نقد و مقالات

1396/6/8
7 توصیۀ عملی برای موفقیت در مسابقات معماری
در این مقاله Jianshi Wu و Yitanطراحان نیویورکی که در اوایل سال جاری، وارد رقابت سالانۀ آسمان خراش eVolo شدند، تجربیات خود را در غالب چند راهکار برای موفقیت در مسابقات معماری توضیح داده اند:
1396/3/22
بررسی آخرین آثار میراحمدغفاری / نگارخانه غفاری بهمن 1395
به مناسبت چند رویداد مهم ، به ترتیب : 1. بزرگداشت میراحمدغفاری درموزه هنرهای معاصر تهران ، 2. شرکت در دوسالانه بین المللی پکن ، 3. راه یابی این هنرمند در فهرست اولیه برترین هنرمندان درسال 2016 در سطح بین المللی ، به ارزیابی آخرین آثار او که در نگارخانه غفاری به نمایش گذاشته شده می پردازیم .
1396/5/6
ساختن معنا از پس معناگریزی
کریم نصر نقاش و معمار در مقدمه کتاب مجموعه نقاشی هایش، جمله درخشانی را به سادگی و با بیانی صمیمانه نوشته است: «عکس از رفتار عکاس خالی است ؛ در حالی که هر ضربه قلم نقاش، نقشی از رفتار او هم هست.»
1396/5/4
مالکیت ادبی و هنری
مالکیت ادبی و هنری از دیرباز به عنوان یکی از اقسام مالکیت در دنیا شناخته شده و مورد حمایت قرارگرفته است . در ایران از سال 1348با تصویب قانون " حمایتِ حقوق مؤلفان و منصفان و هنرمندان " مالکیت ادبی و هنری به رسمیت شناخته شدو مُقَنِن با احترام به حقوق مادی و معنوی پدید آورنده اثر ، درصدد حمایت از مؤلفین و مُصَنِفین و هنرمندان برآمد.
1396/4/10
بلند پروازی از پس چشمانی مغموم؛ نگاهی به آثار میترا بابایی در گالری فردا
آثار میترا بابایی حاصل بیان نقاشانه ، توان متاثرکننده و بداهگی دربیان عاطفی است. او در نقاشی های اخیرش در گالری فردا ، طیف وسیعی از بیانِ بصریِ در چهره و اندام انسانی را نشان می دهد : از لطیف‌ترین تا خشن‌ترین سطوح و از قطعی‌ترین تا مبهم‌ترین خطوط .
1396/4/10
آیین نقد نویسی در هنرهای تجسمی
اگر دقت کنیم خواهیم دید ، بیشتر افراد خود را در ارزیابی آثار هنری محق دانسته یا لااقل عادت بر این است که بدون صلاحیت اکتسابی یا برخورداری از دانش مدّون ، در بارۀ انواع آثار هنری اظهار عقیده می کنند .
1394/6/18
معرفی عکاس: نگاهی به عکس‌های لوته جاکوبی
شاید بتوان هنرمندان معروف را به دو دستهٔ اصلی تقسیم کرد، هنرمندانی که با ارائهٔ آثار پرقدرت معروف می‌شوند و هنرمندانی که با آثار معمولی و گاه ضعیف، با توسل به هوچی‌گری نامی می‌یابند.
1395/5/3
اینستالیشن سر در ابرها در فستیوال معماری های درخشان
فستیوال معماری های درخشان، برنامه ای سالانه است که به دنبال شروع انعکاسی از معماری و توسعه آن در میان بستر شهری ست و از طریق تورهای گردشگری شهری، بازدیدکنندگان را به کشف آثار معاصر در سایت های منحصر بفرد برده و به برجسته سازی پروژه های معماران و برنامه ریزان شهری جوان می پردازد که گاهی برای مردم محلی شهر ناآشنا هستند. این فستیوال که اکنون در شهر مونپلیه فرانسه برقرار می باشد از حیاط هتل های خصوصی استفاده می نماید تا با گشودن درهای خود به روی عموم مردم، میزبان اینستالیشن ها، نمایشگاه ها و رویدادهای هنری این فستیوال باشند.
1395/1/17
برترین تصاویر ساختمان های معماران زاها حدید از هافمن + کرو ـ بخش اول
پس از مرگ ناگهانی زاها حدید، عکاسان نیک هافمن و الن کرو عکس های مورد علاقه خود از ساختمان های این معمار بین المللی را منتشر نموده اند. هافمن + کرو، اولین بار در سال 2010 مجموعه ای از اثر تازه پایان یافته معماران زاها حدید، اکادمی اِوِلین گریس را عکاسی نمودند.
1395/7/1
واقعیت و سایه‌اش؛ تفاوت‌های ثبت لحظه در عکاسی دیجیتال و آنالوگ
عکاسی پیش از هر چیز دیگری، پیش از آنکه هنر باشد و ارتباط، ارجاع است. ارجاعی به گذشته، به لحظه‌ای خاطره‌انگیز، که آدمی را به ثبت آن لحظه واداشته است؛ ثبت قابی از زمان که بی‌شک پرسپکتیوی رو به گذشته دارد، گذشته‌ای که در قالب عکس به اکنون ما رسیده و به آینده‌ی ما محول می‌شود.
1395/7/13
معماری به مثابه یک کلِ دشوار؛ از رابرت ونتوری تا آلدو رسی
در پایان کتاب پیچیدگی و تضاد در معماری، رابرت ونتوری می نویسد:"معماری برامده از پیچیدگی و تضاد به معنای انکار کلیت نیست." ونتوری نهایتا بر تعهد خود نسبت به کلیت موکد می شود و از نسبیت مبتنی بر تکه های رهایی که به یک زبان فرمال، پیچیده و غامض معمارانه شخصیت می دهند تبری می جوید. او بر یک کل دشوار difficult whole تاکید می کند، "چرا که تحقق کلیت سخت است." البته در این جا میزان سختی کلیت در گرو تعداد بخش هایش است. برای ونتوری، متعهد ماندن به طیفی از یک تا چند قطعه یا بخش، حتی تاکید موکد بر خود دوگانگی ـ دو بخش بودگی ـ تلاشی مشعوف و پرشور است برای تحقق یک یگانگی دشوار difficult unity.
1395/8/17
نمازخانه سکوت زیبا از پیتر زومتور؛ ترکیب منحصر با چشم انداز طبیعی
نمازخانه برادر کلوس فیلد از پیتر زومتور که در سال 2007 به پایان رسیده به جهت احترام زیبای به متریال های استفاده شده در بنا به شهرت رسیده است. فضای داخلی این کلیسای کوچک همچون غاری سیاه است که توسط 112 تنه درخت سوخته بر در و دیوارهای بتنی ساخته شده. بیست و چهار لایه از بتن در یک قاب به دور تنه درخت ریخته شده، فرم مخروطی آن را به خود گرفته و تضادی واضح با زاویه های کاملا صاف آن به خود گرفته اند.
1396/3/22
نگاهی به پوستر جشنواره سی و پنجم فیلم فجر به قلم احمدرضا دالوند
سالهاست که مواد تبلیغی تولیدات سینمایی دیگر توسط مدیای هنرنقاشی وبه دست نقاشان تجارتی انجام نمی شود .نقاشانی که درسالهای نه جندان دور ، کار طراحان گرافیک امروزی را بر روی سردر سینماها ( پلاکارد) و پوستر، " دیوارکوب " یا " اعلان " به روایت مرسوم دهه های 20 و 30 نقاشی و رسامی می کردند. ساختار بصری اعلان سینمایی در ایران ، ازهمان ابتدا تحت تاثیر پوسترسازان هندی یا آذربایجانی و بعدها تحت نفوذ پوسترهای سینمای غرب قرار داشت ؛ و به سیاق پوسترهای آمریکایی عمدتا چهره هنرپیشه ها را سعی می کردند درحد مقدور استادانه مصورسازی کنند.
logo-samandehi