بیست و چهار رنگ

مرداد 1396 تهران، نمایشگاه گروهی آبرنگ / گالری مینا

به قلم احمد رضا دالوند

یک ) چرا بیست و چهار رنگ ؟

گروه هنرجویان نیلرام ، به ترتیب : روشنک آریادوست ، مهرناز ابوطالبی ، پریناز ابوطالبی ، مهسا احمدیان ، زهرا اسدالهی، محبوبه اسماعیلی ، پرستو اوزی ، رؤیا برادران ، فرزانه تواره ، مرودین توماس زاده ، فرزانه تیموری ، ساروین دارش ، مهرنوش ستاره نژاد ، آتنا سرپوشان ، مریم عباس زاده ، هلن عرفانی فر ، سمیرا علی الحسابی ، ندا قدیری ، آزیتا گودرز تبریزی ، سارا معزی ، لیلا موسویان ، مهلا همایون نیکو . باضافه استاد سمیه کریمی و تماشاچیان که رنگ بیست و چهارم نمایشگاه هستند. ترکیب بیست و دو هنرجو در کنار استادشان سمیه کریمی ، جمعا بیست و سه نفر ، آثارشان را در نگارخانه مینا به نمایش گذاشته اند اما تحت عنوان " بیست و چهارمین رنگ" که رنگ بیست و چهارم اشارتی ظریف به حضور بینندگان دارد . احترام به نگاه مخاطب در نظر گروه ، سبب شده تا بازدید کننده ها را نفر بیست و چهارم به شمار آورند.

دو) محبوبیت آبرنگ زمان ، مکان و مرز نمی شناسد :

در طول تاریخ هنر و ادب ، انواع مختلفی از گل‌های زیبا و چشم اندازهاییاز مناظر طبیعت الهام بخش آثار شاعران و نقاشان بی شماری به ویژه در عصر رومانتیک شده است، اما حس مشترک بشری درباره گل ها ، استفاده هنرمندان از گل به عنوان یک دستمایه را فراتر از دوران رومانتیک و به همه اعصار سرایت داده است .

دوران معاصر، از صنعتی شدن و مدرنیسم به اینسو ، اغلب شهروندان شهرهای بزرگ کمتر فراغت بال دارند تا زمزمه نسیم را از لابه لای صنوبرها بر جان مشتاق خود حس کنند. برای جبران این موضوع ، تلویزیون ها و انواع رسانه های مجازی درسراسر دنیا باتولید و تکثیر انبوه تصاویر از مناظر و شگفتی های طبیعت، به موازات آن چاپ های دیجیتالی فراوان نیز از انواع گل ها و مناظر طبیعت تولید انبوه می شوند و در فروشگاه ها عرضه می شوند ، لذا هیچیک از این تولیدات انبوه هرگز قادر نیستند حس خالصانه و ناب یک نقاشی آبرنگ کوچک را در جان مخاطبان بریزند.

به همین دلایل ، منظره پردازی دل انگیز و هوش ربا در زمانه تکثیر دیجیتالی تصویر، قدر و قیمت بسیار بیشتری از چند قرن گذشته پیدا کرده است و به راستی این چه رازی است که وقتی منظره در مهار رنگ ها و خطوط هنرمندانه بر پرده منعکس می شود، مالامال از خیال، رویا و زیبایی می شود.

سه ) پیوند ناگسستنی زیبایی و آبرنگ :

افلاطون می گفت: «هنر می کوشد تا عواطف را به همان اندازه دقیق و منظم سازد که علم در مورد عقل می کند» و می افزود: " زیبایی به اندازه بقیه چیزها، شاید هم بیش از بقیه برای ما سازنده است " .

مشهور است که احساس مشترک بشری، پس از عشق، احساسی است که در مقابل زیبایی یک منظره به هر انسانی دست می دهد. مهارت نقاش منظره پرداز ( گل ها ، درختان ، رودها ، .... ) در بازنمایی عناصر طبیعت به گونه ای است که بیننده در نگاه اول به دلیل " زیبایی " اثر به آن دل می سپارد و در نگاه بعدی به خاطر آنکه در "خوبی" آنچه می بیند هیچ شکی ندارد، به آن تعلق خاطر عمیق تری احساس می کند. گل‌ها جزء زیباترین مخلوقات خدا هستند که دیدن زیبایی ظاهری، بوئیدن عطر دلپسند و لمس لطافت گلبرگ‌های‌شان بی‌شک احساسی عمیق و شگرف را به بشر هدیه کرده است. گل‌ها مدت طولانی است که توسط انسان‌ها تحسین شده و برای زیباسازی محیط، نشانه‌ای از عشق، آیین، مذهب، پزشکی و .... استفاده می‌شوند.

سمیه کریمی که بارها با تصویرگری گل و با مدیای آبرنگ در مجامع بین المللی درخشیده است ، هنرجویانش را با طبع لطیف و پردازش مهربانانه ، که لازمه هنرمندی در هنر آبرنگ است ، آشناساخته و یک نگارخانه را آکنده از این موهبت الهی و این هنر دوستدار طبیعت نموده است .

چهار) زیبایی شناسی گل ها :

بیشتر گل‌ها تقارن دارند. هنگامی که پوشش گل از محور مرکزی از هر نقطه به دو قسمت تقسیم شود، نیمه متقارن بوجود می‌آید . به همین سبب ، گل‌ها اصطلاحا پدیده هایی " آگزونومتریک *" هستند.

وجود خصلت آگزونومتریک در کالبدشناسی گل ها وقتی اهمیت می یابد که بدانیم نظم درونی و لطافت بیرونی همراه با عطر آنها ، چه آمیزه شگفت انگیزی است که از دل خاک سر برمی آورد. بیهوده نیست که مدت طولانی است گل‌ها به یک موضوع مورد علاقه برای هنرمندان تجسمی تبدیل شده‌اند.

پنج ) نماد شناسی گل ها :

در عصر مدرن، مردم به دنبال راه‌های پرورش، خرید ، پوشش یا بودن در کنار گل ها و گیاهان گلدار هستند. زیرا ظاهر زیبا و بوی مطلوب گل ها را نمی توان نادیده گرفت . در همه حای دنیا ، آدم ها برای طیف گسترده ای از آیین ها و اتفاقات از گل ها استفاده می کنند . هم برای عروسی ، هم برای عزا. هم برای استقبال ، هم برای وداع . گاهی با اهدای یک شاخه گل با زبان گل می خواهیم با زبان بی زبانی و البه با زبان کل به کسی که دوستش داریم بگوییم : " به تو فکر می کنم " .....

در عین حال ، بسیاری از گل‌ها معانی سمبلیک مهمی دارند. که به زبان گل ها مشهوراست . برای نمونه : رز قرمز: نماد عشق ، زیبایی و شور. زنبق / سوسن : در مراسم تدفین به عنوان نماد رستاخیز و زندگی استفاده می‌شوند. گل زرد : نماد عشق در نگاه اول ، زیبایی ، دلتنگی و دوری است و در خیلی از نقاط دنیا به مناسبت ورود مسافر از راه دور هدیه داده می شود. گل بابونه : نماد بی گناهی است .

«جان راسکین» معتقد بود که پاکی و تقدس سرشت طبیعت است و می تواند نوعی تاثیر منزه کننده و تعالی بخش بر همه دل سپردگانش داشته باشد.

*Axonometric


logo-samandehi