دوره سوم جشنواره هنر ایران کلید خورد


جشنواره هنر ایران یک رویداد سالانه هنرهای تجسمی است که به صورت مسابقات کشوری در دو بخش نقاشی و عکاسی برگزار می شود.

به گزارش گالری آنلاین، در فرآیند این رویداد شرکت کنندگان با سه اثر حاضر می شوند و نسبت به اعتبار اثر برای نمایش در یک گالری معتبر سنجیده خواهند شد. مولفه داوری توسط گالری های داخل و خارج از کشور است که این رویداد را متمایز کرده، از نظر داوران این رویداد، تنها آثاری برگزیده خواهند شد که داوران حاضر به نمایش آنها بر روی دیوار گالریشان باشند. البته در بخش داوری نگاه بیشتر به سمت یک اپیدمی برای نمایش آثار هنری به جامعه ایرانی است که شاید بیشتر با سینما و تلویزیون آشنا هستند تا هنرهای تجسمی. هر اثر با داشتن کد اختصاصی در این رویداد شرکت خواهد کرد و هر اندازه این کد امتیاز بیشتری از بازدیدکنندگان خود دریافت کند در بالای لیست برگزیدگان قرار خواهد گرفت.

مهلت ارسال آثار به این فراخوان از 10 ام آذر تا 7 ام دی ماه خواهد بود.

بخشی از هدف مورد نظر این رویداد معرفی هنرهای تجسمی و هنرمندان معاصر فعال آن به عموم مردم است به همین روی و با توجه به باوری که بر سلیقه جمعی وجود دارد بخش برگزیده مردمی ایجاد شده است، تا بتوان فاصله جامعه را با هنرهای تجسمی به حداقل رساند و مطمئن شد انس بیشتری با رشته های تجسمی مانند نقاشی و عکاسی در جامعه ایجاد می شود. پیش از این نیز در زمان آرت اکسپوی تهران که همین تیم مسئولیت برگزاری آن را به عهده داشتند، این نگاه به گزینش آثار جنبه پر رنگی گرفت و با توجه به تعدد آرای دریافتی و خروجی موثر جشنواره به عنوان یک الگو برای ادامه راه جشنواره هنر ایران نیز استفاده شد.

داوران این دوره

این رویداد هر ساله با کمک داوران در دو سطح و پنج امتیاز برای هر اثر، البته مستقل از بحث گزینش مردمی، برگزیدگان خود را انتخاب می کند. امسال نیز با کمک گالری های نام آشنای بین المللی کار خود را آغاز خواهد کرد که در بین آنها اسامی گالری سیحون، گالری سایه، گالری علیها، گالری ایده پارسی، نگارخانه هووم و سرانجام گالری کانوله اتریش قرار دارند. هر داور با استفاده از یک پنل اختصاصی رای خود را در سیستم ثبت می کند و در نهایت میانگین ماتریسی از آرا نفراتی را که قادر به کسب بیشترین رای از هیئت داوران شده اند انتخاب خواهد کرد. لازم به ذکر است اصالت اثر به عنوان یک امر بدیهی و الزامی برای شرکت کنندگان خواهد بود و حتی اگر اثری موفق به کسب امتیاز بالا شود با توجه به قوانین فراخوان حذف خواهد گردید و از ادامه شرکت در رویداد های تجسمی باز خواهد ماند.

اهداف کلی جشنواره

  • کشف استعدادها و نخبگان هنری
  • ایجاد فضایی برای نمایش و ارائه آثار فاخر ایرانی در سطح بین المللی
  • معرفی نسل جوان و ایجاد راهی برای حضور در بخش های فعال هنری
  • ایجاد بستری برای دیده شدن هنرمندان در شهرهایی با دسترسی کمتر
  • نمایش مستقیم آثار هنرمندان در گالری های معتبر به واسطه نفوذ جشنواره در بحث داوری
  • امکان حتمی دیده شدن آثار ارسالی توسط کارشناسان گالری های برجسته کشور
  • معرفی هنرهای تجسمی به افراد بیشتری در جامعه که فعال هنری نیستند


شرایط شرکت در جشنواره:

  • برای ثبت نام در سایت بهتر است از کامپیوتر / نوت بوک به جای موبایل و تبلت استفاده کنید.
  • شرکت در نخستین دوره جشنواره هنر ایران برای تمامی هنرمندن نقاش و عکاس، تصویر ساز و گرافیست ایرانی فارق از سبک و موضوع،آزاد است.
  • اندازه آثار: عرض و طول کل اثر از یک طرف، نباید از یک متر تجاوز کند و همین طور نباید کوچک تر از سی سانتیمتر باشد، این محدودیت به دلیل مشکلات پستی و نمایشی ایجاد شده است. برای مثال اثری با ابعاد 100 سانت در 130 سانت قابل قبول و اثری با ابعاد 110 سانت در 110 سانت غیرقابل قبول است، چرا که در مورد دوم، ابعاد اثر از هر دو طرف بیش از 100 سانتی متر است، اما در مورد اول یک طرف کمتر از 100 سانت و طرف دیگر که لوله می شود 130 سانتی متر است.
  • هزینه های چاپ، قاب و ارسال آثار بر عهده هنرمند است. هزینه های ارسال داخل ایران چه به صورت پستی و چه به صورت ارسال با آژانس و پیک همین طور زمان بندی ارسال، باید مورد توجه قرار گیرند. همین طور در نظر داشته باشید برای ارسال آثار به گالری خارجی نیاز به هزینه پست، گمرک و کارگوی ایرلاین هست، در صورتی که هنرمند در این زمینه مانعی داشته باشد جشنواره با توجه به روابط و نامه نگاری با گمرک ایران و کشور مقصد، همین طور دریافت تخفیفات از کارگوی ایران ایر، در حوزه فرهنگ و هنر می تواند به آرتیست برگزیده همراهی لازم را بدهد، بنابراین ارسال به خارج از کشور کار سختی و پرهزینه ای نخواهد بود اما مانند هر فراخوان حرفه ای تحویل اثر به گالری برای نمایش در نهایت به عهده هنرمند است.
  • آثار میان رشته ای: منظور از دو رشته نقاشی و عکاسی، کلیه سبک‌ها و میان رشته‌های این دو حوزه اعم از دیجتال و غیر دیجیتال است. در مورد آثار بین رشته‌ای مانند نقاشی خط، تا زمانی که عنصر نقاشی زیر پوشش خط نرفته و کار به عنوان یک اثر خوشنویسی صرف به شمار نرود، در حوزه نقاشی داوری می‌شود.
  • آثاری مانند خوشنویسی صرف، مجسمه، آثاری که بر روی مدیوم هایی خاص مانند استیل، آینه، شیشه، دستبافی و امثال آنها کار شده اند، در این جشنواره به دلیل محدودیت های پستی به خارج از کشور قابل پذیرش نیستند.
  • فروش آثار: هیچ اقدامی در رابطه با فروش مربوط به جشنواره نیست و اگر در هر یک از گالری ها خریداری برای اثر یافت شود قیمت توافقی و بنابر نظر کارشناسان گالری خواهد بود.
  • کپی رایت:اصالت تصاویر آثار ارسالی به دبیرخانه جشنواره بر عهده هنرمند بوده و چنانچه خلاف آن اثبات شود، هنرمند مورد نظر از ادامه شرکت در کلیه دوره‌های جشنواره هنر ایران محروم خواهد شد. همین طور اگر این اصالت پس از انتخاب به عنوان برگزیده مورد سوال قرار گیرد مانند رویداد های مهم بزرگ دنیا که مدال ورزشکار پس از اثبات دوپینگ پس گرفته خواهد شد، همه اعتبارات از هنرمند مذکور سلب میگردد.
  • عدم داوری: اگر فرایند ثبت نام و تصاویر ارسالی همخوان با شرایط فراخوان نباشد، امکان شرکت در داوری وجود نخواد داشت.
  • ثبت نام: ثبت نام توسط فرم جشنواره با حروف فارسی برای بخش هایی مانند نام، نام خانوادگی و توضیح اثر انجام شود. استفاده از حروف انگلیسی ممکن است اما پیشنهاد نمی شود.
  • بارگذاری تصاویر: ارسال اثر تنها پس از گذراندن کامل مراحل ثبت نام و پرداخت مبلغ ۷۰ هزار تومان جهت امور جاری جشنواره و مانند هزینه های اجرایی و چاپی امکان پذیر است. هم‌چنین با توجه به امکان وجود اختلال در سامانه آنلاین در روزهای پایانی فراخوان، زودتر برای این امور اقدام نمایید. هزینه ثبت نام موجب جدی گرفته شدن رویداد برای شرکت کنندگان خواهد شد پس حتما بهترین آثار خود را گلچین و ارسال نمایید.
  • ارسال آثار برای دبیرخانه: توجه داشته باشید پس از انتخاب به عنوان برگزیده ، اثر نقاشی و عکاسی حتما باید بر روی کانواس با کیفیت، قابل قبول از نظر استاندارد های اروپا پرینت شده و در زمان معین در اختیار جشنواره جهت نمایش در گالری ها قرار گیرد. شرایط برای برگزیدگان کاملا توضیح داده خواهد شد.
  • جشنواره اکیدا هیچ مسئولیت و اقدامی برای درخواست ویزای آرتیست نخواهد داشت.


جهت کسب اطلاعات بیشتر و شرکت در فراخوان به سایت جشنواره مراجعه نمایید.

logo-samandehi