روند شکل‌گیری فرم

کتاب "روند شکل‌گیری فرم" تعریفی جدید از فانکشن، همسو با مفهومی که از این واژه در ریاضیات و سایر علوم استنباط می‌شود، ارائه داده است. عبارت معروف Form Follows Function که اولین بار لویی سالیوان مطرح کرد، بیشتر جنبه فرهنگی و اجتماعی فانکشن را مورد توجه قرار داده بود.

پس از آن نیز در قرن بیستم مدرنیست‌ها فانکشن را دقیقا به معنای عملکرد بنا به کار می‌برند. در واقع فرم از عوامل متعددی تبعیت می‌کند نه فقط عملکرد. در یک جمله می‌توان گفت، فرم تابعی خاص است که مولفه‌ها و متغیر‌های زیادی که در آن اثر گذارده و نهایتا جلوه‌های بصری متنوعی را پدیدار می‌سازند.

کتاب «روند شکل‌گیری فرم» دارای فصول متعددی است که هر کدام از آن‌ها به سیستم‌های پایه‌ای مختلفی اختصاص دارد. در هر فصل، به بررسی زیرگروه‌های هر سیستم پرداخته شده و فرم‌های متنوع ممکن در هر سیستم معرفی شده است.

بالغ بر هفتاد درصد فرم‌های ارائه‌شده در کتاب حاصل تحقیقات نویسنده است. بقیه نیز یا ساخته شده‌ یا معماران به عنوان طرحی برای یک پروژه واقعی ارائه کرده‌اند. در کل، گونه‌های مختلف و ممکن برای تحقق بخشیدن به هر واحد سازنده به نمایش درآمده و صورت‌های مختلف تولید فرم در هر سیستم و انعطاف‌پذیری ذاتی آن‌ها بررسی شده است.

در بخشی از کتاب آمده است: «اگر ما اجازه دهیم تنها منبع فرم‌های خلاقانه بازار باشد، فرهنگ راکد و یکنواخت می‌شود. یکی از چالش‌های اساسی معماران و سایر تولیدکنندگان فرهنگی این است که در تولید فرم‌ها از اهداف و دلایل گوناگونی الهام بگیرند که منحصر به بازار نبوده و بدین ترتیب محیطی فراهم آورند که برای افراد مختلف گزینه‌های انتخابی متعددی مهیا باشد.»

این کتاب می‌تواند به عنوان کتاب درسی و مرجع برای دانشجویان و دانش‌آموختگان رشته‌های معماری و ساختمان مفید باشد.


عنوان کتاب: روند شکل‌گیری فرم

نویسنده: فرشید موسوی

مترجم: فرناز نظری و میلاد میانجی

انتشارات: موسسه علم معمار رویال


منبع: هنرآنلاین

logo-samandehi