هفت هنرمند رکوردشکن در حراجی های سال 2021

به دنبال اختلالات مربوط به بیماری همه گیر کرونا در سال 2020، سال 2021 ترکیبی از هنجارهای قدیمی بازار هنر و واقعیت های جدید دوران COVID-19 بود. رویدادها و حراج‌های حضوری بازگشتند، اما همچنان در کنار محیط‌های فروش دیجیتال جدید به همزیستی ادامه می‌دهند. بنکسی Banksyو ژان میشل باسکیا Jean-Michel Basquiat به‌طور پیش‌بینی‌شده‌ای در بازار ثانویه نتایج دلاری بالایی کسب کردند، اما هنرمندان تازه‌کار دیجیتالی به همان اندازه به ارتفاعات پردرآمدی رسیدند که میل به NFT (non-fungible tokens) با پشتوانه رمزنگاری افزایش یافت.در این چشم‌انداز بین سنت و نوآوری، تعداد زیادی از جوانان و کهنه‌کاران خود را در نتایج حراج سر به فلک کشیده پیدا کردند. اینها هنرمندانی هستند که امسال به سطوح جدیدی از موفقیت در بازار هنر دست یافتند.

اثر بیپل

اگر هنرمندی وجود داشته باشد که شور و هیجان NFT را که امسال بازار هنر را شوکه کرد، به بهترین نحو دربرگیرد، او مایک وینکلمن است که بیشتر با نام بیپل شناخته می شود. در حراج آنلاین کریستیز در بهار امسال، EVERYDAYS: THE FIRST 5000 DAYS (2021)، یک ترکیب دیجیتالی متشکل از آثار مجموعه «Everydays» ارائه داد. اثر این هنرمند در سال 2007، با قیمت اولیه فقط 100 دلار به فروش رفت.در هفته‌های بعد و یک روز قبل از بسته شدن حراج تا 9 میلیون دلار افزایش یافت، تا اینکه جهش‌های عظیم به قیمت نهایی 69.34 میلیون دلار رسید، نتیجه‌ای که بیپل را در حراجی، به دنبال دیوید هاکنی و جف کونز قاطعانه در بین سه هنرمند گران‌قیمت زنده قرار می‌دهد.

فروش خیره کننده - که اولین NFT فروخته شده توسط یک خانه حراج بزرگ بود - نشانگر تغییری چشمگیر در قابلیت فروش هنر دیجیتال در حراج بود و عصر جدیدی را در تلاقی فن آوری مالی و هنر منعکس کرد.تا جایی که نتایج حراج این هنرمند (بیتل) پس از فروش شگفت انگیز «Everydays» به قلمروی پنج تا شش رقمی بازگشت، اما با فروش 28.99 میلیون دلاری HUMAN ONE (2021) در فروش کریستی در نوامبر دوباره به به قیمت میلیونی رسید.

اثر Jadé Fadojutimi


انتزاعات پر جنب و جوش Jadé Fadojutimi سالهاست که طرفداران جوان نقاش بریتانیایی را به خود جلب کرده است، اما سال 2021 او فصل جدیدی را در بازار رقم زد. صعود Fadojutimi را می توان به سال 2019 ردیابی کرد، زمانی که او به جوانترین هنرمند مجموعه tate تبدیل شد، و شتاب حاصل از این کسب به زودی به نمایش های انفرادی در گالری Pippy Houldsworth و گالری Taka Ishii منتقل شد.دسامبر 2020 اولین هیجانات بزرگ را در بازار ثانویه Fadojutimi رقم زد، زمانی که نقاشی او Lotus Land (2017) به قیمت 378000 دلار فروخته شد که نشان دهنده بهبودی تقریباً هفت برابری نسبت به رکورد موجود در حراج او بود. اما این اعداد واقعاً در سال 2021 افزایش یافت، که باعث شد این هنرمند سه بار در طول دو روز در ماه اکتبر، سد قیمت 1 میلیون دلاری را در حراج شکسته و منجر به رکورد جدیدی 1.17 میلیون پوندی (1.6 میلیون دلار) برای نقاشی Myths of Pleasure در سال 2017 شود.به نظر می رسد این حرکت بازار تا سال آینده ادامه یابد، و با ایجاد انگیزه اولین نمایشگاه انفرادی فادوجوتیمی در مؤسسه هنرهای معاصر، میامی باشد که در اواخر نوامبر افتتاح شد.

اثر Aboudia

اثر ابودیا Aboudia که متولد Aboudia Abdoulaye Diarrassouba است، امسال مورد استقبال بازار قرار گرفت و چندین رکورد متوالی در حراج به دست آورد و به طور مداوم قیمت هایی بیش از 100000 دلار در بازار ثانویه به دست آورد.ژست دیوانه وار و بیان خام این هنرمند عاج، در یک دهه پس از اولین نمایش انفرادی او در سال 2011، چشم کلکسیونرهای باهوش را به خود جلب کرده است، از جمله افرادی مانند ژان پیگوزی و چارلز ساچی.برای بار دوم تعدادی از آثار Aboudia در مجموعه نمایشگاه‌های Pangaea در سال 2014 به نمایش گذاشته شد.اما حضور این هنرمند در حراج ثانویه با سرعتی کندتر حرکت کرد و قیمت‌های چکش خورده به آرامی به ده‌ها هزار دلار رسید - تا این سال.

در سال 2021، کار ابودیا برای اولین بار به 100000 دلار رسید و چندین قطعه در فروشگاه آنلاین اختصاصی کریستی با عنوان "Noutchy in New York City" به قیمت شش رقمی رسید. بازار پر ستاره ابودیا Aboudia در ماه اکتبر به پایان رسید و فروش اثر Jeux d'Enfant در سال 2012 با قیمت 201600 پوندی (277342 دلار) رکورد جدیدی را برای این هنرمند به ثبت رساند.شاید چشمگیرترین کیفیت فروش سال عبودیا،در ثبات محض آن باشد: 40 اثر این هنرمند امسال با قیمت های شش رقمی به فروش رسیدند، که نه تنها حاکی از حدس و گمان های یکباره بلکه نشان دهنده علاقه پایدار به عمل اوست.


اثر Flora Yukhnovich

فلورا یوخنوویچ (Flora Yukhnovich) پس از اولین حضور خود در حراج ماه آوریل، تنها چند ماه پس از امضای قرارداد با گالری Victoria Miro، امسال وارد بازار ثانویه شد.ریف‌های تاثیرگذار این هنرمند بریتانیایی بر روی ترکیب‌های Rococo برای اولین بار در بازار ثانویه در فروش بونهامز لندن در آوریل ظاهر شد، جایی که دو تابلوی بدون عنوان در سال 2018 به قیمت‌های 16500 پوند (22951 دلار) و 21500 پوند (29906 دلار) به فروش رسیدند که نتایج آن هفت برابر بالاتر از برآوردهای آنها به عبارتی بیش از پنج و پنج بود.این هیجان اولیه برای سال 2021 را Yukhnovich تعیین کرد. در ژوئن، تنها چند ماه پس از اولین حراج، اثر Yukhnovich از مرز 1 میلیون دلار عبور کرد و تابلوی بزرگ او به نام Pretty Little Thing (2019) به قیمت 1.18 میلیون دلار در حراجی فیلیپس در نیویورک فروخته شد.این رکورد خود در اکتبر شکسته می‌شود، زمانی که باکانالیای بافتی I'll Have What She's Having (2020) به افزایش قیمت چکشی آن به 2.25 پوند کمک کرد (3 میلیون دلار). به نظر می رسد صعود Yukhnovich تا سال آینده ادامه یابد، زمانی که این هنرمند قرار است سومین نمایشگاه انفرادی خود را با ویکتوریا میرو برگزار کند.

اثر Shara Hughes


اثر Shara Hughes

شارا هیوز Shara Hughes یک تازه وارد در دنیای هنر نیست، اما سال 2021 سطح جدیدی از موفقیت را برای این نقاش رقم زد. هیوز به مدت 14 سال در سطح بین المللی نمایش گذاشته است،اما اکنون توسط پیلار کوریاس، گالری Eva Presenhuber و گالری David Kordansky دوباره معرفی می شود.او در دوسالانه‌ی ویتنی 2017، اولین لحظه‌ی آغازین خود را سپری کرد، جایی که هنرمند یک اتاق کامل را به نمایش نقاشی‌های منظره‌ای زنده و کالیدوسکوپیک اختصاص داد.تحسین آن نمایشگاه به مجموعه‌ای از نمایشگاه‌ها در گالری‌های برجسته از جمله Kasmin، Almine Rech، Rachel Uffner و Pace Prints منتقل شد.در سال 2018 که اولین سالی بود که قیمت اثر هیوز در حراج شش رقمی شد بازار ثانویه او را تحریک کرد.بازار هیوز در سال‌های بعد با سرعت ثابتی رشد کرد، اما پاییز امسال قیمت تابلوی نقاشی او در فیلیپس لندن در ماه اکتبر، از مرز یک میلیون دلار گذشت. این روند صعودی تا پایان سال ادامه یافت و با رکورد فعلی حراج 1.48 میلیون دلاری او که در نوامبر به دست آورد، بالاتر رفت.


اثر Ewa Juszkiewicz

اثر Ewa Juszkiewicz


چرخش‌های سوررئالیستی اوا یوسکیویچ در سنت‌های پرتره کلاسیک اروپایی در طول سالی که اولین بار در حراجی‌اش شروع به کار کرد، در معرض افزایش شدید بازار قرار گرفت. آثار این هنرمند لهستانی برای اولین بار در ماه مارس گذشته به بلوک حراج رفت و نقاشی او در سال 2009 با قیمتی معادل 36582 دلار به فروش رسید.او تا پایان ماه، زمانی که یکی از نقاشی‌هایش در حراجی در ساتبیز لندن به قیمت 107100 پوند (149117 دلار) فروخته شد، به محدوده 6 رقمی رسید. نتایج او در بازار ثانویه از آنجا به سرعت رشد کرد و در طی دو روز در ماه اکتبر از 480000 دلار به 600000 دلار رسید.قیمت‌های حراج یوسکیویچ در حراجی فیلیپس در ماه نوامبر نیویورک زمانی که تابلوی نقاشی دختر آبی‌پوش در سال 2013 به قیمت 730800 دلار رسید به بالاترین سطح خود رسید، . هنگامی که با رزومه نمایش های انفرادی فروخته شده او در Almine Rech و نمایندگی با گاگوسیان ترکیب شود، نتایج حراج یوشکیویچ نوید خوبی برای آینده است.

اثر Cinga Samson


اثر Cinga Samson

در سال پرفروش سینگا سامسون، رکوردهای حراج این نقاش پس از تنها دوبار حضور در بازار حراجی در سال گذشته، به قیمت شش رقمی افزایش یافت. حراجی فیلیپس در نیویورک در ماه ژوئن، رکورد 16000 دلاری سامسون را که یک پرتره دو قطعه ای بود در حراجی سال 2018 به قیمت 378،000 دلار فروخته شد را شکست، که برای افزایش بیش از ده برابری برآورد بالای و خوبی است.این نوشته در نقاط بسیاری روی دیوار بود: این هنرمند آفریقای جنوبی از زمان شروع کار خود در سال 2011 تا حد زیادی با گالری‌های کیپ تاون نمایشگاه برگزار کرده بود، اما در سال گذشته با نمایش‌های انفرادی در Perrotin و بنیاد هنری FLAG حضور درخشانی داشته بود.در ماه مه، او با White Cube قرارداد امضا کرد، که نشان‌دهنده علاقه جهانی به پرتره‌های خارق‌العاده‌اش از ساکنان سیاه‌پوست با چشم‌های خالی است. سال درخشان سامسون با فروش پرتره Lift Off او در اکتبر 2017 به پایان رسید که به قیمت 321,300 پوند (439,170 دلار) فروخته شد که همچنان رکورد حراج او باقی مانده است.


logo-samandehi