رئیس دانشگاه شریف:

ابتدا کنکور ارشد و دکتری باید حذف شود

رییس دانشگاه شریف با بیان اینکه پروسه حذف کنکور از حذف کنکور ارشد و دکتری آغاز شود، گفت: اگر قرار است در کنکور اتفاقی رخ دهد بهتر است از مقطع دکتری، سپس ارشد و در نهایت کارشناسی کار شروع شود و بهترین زمان برای اعمال تغییرات در کنکور اول مهر سال آینده است.

به گزارش گالری آنلاین به نقل از ایسنا، دکتر محمود فتوحی فیروزآباد در دومین نشست تخصصی کنکور، چالش‌ها و راهبردها که با حضور برخی روسای دانشگاه‌ها در دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شد در خصوص حذف کنکور اظهار کرد: به نظر من ساماندهی کنکور باید در هر سه مقطع کارشناسی، ارشد و دکتری اتفاق بیفتد. در حال حاضر در دانشگاه‌ها اعتمادی به کنکور دکتری وجود ندارد به طوری که فردی که با رتبه یک کنکور به این دانشگاه آمده از نظر دانشگاه با فردی که با رتبه ۱۰۰ آمده از نظر سطح سواد با یکدیگر اختلاف دارند.

وی در ادامه تصریح کرد: اگر قرار است در کنکور اتفاقی رخ دهد بهتر است از مقطع دکتری، سپس ارشد و در نهایت کارشناسی کار شروع شود و بهترین زمان برای اعمال تغییرات در کنکور اول مهر سال آینده است.

فتوحی تاکید کرد: به نظر من ابتدا باید کنکور دکتری حذف شود و به دانشگاه‌ها اجازه داده شود که بر مبنای ارزیابی پرونده عمل کنند.

رییس دانشگاه شریف گفت: دانشگاه‌ها می‌توانند هر سال دو یا سه بار از افراد امتحان بگیرند و پس از قبولی افراد در امتحان آنهایی که حدنصاب نمره را کسب کردند در مصاحبه شرکت کنند.

فتوحی در خصوص نحوه پذیرش داوطلبان در مقطع ارشد در سال‌های گذشته نیز افزود: طرح آ.ت.ت برای پذیرش طرح خوبی بود که متاسفانه خراب شد. به این دلیل که می‌گفتند ممکن است در اجرای این طرح پارتی بازی صورت گیرد ولی ما معتقدیم نباید همه دانشگاه‌ها را با این دید نگاه کرد و اگر دانشگاهی خلاف کرده باید به آن رسیدگی کرد.

به گفته وی، معتقدم باید کنکور دکتری و ارشد حذف شوند و ما در دانشگاه شریف دانشجویی داریم که حاضر نیست در کنکور ارشد و دکتری شرکت کند چرا که می‌گوید پروسه قبولی در کنکور برایم سخت‌تر از اپلای کردن در دانشگاه‌های خارجی است.

رییس دانشگاه شریف تاکید کرد: با حذف کنکور در مقطع ارشد و دکتری می‌توان ضمن اصلاح روند پذیرش دانشجویان از خروج دانشجویان از کشور جلوگیری کرد.

فتوحی گفت: کنکور کارشناسی سیستمی است که خانواده‌ها و بچه‌ها را تحت فشار قرار داده و متاسفانه به یک بیزینس بسیار بزرگ تبدیل شده است.

وی افزود، در آموزش و پرورش مدارس بسیار خوب ما اصلا کتاب‌های درسی را تدریس نمی‌کنند. در حالی که باید در آموزش و پرورش به کتاب‌های درسی بیشتر اهمیت داده شود.

فتوحی ادامه داد: برای حذف کنکور کارشناسی به حداقل سه یا چهار سال نیاز داریم، در واقع حذف کنکور در این مقطع باید سراغ سابقه تحصیلی دانش آموزان برویم ولی در حال حاضر جداسازی دانش آموزان بر اساس سابقه تحصیلی سخت است.

رئیس دانشگاه شریف در پایان خاطرنشان کرد: در حال حاضر مساله تست زنی در مدارس ما از دبستان شروع شده است. همچنان نتیجه کنکور کارشناسی میان دانشگاه‌ها و مردم قابل قبول است در حالی که نتایج کنکور ارشد و دکتری برای من دانشگاهی قابل قبول نیست.

logo-samandehi