انتشار کتاب «تاریخ طراحی داخلی» جلد اول: پیش از انقلاب صنعتی

معرفی کتاب


زندگی بشر به طور گسترده‌ در فضاهای داخلی سپری می­‌شود. طراحی فضاهای داخلی، حرفه‌ای باشد یا نه، جنبه‌ای غیرقابل اجتناب از زندگی است. مطالعه طراحـی داخلـی از خلال تجربه‌های نهفته در سبک‌ها و اشخاص و همکاری‌ها و همزمانی‌ها، و پیشرفت و تغییرات آن در طول تاریخ، مسیر مفیدی است برای درک منطقی فضاهایی که در آن زندگی می‌کنیم و یا می‌خواهیم برای آیندگان بسازیم.

فضاهای داخلی ایجاد شده در طول تاریخ بی‌شمار و در جهان پراکنده‌اند و شناخت آنها با دسترسی مستقیم، غیر ممکن. لذا دست‌یابی به بینشی در تاریخ فضاهای داخلیِ ساخته‌شده توسط انسان، با مراجعه به اسناد و عکس‌ها و شرح‌ها و دیگر رسانه‌ها، امری است اجتناب‌ناپذیر.

کتاب A History of Interior Design اثر ارزشمند جان پایل که ترجمه ویرایش چهارم (آخرین ویرایش) آن را در دست دارید، یکی از بهترین منابع محدود در این زمینه است که می‌تواند تاریخچه درست و قابل درکی از طراحی فضاهای داخلی را به صورت منسجم ارائه دهد. کتاب، ما را به اعماق تاریخ می‌برد و نقطه آغاز بررسی خود را اولین تلاش‌های بشر برای عینی‌سازی مفهوم «درون» در برابر «بیرون» قرار می‌دهد؛ زمانی که انسان «مداخله در محیط» را به منظور ایجاد «فضای داخلی» می‌آموزد و به‌کار می‌گیرد.

بیان روایی بی‌نظیر این کتاب ـ برخلاف اغلب کتاب‌های تاریخ طراحی، که دارای انبوه اطلاعات نکته‌ای و محدود به تمایزات شاخص میان سبک‌ها و دوره‌ها هستند ـ سیر تدریجی و منطقی تحولات را به همراه تصاویر و ترسیمات متعدد، به‌کمال بررسی می‌کند و جزئیات دوره‌های تاریخی را در چندین سطح و در ارتباط با هم، مرور می‌نماید؛ خصوصیات محیطی و اجتماعی بستر، افراد مؤثر، ارتباط با معماری و فن ساختمان، فضاهای داخلی (موضوع اصلی کتاب)، اجزاء و عناصر داخلی رایج و… که تصویر کاملی از هر دوره تاریخی پیش روی مخاطب قرار می‌دهد.

نویسنده: جان پایل، جودث گورا
مترجم: محمدرضا نامداری، لیدا حسین زاده
باهمکاری: الهه نشاطی
ناشر: کتابکده کسری

logo-samandehi