تالار کنسرت صخره ای در مرز شمالی پکن


حجم این تالار در کف دره قرار گرفته‌ است که به شکلی یادآور یک شکل زمین افتاده عجیب و ماقبل تاریخی است.

به گزارش گالری آنلاین، این فضا به طور کامل از بتن و سنگ‌های معدنی آسیب‌ دیده ساخته‌شده، شکل ساختار مخروطی وارونه برای ارتقای آکوستیک (acoustics) است.
این پروژه میزبان یک آمفی تئاتر نیمه روباز است. پنجره‌های بزرگ سقفی، همراه با دیافراگم‌های کوچک‌تر که به دیواره‌ ی آن برش داده می‌شود، مناظر آسمان و دره اطراف، و همچنین صداهای متفاوت طبیعت را ارائه می‌دهد.

طراحی این تالار در شصت و ششمین جایزه سالیانه (P/A) جایزه دریافت کرده است. این طراحی تحت‌تاثیر خواص صوتی حفره‌های صدف و گوش انسان قرار دارد.
طبیعت لایه‌ای این ساختار از سنگ‌های رسوبی اطراف آن تقلید می‌کند. در مقابل فضای ناهموار و غار مانند، جزئیاتی طراحی شده‌اند که آسایش آرامی را به همراه دارند و بازدیدکنندگان از هر دو صدای طبیعی و هم از لحاظ موسیقی بهره می برند.

این تالار حتی با برنامه موسیقی برنامه‌ریزی‌ شده، مقصدی برای بازدید کنندگان باقی می‌ماند، کسی که در آن بنشیند میتواند به آرامی به یک سمفونی طبیعی، باد و باران گوش دهد.

وقتی خورشید می‌تابد، فضای غار مانند از بالا روشن می‌شود و با سایه‌های پیچیده تغییر می‌یابد. آب باران در حالی عملکرد خود را ایجاد می‌کند که از طریق دهانه اصلی تالار روی زمین می‌افتد و قبل از اینکه از طریق کانال‌های تلفیقی عبور کند روی زمین پخش می‌شود.
بازدیدکنندگان پس از گذشتن از پلکان مارپیچ بر روی پشت‌بام ساختمان با مناظر خیره‌کننده از این دره مواجه میشوند.

logo-samandehi