نگاهی به الهام بخش‌ترین اقامتگاه‌های طراحی شده در جهان

گفت‌وگو، باعث پیشرفت طرح ها می‌شود و برنامه‌های اقامتی در اقامتگاه‌های درخورِ رشته‌های مختلفِ حوزۀ هنرهای تجسمی و معماری نقش مهمی در پرورش این گفت‌و‌گو ایفا می‌کند.

برنامه های اقامتی (رزیدنسی ها) نه تنها زمان و مکانی را در اختیار شرکت کنندگان قرار می‌دهند تا بتوانند به دور از حواشی زندگی روزمرۀ خود کار کنند، بلکه آثار خلاقانۀ رشته‌های مختلف را از سراسر جهان گرد هم می‌آورند و محیطی فراهم می‌کنندد که در آن هر فرد وادار به گسترش تمرینات شخصی‌اش در زمانی نسبتا کوتاه می‌شود.

به ویژه داشتن دسترسی به استودیوهای بزرگ و انجام عملیات غیرمعمول روی متریال های مختلف برای کسانی که کارشان طراحیست، فرصتی نادر برای گسترش مهارت هایشان و یا حتی رفتن به سراغ مهارت‌های جدیدست. در زیر، برنامه‌های 11 اقامتگاه پیشتاز که شامل مراکز مناسبِ طراحی می‌شوند جمع آوری کرده‌ایم:

پارک معماری بوآبوشه

لوساک، فرانسه


Domaine de Boisbuchet(دومِندو بوآبوشه) واقع در املاک قرن 15 در جنوب غربی فرانسه، یک "پارک معماری" است که از 25 سال قبل تاکنون میزبان برگزاری کارگاه هایی با مضمون طراحی می‌باشد. Alexander von Vegesack (الکساندوق فون ویژیزاک) که مدیر موسس موزۀ طراحی Vitra در آلمان بوده، بنیانگذار این برنامه بوده است. در این رویداد همواره تمرکز بر روی "فرایند های خلاقانه" بوده است و نه "محصولات نهایی".

هر تابستان، طراحان مشهور، معماران و هنرمندان (از جمله Shigeru Ban، Max Lamb، Konstantin Grcic، Jaime Hayon ، برادران Campana و ... ) درBoisbuchet به منظور رهبری کارگاه‌های آموزشی کوتاه مدت و با محوریتِ موضوعی کلی که در هر سال تعریف شده است، حضور دارند. ( به عنوان مثال، موضوع امسال: "همین حالا آینده را پرورش بده" است.)

رِناتو هافِر، هنرمند برزیلی، کسی که در سال 2016 در یک کارگاه شرکت کرد، Boisbuchet را به عنوان نوعی تجربۀ " sci-fi" توصیف کرد. هافر اینگونه توضیح می‌دهد: " اینگونه ‌است که ما از لحاظ جغرافیایی کاملا ایزوله هستیم، و این، نوعی سرزمین عجایب در حوزۀ طراحیست". او اضافه می‌کند که ماهیت جمعی و دموکراتیک امکانات، باعث صورت گرفتن مبادلات پربار میان اقامت‌کنندگان و توسعۀ ایده‌های جدید می‌شود.


برنامۀ اقامتگاهِ معماری اُمی

گِنت، نیویورک


اقامتگاه معماری اُمی که اوایل امسال در مرکز هنرهای بین‌المللیِ اُمی راه‌اندازی شد، هر ساله برای 10 معمار در همان محل و به مدت 2 هفته فرصتی برای کار کردن فراهم می‌آورد. که هریک مسئول توسعۀ یک پروژه در کنار یک نقاد و کارشناس معماری که مقیم آنجا هستند، می‌باشند.

وارن جیمز، مدیر برنامه، اینگونه توضیح می‌دهد: "مأموریت اقامتگاه معماری دوگانه است: یکی فراهم کردن زمان و مکان برای معماران نوپا و نیمه حرفه‌ای برای کار بر روی پروژه خود آن هم بدون فشار یا نگرانی‌های خارجی؛ و دیگری ایجاد یک جامعه متنوع از افراد تحصیل کرده معماری از سراسر جهان به منظور بحث کردن وبه چالش کشیدن مسائل ضروری موجود در زمان حال است".

شرکت کنندگان تشویق می شوند تا جایی را که هنر، معماری، چشم‌انداز و طراحی به هم می‌رسند را در فضای 300 هکتاری پارک‌های طبیعی و زمین‌های اقامتگاه معماری اُمی با سازه های موقت و تاسیسات بکار برده شده کشف کنند.

برنامۀ هنر/صنعت، مرکز هنرهای جان مایکل کوهلر

شیبویگان، ویسکانسین


در سال 1974 برنامۀ تجربی هنر/ صنعت مرکز هنرهای جان مایکل کوهلر در محوطۀ شرکت Kohler ( تولید کنندۀ پیشرو محصولات تخصصی در زمینۀ لوله کشی از سال 1873) تأسیس شد تا هنرمندان را دربارۀ هرآنچه که احتمال دارد در فرایندها و مواد صنعتی خلاقیت محسوب شود، آموزش دهد. در کنار کارگاه‌ها و برنامه‌های دیگر، مولفۀ اصلی هنر/ صنعت، یک سال اقامت دائمی در صنایع سفال و ریخته گری شرکت کوهلر است. جاییکه هنرمندان در کنار همکارانِ کارخانه کار می‌کنند.

"دانش تخصصیِ همکاران باور نکردنیست. بخش زیادی از زمان من به دریافت توصیه های فنی از سوی آنها و آشنا شدن با کارشان سپری شد". این را سوزی گانچ هنرمند، که این برنامه را در سال 2016 به پایان رساند، می‌گوید. باورنکردنی بود که شانس دیدنِ محصولاتِ در حال تولیدِ کوهلر را در هر مرحله از ابتدا تا انتها ببینی. من مسیر زندگی‌ام را به منظور کاوش در هر آنچه که در آنجا ساخته شده بود، تغییر دادم.

گانچ همچنین ادامه می دهد: « من هر روز در اطراف مجموعۀ کوزه‌گری قدم می‌زدم و گِل‌های خامی که هنوز هم مرطوب بودند و قرار نبود که به فازِ بعدیِ تولید برسند را جمع می‌کردم." در محل تمرین استودیوی فعلی‌ام بر روی پسماند‌ها تمرکز کردم و علاقه مند به چرخه زندگی مواد مورد استفاده درساختن کارم هستم. پیوند این ایده در زمان حضور من در کوهلر حیاتی بود. "

اقامتگاه مک شیندلر

لس آنجلس، کالیفرنیا


اگر شما همیشه خواهان آن بودید که معماری مدرن را با زندگی در آن فضا هر چه بهتر درک کنید، احتمالا این اقامت، اقامت بسیار خوبی برای شما خواهد بود. آپارتمانهای Mackey، واقع در L.A.، که توسط معمار اتریشی رودولف شیندلر در سال 1939 طراحی شده است، هر ساله به دو هنرمند و یک معمار برای اقامتی 6 ماهه (دوبار در سال) اختصاص داده می‌شود. شرکت کنندگان دعوت شده‌اند تا از محل زندگی جدیدشان که از نور طبیعی برخوردارست، با مبلمانِ "تاشو"ی ساخته و فیکس شده مُبله شده است، سقف‌هایی با قابلیت تغییر ارتفاع و مجموعه ای از باغ‌های خصوصی در فضای آزاد و مینی بالکن هایی فرح‌بخش و همچنین محیط شهری اطراف لس آنجلس را دارد، الهام بگیرند.

Artist duo Alvaro Urbano و Petrit Halilaj هنرمندانی هستند که، راه‌هایی را برای مرتبط ساختن منافع موجود خود با خصوصیات اقامتگاه یافتند. Urbano و Halilaj می‌گویند: "ما هر دو بسیار وابسته به طبیعت و و نقاط تلاقی آن با محاورات و مذارکرات در زندگی شهری هستیم. در حالیکه در لس آنجلس زندگی می کردند، هر دوی آنها توسط حیات‌وحش شهری احاطه شده بودند،صاریغ‌ها، راسوها و راکون‌ها...

آنها می‌افزایند: " شما در طول اقامت می‌توانید مشاهده کنید و تلاش کنید که درک کنید و خودتان را با محیطی جدید، آن هم بی آنکه مجبور به رها کردنِ علایقتان باشید، وفق دهید.ما لباسی شبیه پوشش راکون‌ها تهیه کردیم و نمایشی دربارۀ دو راکون که از شهر می‌آیند و دزدکی از طریق باغ وارد خانه می‌شوند، اجرا کردیم. این راهی عالی برای ساختن یک تصویریی از خانه شیندلر و بازتاب دهندۀ منافع متقابل ما دربارۀ طبیعت حیوانی، تخیل و معماری بود."

مرکز واترشد برای هنرهای سرامیک

نیوکاسل، ماین


واترشد گزینه‌های اقامتیِ شناور زیادی را در فصول پاییز و تابستان ارائه می دهد. از جمله دوره‌های یک تا چهار هفته‌ای با موضوع آزاد در استودیوی سرامیک. اغلب، این جلسات توسط هنرمندان سازماندهی می‌شوند. کسانیکه موضووعات مربوط به سفال را پیشنهاد می‌کنند و هنرمندان دیگر را بسته به علایقشان به عنوان نوآموز استخدام می‌کنند. این کار، باعث می شود محیطی مبتنی بر آزمایش و همکاری به بار آید. مانند Summer Zickefoose که اولین بار در برنامۀ سال 2011 شرکت کرد.

با الهام از این تجربه، Zickefoose با کمک و همکاری همکارانش کارخانه آجر که مجموعه‌ای از سرامیک و پرفورمنس‌ها است را تأسیس کرد. کسی که در سالهای پس از بازگشت به واترشِد، همزمان بر روی چندین پروژه کار می‌کرد و در تابستان به آنجا بازگشته بود تا آخرین کار خود را توسعه دهند. Zickefoose می گوید: "اعضای مؤسسۀ همکاری و من در مکان‌های مختلفی زندگی می‌کنیم و این فرصتی بود تا مجددا با یکدیگر همکاری داشته باشیم و با دیگر هنرمندان، نویسندگان و موزه‌داران، که علایقشان را در مجموعۀ آثار، پرفورمنس‌ها و تمرینات گروهی‌شان در حوزۀ هنر سرامیک با دیگران به اشتراک می‌گذارند، ملاقات کنیم. ساختار، محیط اجتماعی و محل اقامتگاه واترشد، چارچوبی بی‌نظیر را برای حمایت از این نوع کارها فراهم می‌آورد."


مجموعۀ اعداد و نامه‌های هنری

آوریل پارک،نیویورک


دفتر مرکزی "Arts Letters & Numbers" در سال 2011 در یک فروشگاه نساجی قدیمی که با عنوان "میل"، که در سالهای 1829 تا 1966 در حال بهره برداری بود، تأسیس شد. طبقه اول میل شامل یک فروشگاه بزرگ با ابزارهای مختلف برای کار با فلز و چوب میباشد، در حالی که طبقه دوم آن فضای باز است؛ به این نیت که منطبق بر نیازهای هر یک از اقامتگران به آن شکل دهند.

ساختمان انبار مجاور به امکاناتی برای نقاشی، اُپرا و شعر خوانی، سخنرانی و برگزاری ضیافتهای شام، منعکس کننده برنامه و هدف اصلی اقامتگاه تحت عنوان ایجاد فضایی برای بحث و گفتگوی آزاد است.

دیوید گارستن بنیانگذار این مجموعه میگوید کهArts Letters & Numbers از یک تمایل به "نزدیکی و تعامل شیوه‌های بسیار مختلفی از شناخت و ایجاد فضایی که در آن اساسا روش‌های مختلف شناخت در واقع در حال گفتگو با یکدیگر هستند و بسیار مهم است، ظهور کرد. این پروژه، فضایی را به تصورات فردی ما و ایجاد پلی ارتباطی و بافتی همبند بین ما _یعنی همان جایی که Arts Letters & Numbers آغاز میشود، اعطا میکند.

مرکز Archie Bray برای هنرهای سرامیک

هلنا، مونتانا


Braybrings در کوه ها و کنار یک کارخانۀ آجری تاریخی واقع شده است و هر ساله اجتماعی گستره از هنرمندان، کسانیکه در حوزۀ تخصصی هنرهای سرامیک چیزی برای به اشتراک‌گذاری دارند را گرد هم می‌آورد. این بنیاد در سال 1951 توسط "آرچی برِیِ" آجر ساز تاسیس شده است و این بنیاد بیش از 600 هنرمند فارغ التحصیل شده از برنامۀ اقامتی‌اش _ شامل برنامه‌های اقامتی کوتاه‌مدت و بلند مدت (تا دو سال)_ به خود دیده است.

در حالی که هر هنرمند با مجموعه‌ای مختلف از مهارت‌ها و اهدافی که در ذهن دارد به آنجا می آید، در این اقامت تأکید بر یادگیری از طریق عمل و یادگیری از دیگران است. هر گروه از ساکنان به دقت انتخاب شده‌اند تا طیف گسترده ای از سطوح تجربه را به نمایش بگذارند، به طوری که یک دانش آموز با درک اولیه از فرآیندهای ریخته‌گری ممکن است فرصتی برای مصاحبت با یک سرامیک‌کار حرفه‌ای را در استودیو داشته باشد.

استودیو اِربن گلَس

در میان فرصت های موجود در UrbanGlass، برنامه "تحصیلی هنرمندان بازدید کننده" از دهه 1980 شروع شد و حضور فارق‌اتحصیل برجسته‌ای مانند Tauba Auerbach، فرصتی منحصر به فرد برای هنرمندان در هر محیطیست که بتوانند تمرینات خود را گسترش دهند و کارهای زیادی در زمینه شیشه انجام دهند. حتی اگر این اولین بار باشد که آنها با مواد کار کنند.

در سال 2014، شری مندلسون، که معمولا با پلاستیک کار می‌کند، مجموعه‌ای از کشتی‌ها را با الهام از هنر یونانی و رومی ایجاد کرد. وی می‌گوید:"من سالهاست که از ظروف شیشه‌ای باستانی الهام گرفته و آنها را تحسین می‌کنم. ولی قبل از اقامت در این مکان، هرگز با شیشه کار نکرده بودم."

مندلسون می‌افزاید: "همه چیز در مورد کار با شیشه، با تمرینات و عملکردهای معمولِ من در استودیوی شخصی‌ام در تقابل است". این اتفاق، او را به سوی تصمیم گیری سریع، پذیرش ناگهانی و کار در کنار هنرمندان دیگر هدایت کرد.

مندلسون ادامه می‌دهد: "باید یاد بگیریم که بیش از حد کار خود را وابسته به یک قطعه نکنیم. چون هر لحظه ممکن است که از بین برود. رنگ، بافت، کیفیت سطح و شکل این قطعات کمک می‌کند تا کار خود را در مسیرهای جدیدی به حرکت درآورید".

مدرسۀ پیلچاک گلَس

استنوود، واشینگتون


مدرسه شیشۀ Pilchuck در ابتدا به عنوان یک کارگاه تابستانیِ سه ماهه شیشه‌گری توسط هنرمند شیشه‌گر، "دیل چیولی" و حامیان آن، "آنه گولد هاوبرگ" و "جان هاوبرگ" تأسیس شد. اما در نهایت به یک مرکز پیشرو در شیشه‌گری و هنر طراحی تبدیل شد.

برنامه اقامتی قویِ Pilchuck راه‌های متعددی را به منظور پیگیری و ادامه دادن به هنرمندان و طراحان ارائه می‌دهد. هنرمندان نوظهور در این برنامۀ اقامتی، به منظور پشتیبانی کسانیکه در حال ایجاد تغییراتی در زندگی حرفه‌ایشان هستند، خواه آنان که در حال راه‌اندازی استودیویی برای تمرینند و خواه کسانیکه می‌خواهند شیشه ‌را به عنوان ابزار جدیدی برای کارشان برگزینند، طراحی شده است. در همین حال، کمک هزینۀ تحصیلی این دورۀ جان هاوبرگ متمرکز بر آثاری با طبیعتِ مشارکتی، با حمایت از گروه‌های نهایتا متشکل از 6 هنرمند برای توسعه یک پروژه خاص می‌باشد.

استودیو ثان

بُزلند، ایتالیا


Leopold Thun در تمام زندگی‌اش در زمینۀ سرامیک فعالیت داشته است. پدرش Matteo Thun طراحی بود که اغلب با سرامیک کار می کرد، و Otmar عمویش، سرامیکِ Thun را بنیانگذاری کرد؛ استودیویی کوچک که در رشته‌کوه‌های آلپ به عنوان توزیع کنندۀ عمدۀ سرامیک ایتالیایی در سراسر جهان، شروع به فعالیت کرد. لئوپولد پس از صادرات بسیاری از کارهای تولیدی به چین، خودش را در استودیوی Bolzano ایتالیا با فضایی بسیار گسترده، کوره‌هایی غیرمستعمل و جدید و علاقه‌مند به حمایت از هنرمندان نوظهور در حوزۀ سرامیک، کسانی که به دنبال ارتقای مهارتهایشان هستند، یافت؛ و اقامتگاه سرامیک Thun آغاز به کار کرد.

John Henshaw، که در سال 2016 در این برنامه شرکت کرد، میگوید: "به عنوان یک هنرمند جوان، داشتن زمان و فضایی آماده و تمام‌وقت، برای کار کردن و تولید محصول واقعا ارزشمند بود." زندگی در Bolzano در مدتیکه در آنجا کار می‌کردم بسیار ایده‌آل بود. در کمال شگفتی متوجه شدم که چقدر نسبت به محیط اطرافم حساس هستم و کارهای زیادی در رابطه با معماری بولزانو انجام داده‌ام. "او قطعاتی را با الهام گرفتن از ساختمان‌هایی که در هنگام دوچرخه سواری در اطراف شهر می‌دید، ساخت. "مانند ساختمان های بولزانو، می‌خواستم آنها را در حرارت خم کنم و شکل دهم، زیرا گویی آنها در گرما، مانند ساختمان‌ها زنده بودند".

مدرسه صنایع دستی کوهستانی Haystack

همیشه در مرکز Haystack که در سال 1950 به عنوان یک برنامۀ پژوهشی و استودیویی تأسیس شد، تعهد به داشتنِ مهارت وجود داشته است. با کلاس‌هایی که در ابتدا بر سرامیک، چاپِ بلوک، بافندگی و نجاری تمرکز داشتند. در سال 2013، اقامتگاه Open Studio افتتاح شد. هر سال در ماه ژوئن، برای اقامت دو هفته‌ای، هر یک از 6 استودیوی تخصصی Haystack با سرمایه‌ای از پیش و به طور کامل تأمین شده به حدود 50 هنرمند اختصاص داده می‌شود. استودیوهای تخصصی شامل: سرامیک، فیبر، گرافیک، آهن، فلزات و چوب هستند.

هری آلن، کسی‌که در سال 2014 در آنجا اقامت داشت، می‌گوید: "بیش از هر چیزی، به خاطر دوباره قرار گرفتنم در معرض هنر قدردانی می‌کنم " آموزش طراحیِ من، به من آموخت که چگونه با یک ایده شروع کنم و چگونگی شکل‌گیری و ساخته شدن آن را متوجه شوم ... البته ساختن، چیزی بیش از یک سبک است؛ ساختن، بخش جدایی ناپذیری از جامعۀ ماست _از لحاظ صداقت؛ انسانیت و رضایت بخش بودن_ و من می‌خواهم اطمینان حاصل کنم که کارهایم، حتی در عصر دیجیتال هم به انسانیت پایبند است.


منبع: گالری آنلاین

مترجم: هما سلوکی

logo-samandehi