7 توصیۀ عملی برای موفقیت در مسابقات معماری


در این مقاله Jianshi Wu و Yitanطراحان نیویورکی که در اوایل سال جاری، وارد رقابت سالانۀ آسمان خراش eVolo شدند، تجربیات خود را در غالب چند راهکار برای موفقیت در مسابقات معماری توضیح داده اند:

هدف ما به چالش کشیدن درک مردم از معماری عمودی و ارتباط آن با محیط طبیعی و ساختمانی بود. این برنامه، یک کنفرانس مفهومیست که توسط مجله معماری آوانگارد eVolo برگزار می‌شود؛ وایده‌های بدیع، خلاقانه و خیالی را ارزش‌گذاری می‌کند. طرح پیشنهادیِ ما در یک جمله این بود: طراحی مجموعه‌ای از آسمان‌خراش‌ها در کنار هم، پیرامون یک پارک مرکزی، به گونه‌ای که انگار آن پارک در میان آنها غرق شده است. ("Sidescaper"، اصطلاحی بود که بعدها در چند مقالۀ دیگر هم به کار برده شد)

ایده‌ای که ما ارائه کردیم، درک مردم از آسمان‌خراش را به شدت به چالش کشید. در عین حال به چند مورد از تناقضات اجتماعی و زیست محیطی اشاره داشت که امروزه شهر بزرگی مانند نیویورک با آن مواجه است. در نهایت، "مفهومِ جسور/ بی‌پروا" موفق به دریافت جایزۀ اول در میان 500 مدرک دریافت شده از سراسر جهان شد.

ما خیلی خوشحالیم که در این مسابقه شرکت کردیم. نه به خاطر اینکه برنده شدیم، بلکه به این خاطر که به عنوان طراحان جوان توانستیم شانس پیاده‌سازی ایده‌هایمان بر روی کاغذ و مورد توجه، بحث و انتقاد قرار گرفتن توسط مخاطبان زیادی را بدست آوریم. همچنین متوجه شدیم که برای با موفقیت به پایان رساندنِ دوره‌ها احتیاج به تلاش بیشتری داریم.

با نگاهی موشکافانه و دقیق، در زیر، تعدادی از توصیه‌های عملی مفید و کاربردی که اکثرا برگرفته از تجارب ما هستند، برای شرکت در اینگونه رقابت‌ها ذکر شده است. ما قصد داریم که این تجارب را با تمام حرفه‌ای های جوانی که به شرکت در رقابت‌های طراحی معماری علاقه‌مندند به اشتراک بگذاریم:

1. هدف خود را تعیین کنید.

چرا شرکت می کنم؟ چه انتظاری از شرکت در این رقابت دارم و چه می‌خواهم بدست بیاورم؟ مسابقات معماری می‌توانند هم زمان، و هم انرژی شما را مصرف کنند و بیشترِ آنها نیاز به پرداخت هزینۀ ثبت نام دارند. بنابراین، همیشه پیش از آنکه وارد چالش آنها بشوید، این سؤالات را از خود بپرسید.

چیزهای زیادی به جز دریافت جایزه وجود دارند که یک شخص می‌تواند از شرکت در این رقابت‌ها بدست آورد. مثل: ساخت یک نمونۀ شخصیِ حرفه‌ای و قوی، افزایش قدرت تفکر و مهارت طراحی، فرار از انجام پروژه‌های روزمره و عادی شرکت‌ها (هر چند که مدت زمان آن کم باشد!) و غیره. این لیست می‌تواند ادامه داشته باشد؛ بی آنکه دستیابی به آن هیچ نیازی به کسب مقام اول در مسابقه داشته باشد.

در حالی‌که با داشتن اهدافی مثل آنچه در بالا ذکر شد، هرگز ضرر نخواهید کرد. مسابقات طراحی، آزمون‌های استانداردی نیستند. باید شانس داشته باشید تا برنده شوید. به عبارت دیگر، شرکت در مسابقات طراحی نباید به خاطر برنده شدن باشد، بلکه باید بدانید که این مشارکت راهی مطمئن برای ابراز ایده‌های اصلی شما با مسئولیت و خطرات کمتر نسبت به پیاده‌سازی آنها در دنیای واقعی خواهد بود و فرصتی عالیست تا برای ساخت پروژه‌ای با کیفیت، بدون ترس و محدودیت نهایت تلاش خود را بکنید.

2. مسابقه و تیم درست را انتخاب کنید ( انتخاب‌های صحیح داشته باشید).

مسابقات فرصت خوبی برای افرادیست که به دنبال شانسی برای تکمیل تجربۀ حرفه‌ای یا تحصیلی خود از طریق انجام برخی فعالیت‌های مستقل هستند. بنابراین به نقاط قوت خود و یا تیمتان آگاه باشید و رقابت‌هایی را که در حوزۀ علایقتان هستند، چه از نظر زمانی و چه استراتژی، برگزینید.

از آنجایی که عمدتا دو نوع رقابت وجود دارد _ مفهومی و حقیقی_ مطمئن شوید که رقابتی را انتخاب می‌کنید که برای شما و تیمتان در مسیر درستی قرار گرفته و بیشترین سود را برایتان دارد. مگر اینکه قصدتان چیز دیگری باشد مثل: سنجیدن پتانسیل گروه و یا امتحان کردن و آموختن چیزهای بیشتر و جدید. همانطور که پیش ازین ذکر شد، وقتیکه بدانید که می‌خواهید چه چیزی از این رقابت بدست بیاورید، آنگاه انتخاب مسیر مناسب مشکل نخواهد بود.

شرکت در مسابقات باید برایتان تجربه‌ای لذت‌بخش باشد. به خاطر داشته باشید این کارِ شماست و شما تنها کسی هستید که تمام تصمیمات را می‌گیرد بدون هیچ اجباری. بنابراین وقت خود را با فکر کردن به آنچه که هیئت منصفه می‌خواهند و یا مخاطبان خواهند گفت تلف نکنید. داشتنِ نگرش مثبت و خوب در طول مسیر و عدم توجه به نتیجه به شما کمکِ بسیاری خواهد کرد.

3. شرایط و ضوابط شرکت در مسابقات را به دقت مطالعه کنید.

حداقل اتفاقی که مایل هستید در رابطه با ایدۀ‌تان رخ دهد اینست که هیچ‌گونه اشتباهی ناشی از سوء تفاهم و یا غفلت در هنگام ارائۀ خلاصۀ طرحتان نداشته باشید. بنابراین، شما باید شرایط را به دقت بخوانید. هر چه بهتر نیاز به اینکار را درک کنید، احتمالا هیئت داوران را بهتر بتوانید قانع و توجیه کنید. اگر آن سازمان پیش از این هم میزبان مسابقاتی بوده است، سعی کنید کارهای برنده‌های دوره‌های قبل را بررسی کنید. زیرا ممکن است به شما در شناسایی موارد با اهمیت و مورد توجه برای داوران و معیارهای آن‌ها به طور صریحی کمک کند و باعث شود که شما در کارتان اشتباه بارزی نداشته باشید.

4. بین مفهومی و عملی بودنِ کارهایتان تعادل بر قرار سازید.

در حالی که خلاصۀ طراحی، همه نیازهای فنی را بیان می‌کند، ممکن است در مورد این موضوع زیاد گویا نباشد. همانطور که ما در رقابتی که احتیاج به ایده‌ای نو داشت شرکت کردیم، این سوال یکی از اولین بحث‌های ما بود و شاید مهمترینِ آن‌ها.

پروژه خود را به عنوان یک مثال در نظر بگیریم. در حقیقت، حفر کردن و ایجاد یک پارک زیرزمینی، در عمل با نگرانی‌های بسیاری همراه خواهد،. مواردی از جمله: وضعیت آب‌های زیرزمینی، لوله کشی، سیستم راه‌های زیرزمینی، بستر خاک و غیره. اگر ما تصمیم می‌گرفتیم که به هر یک از این مسائل بپردازیم، و نصف فضای تخته را به توضیحات دربارۀ چگونگی حل برخی از آنها _ و نه همۀ‌شان_ اختصاص می‌دادیم، ایدۀ بزرگ و قویِ ما به احتمال زیاد تضعیف می‌شد. در مورد پروژۀ مان، ما تصمیم گرفتیم که بر برخی از این نگرانی‌های عملی تأکید نکنیم. این‌کار ممکن است کمی شک و تردید در مخاطبان ایجاد کند، اما حداقل بیشتر مردم پیام‌های واضح‌تری از ایدۀ قوی ما دریافت می‌کنند.

این بدین معنا نیست که یک مفهومِ جسورانه از واقعیت مهم‌تر است، اما می‌گوید که جنگل را برای درختان از دست ندهید. همچنین برای پروژه خاص ما درست است، اما ممکن است به پروژه شما اعمال نشود. فقط به یاد داشته باشید، مطمئنا برای چیز جدیدی دعوت میشوید.

5. ارائه خوب به معنیِ وارونه کار کردن است!

اغلب در مسابقات معماری، تنها فرصت شما برای انتقال ایدۀ‌تان به بیننده از طریق تخته‌های ارسالی است. سایر موارد از جمله، فرآیند تفکر شما، تحقیقات، طرح‌ها و مدل‌های مطالعاتی، هر چند به همان اندازه مهم هستند، اما به هیئت‌ علمی ارائه نمی‌شود. بنابراین، باید اطمینان حاصل کنید که ارائۀ شما به قدری عالیست که می‌تواند در همان نگاه اول بر بیننده تأثیر شگرفی بگذارد.

از قبل، حتی پیش از اینکه کارتان را شروع کنید، برای دست‌یابی به این موضوع، باید تلاش کنید که تصویر ذهنی واضحی از آن داشته باشید (که چقدر می‌خواهید هیئت منصفه را تحت تأثیر قرار دهید). در صورت امکان، ابتدا طرح‌ها را صفحه‌بندی، فایل صفحۀ خالی را تنظیم و تصاویر و فریم‌های متن را جای‌گذاری سپس آن‌ها را پر کنید.

وارونه کار کردن چند مزیت عمده دارد: از یک سو، در پروسۀ فکر کردن به شما کمک می‌کند. شما همیشه در حال اندیشیدن به تهیۀ پیش نویسی برای هیئت مدیره هستید. به طور واضح بدانید که خواستۀ‌تان چیست، بدون آنکه بیش از حد در کشف آن موارد غرق شوید. از سوی دیگر، این‌کار، نشان‌دهندۀ پیشرفت شماست و به شما کمک می‌کند تا وقت خود را به خاطر انجام کارهای غیر ضروری تا زمان رسیدن به فرصت نهایی هدر ندهید.

6. با دوستانتان صحبت کنید و نظر آنها را جویا شوید.

پس از همۀ موارد ذکر شده، رقابت‌های طراحی اکثرا دربارۀ به اشتراک گذاری ایده‌ها با مردم هستند. همیشه تلاش شما برای ارائۀ خلاصه‌ای از پروژۀ‌تان به دیگران مفید خواهد بود؛ چه به کسانی که در این حوزه فعالیت دارند و چه کسانی که در این حوزه فعالیت ندارند؛ نظر هر دو گروه را جویا شوید. زیرا همیشه مفاهیم برای خودِ شما که خالق آنها هستید خیلی بدیهی‌تر از دیگران به نظر می‌آیند. این تمرین به شما کمک می‌کند تا ایدۀ‌تان را دقیق‌تر و محبوبیت پروژۀ خود را تنها با بیان چند جمله بیشتر کنید.

علاوه بر این، ممکن است در فرایند بازخورد گرفتن از دیگران متوجه نکته‌ای بشوید که قبلا آن را نادیده گرفته بودید و یا از آن چشم‌پوشی کرده بودید. همین تصحیحات ساده روی هم رفته می‌توانند در پروژۀ نهایی شما تغییری بزرگ ایجاد کنند.

7. "خود_ارتقادهنده"ی خوبی باشید.

اغلب طراحان جوان به گونه‌ای تعلیم دیده‌اند که بر روی کاری متمرکز باشند و ساعت‌ها وقت خود را وقف انجام آن کار با جزئیات عالی بکنند. البته اینکار، کار اشتباهی نیست، ولی ما باید دربارۀ چگونه مدیریت کردن بازار کسب و کار حرفۀ‌مان هم آموزش ببینیم.

چنین کاری می‌تواند با اقدامی ساده مثل ارسال آثار برای چند ناشر منتخب، نوشتن مقاله برای مجلات، ساخت یک وبسایت خوب، جست‌و‌جوی فرصت‌های نمایشگاهی و ... شروع شود. در دنیای امروزی، برای ترویج و تبلیغ کارهایتان راه‌هایی بیش از تنها خوب کاردن و منتظر ماندن برای اینکه دیگران کشفتان کنند، دارید. اینکه نام مسیر حرفه‌ایِ پیشینِ کسی را به اسم خودمان منتشر کنیم کار ساده ای نیست، بنابراین بهترین کارِ رقابتیِ خودتان را جزو دارایی‌هایتان بدانید، آن را، هر چه که هست، بر روی وب‌سایتتان قرار دهید؛ و اگر واقعا برنده شده‌اید، شانسِ بیشتر ترویج و تبلیغ شدنِ آن را از طریق دیگر رسانه‌ها نیز امتحان کنید.

امیدوارم خواندن این توصیه‌های عملی بتواند به هر طریقی به شما ایده بدهد. ما علاقه‌مندیم بدانیم اگر شما یک معمار هستید، آیا برای شما هم همین موارد ذکر شده جزو مهم‌ترین موارد بودند یا خیر؟ لطفا اگر فکر میکنید موارد مهم دیگری نیز وجود دارند، لطفا برای ما کامنت گذاشته تا دربارۀ آنها با هم بحث و تبادل نظر داشته باشیم.

دربارۀ نویسندگان:

Jianshi Wu و Yitanطراحان نیویورکی هستند. کار مشترک آنها جوایز بسیاری را از آن خود کرد و در سطح بین‌الملل در مجلات بسیاری از جمله "گاردین، فُربز، سی‌ان‌ان، آرک دِیلی و آرکیتکچرال دیگِست" منتشر شد. پروژۀ مفهومیِ اخیر آنها “New York Horizon” در رقابت سالانه آسمان خراش eVolo، 2016 مقام اول را کسب کرد.

مترجم: هما سلوکی

logo-samandehi