فراخوان مسابقه گزارش‌نویسی کودکان پناهجو

معاونت امور مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و دفتر یونیسف ایران دومین دور مسابقه مشترک گزارش‌نویسی از کودکان را با عنوان «کودکان پناه‌جو؛ میهمان‌نوازی ایرانی» برگزار می‌کنند.

به گزارش گالری آنلاین به نقل از ایسنا، در چهار دهه گذشته، ایران میزبان یکی از بزرگترین جمعیت‌های مهاجر جهان بوده است. مطابق برآوردها، از آگوست ۲۰۲۱ ایران شاهد ورود حدود یک میلیون پناهجوی جدید از افغانستان بوده است که تقریباً نیمی از آن‌ها را کودکان تشکیل می‌دهند.

در این مسابقه سعی بر این است که موضوع بازنمایی کودکان پناه‌جو در تولیدات رسانه‌ای ارتقا یابد. کودکان پناهجویی که مجبور به ترک خانه و کاشانه خود می‌شوند، از تحصیل باز می‌مانند و سلامت جسمی و روانی و رفاه‌شان در معرض خطر قرار می‌گیرد اما حضور آنها در کشورمان شرایط زندگی آن‌ها و خانواده‌های‌شان را بهبود می‌بخشد. انعکاس شرایط جدید و بازتاب ملی و بین‌المللی نحوه تعامل مردم و دولت ایران با آن‌ها از اهمیت بسیاری برخوردار است.

شرایط گزارش‌های ارسالی:

گزارش‌ها باید به صورت برخط در خروجیِ رسانه‌ها قابل دسترسی بوده و لینک مطلب ارسالی در داخل ایمیلِ ارسالی قید شود.

آثار باید توسط نویسنده ارسال شود.

آثار باید مطابق با استاندارهای اخلاقی روزنامه‌نگاری کشور و یونیسف بوده و سوژه‌ها به صورت احترام‌آمیز و با حفظ کرامت انسانی ترسیم شوند. 

محورهای مسابقه

کودکان پناهجو و سلامت

کودکان پناهجو و آموزش

کودکان پناهجو و والدین

کودکان پناهجو و زندگی روزمره

کودکان پناهجو و بازی

کودکان پناهجو و کودکان ایرانی 

قوانین مسابقه

همه خبرنگاران و روزنامه‌نگاران می‌توانند در این مسابقه شرکت کنند (شرکت‌کنندگان باید کپی کارت شناسایی رسانه و یا لینک یکی از آثار خود را که در رسانه‌های خبری منتشر شده است ضمیمه ایمیل ارسال آثار کنند.)

شرکت‌کنندگان مالکیت معنوی محتواهای ارسالی را در اختیار خواهند داشت.

برندگان (رتبه‌های اول تا سوم) با ارسال آثار خود، به یونیسف حق نامحدود، رایگان و غیرقابل فسخ برای استفاده از آثار ارسالی در تمام موارد مرتبط با مسابقه و همچنین دیگر انتشارات یونیسف مانند گزارش‌ها، اطلاعیه‌های خبری، مقالات، رسانه‌های اجتماعی و غیره را خواهند داد و بدیهی است که مشخصات خبرنگار مربوطه در تمام این انتشارات قید خواهد شد.


آثار باید از طریق ایمیل به آدرس الکترونیکی report1401@e-rasaneh.ir ارسال شده و شامل موارد زیر باشد:

عنوان ایمیل (subject) به صورت «مسابقه گزارش‌ از کودکان – نام و نام خانوادگی» باشد.

یک فایل PDF حاوی گزارش منتشر شده و لینک گزارش در رسانه‌ها.

شماره تماس

فرآیند داوری و جوایز

گروهی متشکل از کارشناسان معاونت امور مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی وزارت ارشاد و یونیسف تطابق آثار ارسالی را با اصول اخلاقی ملی و یونیسف در حوزه گزارش از کودکان بررسی و سپس سه اثر برگزیده را انتخاب خواهند کرد.

سه نفر اول جوایز زیر را دریافت خواهند کرد:

رتبه اول: تندیس، لوح تقدیر، یک دستگاه لپ‌تاپ

رتبه دوم: لوح تقدیر، یک دستگاه تلفن همراه

رتبه سوم: لوح تقدیر، یک دستگاه تلفن همراه

بر اساس این گزارش، معاونت امور مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و یونیسفِ ایران همچنین سومین مسابقه مشترک عکاسی خبری را با عنوان «کودکان پناهجو؛ میهمان‌نوازی ایرانی» برگزار می‌کنند.
در این مسابقه قرار است، زوایای مختلف حضور کودکان پناهجو و خانواده‌های آن‌ها در ایران و میزبانی کشورمان از آن‌ها از طریق داستان‌های تصویریِ برجسته عکاسان خبری ایرانی، نمایش داده شود.


مهلت ارسال آثار از ۱۵ مرداد تا ۳۱ شهریور ۱۴۰۱

logo-samandehi