یعقوب عمامه پیچ: در نقاشی منظره هم می توان نوآوری كرد

نمایشگاه ˝منظره" با 31 اثر نقاشی از یعقوب عمامه پیچ، وجیهه فکور، فریبا سلطانی، مسعود اصلانی، امیر کریمیان و سجاد محمودی در نگارخانه لاله برپا است.

برای هر یک از هنرمندان، حضور در طبیعت فرصتی بوده برای دیدن دوباره آن، با چشمی که خود را همچنان نیازمند درک ارزش‌های تجسمی هنر نقاشی می‌داند.

یعقوب عمامه پیچ هنرمند نقاش و مدرس هنر در خصوص این نمایشگاه گفت: تقریبا سه سال است نقاشی از طبیعت را به عنوان استراحت و تمدد فكری دنیال می كنم. آثاری كه در نمایشگاه می بینید، نمونه هایی از تعداد كارهای بسیار زیادی است كه در فصل های مختلف شكل گرفته اند. منظره انگار ناخواسته خودش را به من تحمیل كرد اما در نهایت توفیری نمی كند و هنرمند روی ایده های مختلفی كار می كند. در این سال ها با منظره برخوردهای مختلفی داشته ام؛ هم عكاسی كرده ام و هم كارهای كلاژ و نقاشی. حتی تجربه هایی داشته ام كه تركیبی از متریال های نامتجانس است.

او افزود: دریافت هایی كه از فضا و محیط در هنگام نقاشی می گیرم در این كارها خیلی نقش دارد و عمدا می خواهم این دریافت ها در كارهایم بروز داشته باشند. البته در كارهایم بعضی وقت ها دخالت رنگ جنبه شخصی تر پیدا كرده و بعضی از نقاشی های منظره هم به سمت آبستره و ساده شدن رفته در عین حال كه به هنگام حضور در طبیعت به وجود آمده اند. با این حال خودم خیلی دوست دارم در عین حال كه دخالت می كنم و از موضوع فاصله می گیرم و می خواهم فضا را شخصی كنم، مشخصات و سندیت فضاها هم در كارها نمود پیدا كند.

این هنرمند مطرح عرصه هنرهای تجسمی درباره قضاوت های نادرست و ناآگاهانه درباره ژانرهای مختلف نقاشی بیان كرد: قرار نیست همه یك شكل باشند و به سمت همان مدرن بودن كه به نوعی مد شده بروند. در چنین فضایی جوان هایی كه به سمت تجربه هنر می روند هم به شك می افتند كه كارشان درست است یانه چون می بینند كه در دور و اطرافشان هنرمندان دیگر برای فروش بیشتر و پولدار شدن و به اصطلاح موفق بودن، جور دیگری كار می كنند. در مسیر به وجود آمدن كارهای این نمایشگاه هنرجویان هم متوجه شدند كه باید قدم به قدم پیش رفت. چه كسی گفته كه دوره منظره كشیدن گذشته است؟ اگر می خواهی فضای نقاشی ات را عوض كنی و فاصله بگیری و تجریدی كار كنی، در منظره هم می توانی.

چنین فضا و جریان هایی جوان ها را دچار سردرگمی می كند.

گفتنی است؛ این نمایشگاه تا 14 دی، روزهای عادی از ساعت 9تا 13 و 14ادامه خواهد داشت.

نگارخانه لاله در خیابان دکتر فاطمی، ضلع شمالی پارک لاله، جنب هتل لاله قرار دارد

اخبار مرتبط

نمایشگاه نقاشی منظره با حضور یعقوب عمامه پیچ و گروهی از هنرمندان در نگارخانه لاله +گزارش تصویری

نمایشگاه نقاشی منظره با حضور یعقوب عمامه پیچ و گروهی از هنرمندان در نگارخانه لاله







logo-samandehi