شود. از سوی دیگر، دولت‌ و نهادهای حاکمیتی نیز در اجرای فرایندهای سازمانی و ارائه خدمات به مردم، به شدت به راهکارهای نرم‌افزاری نیاز دارند، چرا که افزایش کارآمدی، کاهش هزینه‌ها، رضایت ارباب‌رجوع و دسترسی همگانی، برای این نهادها اهمیت فراوانی دارد و این موارد تنها از طریق به کارگیری راهکارهای دولت الکترونیک، امکان‌پذیر خواهد بود.
• پاد API فناپ آینده . سرزمین هوشمند پاد، با شعار برترین بازیگر زیست بوم دیجیتال کشوردر صنعت مالی. در حال توسعه پلتفرم‌های نرم‌افزاری متعددی است که نتیجه آن، افزایش خدمات مختلف این شرکت به افراد، سازمان‌ها و نهادها خواهد بود. بخشی از این پلتفرم‌ها، محصولاتی اختصاصی را در زمینه بلوغ سازمان و مدیریت بهینه و هوشمند آن، ارائه می‌کند و با بهره‌گیری از فناوری‌های هوشمند اینترنت اشیاء، این امکان را فراهم می‌کند که صنایع و سازمان‌ها از مرحله یکپارچگی فرآیندها با ERP، فراتر رفته و به سازمانی کاملاً هوشمند تبدیل شوند. همچنین با استفاده از فناوری اینترنت اشیاء (IOT)، شبیه‌سازی و نوآوری‌های بومی خود، کسب‌وکارهای مقیاس‌بزرگ داخلی را با فناوری‌های هم‌سطح با جهان، تجهیز می‌کند.
• پذیرایی
• اتاق مصاحبه

معیارهای ارزیابی فنی:
• استفاده بهینه از فضا
• تطابق طرح و نیازهای اعلام شده
• کیفیت و نوع متریال طراحی
• خلاقیت طراحی
• رزومه کاری
• برنامه زمانی طراحی و اجرای پروژه (در صورت صلاحدید فناپ)

الزامات و مدارک شرکت در مسابقه:
• این مسابقه بر اساس آیین نامه جامع برگزاری مسابقات طراحی معماری و شهرسازی مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی شماره (۳۰۹/دش تاریخ ۱۳۸۲/۱/۲۶) انجام می شود.
• تمامی اشخاص حقیقی دانشجو یا دانش آموخته و اشخاص حقوقی دارای صلاحیت در رشته های معماری و شهرسازی و طراحی صنعتی (یا رشته های مرتبط) واجد شرکت در مسابقه هستند.
• شرکت کنندگان با ارسال آثار خود به دبیرخانه مسابقه، اعلام میدارند که با شرایط و ضوابط مسابقه آشنایی لازم را پیدا کرده و آنها را می پذیرند. برگزارکننده نیز حسن انجام مسابقه براساس شرایط و ضوابط اعلامی را متعهد می شود.
• اطلاع رسانی در خصوص مسابقه و توضیحات تکمیلی صرفا از طریق سایت اینترنتی مسابقه صورت گرفته و درج هرگونه اطلاعیه در سایت به معنای ابلاغ آن به شرکت کنندگان میباشد. بر این اساس شرکت کنندگان می باید به صورت مستمر نسبت به بررسی اطلاعیه ها اهتمام ورزند.
• برگزارکننده میتواند نسبت به معرفی آثار برتر در پایگاه های اطلاع رسانی خود و یا چاپ آنها در قالب کتاب و برگزاری نمایشگاه با ذکر نام طراحان اقدام نماید.
• برگزارکننده میتواند طرح های برتر را به مرحله اجرا گذارد. این اجرا میتواند با مشارکت طراح و یا مستقل از وی صورت گیرد.
• مسئولیت اصالت آثار ارسالی به مسابقه بر عهده ارائه دهندگان آنها میباشد.
• در صورت بروز اختلاف و تشکیک در خصوص آثار، موضوع به هیات داوران و در صورت اختلاف بین ارکان مسابقه، موضوع به دبیرخانه دائمی مسابقات طراحی معماری و شهرسازی ارجاع داده میشود.
• مسئول کلیه مکاتبات با دبیرخانه، شخص ثبت نام کننده بوده و جایزه نیز به وی تحویل میشود.
• فرم ثبت نام، اظهارنامه اصالت آثار و اظهارنامه شیوه ارتباط با ارکان مسابقه باید همراه با مدارک و مستندات طرح به صورت فیزیکی به دبیرخانه مسابقه واصل گردند.
• ضرورت دارد شرکت کنندگان از درج هرگونه اطلاعات مانند نام و نام خانوادگی و کدملی در طرح ها پرهیز کرده و اطلاعات صرفا در فرم ثبت نام قید شود.
• هرگونه اطلاع رسانی غیرعمومی به شرکت کنندگان با شماره تماس و نشانی پستی اعلام شده در فرم ثبت نام صورت گرفته و مسئولیت عدم دریافت بسته پستی ناشی از عدم حضور در نشانی یاد شده برعهده شرکت کنندگان است.
• بر اساس آیین نامه جامع برگزاری مسابقات طراحی معماری و شهرسازی، مسابقه از لحاظ محتوا نوع ۱-۱: مسابقه طراحی اجمالی، از لحاظ نوع و دامنه شرکت کنندگان نوع ۱-۲: مسابقه آزاد ملی و از لحاظ مراحل و نوع داوری، نوع ۳-۱: مسابقه یک مرحله ای است.

مدارک ارسالی باید شامل این موارد باشند:
• ایدئوگرام های پایه طرح در سطوح مختلف و با مقیاس مناسب
• ترسیمات سه بعدی
• برش های عمومی
• سایر اطلاعات فنی
• نقشه‌های فاز ۱ اندازه گزاری و الکتریکال.

هیــات داوران:
• مهندس مسعود زمانی
• مهندس میلاد قاسم زاده
• مهندس معین افضل خانی
• مهندس محسن رحیمی
• مهندس زهرا عزیزی
مدیر مسابقه: مهندس امیرحسین وادی دار

جایـزه طرح برتر مسابقه:۵۰/۰۰۰/۰۰۰ تومان
پس از انتخاب و معرفی طرح برنده در فراخوان، قراردادی رسمی با ایشان به ارزش ۵۰/۰۰۰/۰۰۰ تومان جهت پاداش طراحی منعقد خواهد شد. عملاً جایزه برنده این فراخوان به صورت ناخالص پنجاه میلیون تومان خواهد بود.

دریافت مدارک ثبت نام:
(پس از تکمیل فرم درج شده در لینک زیر؛ فراخوان و مدارک کامل مسابقه به همراه نقشه و تصاویر سایت پروژه برای شرکت کنندگان ارسال خواهد شد)
* فرم ثبت نام

زمانبندی مسابقه:
اعلام فراخوان:
۱ مهر ماه ۹۹
ثبت نام شرکت کنندگان: ۱ الی ۲۷ مهر ماه ۹۹
مهلت ارسال آثار: ۲۷ مهر ماه ۹۹؛
کلیه طرحها میبایست تا قبل از پایان ساعت اداری روز ۹۹/۰۷/۲۷ به دبیرخانه ارسال گردد؛ بدیهیست به طرحهای ارسالی بعد از روز ساعت مقرر ترتیب اثر نخواهد داد.
برگزاری جلسات داوری: ۲۸ الی ۳۰ مهر ماه ۹۹
تاریخ اعلام نتایج:۱۲ آبان ماه ۹۹؛
فن‌آپ، بعد از پایان مهلت ارسال،‌ مدت ۱۵ روز مهلت دارد تا طرح برگزیده را اعلام و برنده نهایی را در سایت اعلام و از طریق ایمیل به اطلاع شرکت کنندگان در مسابقه طراحی برساند.

هزینه شرکت در مسابقه: رایگان

دبیرخانه مسابقه:
تهران، بلوار نلسون ماندلا، کوچه قبادیان شرقی، پلاک ۳
تلفن:۲ – ۸۹۵۱۰۰۰۰


منبع: معمارنیوز

logo-samandehi