طراحی مد و لباس در کاخ باکینگهام

هیچ‌وقت هیچ سورپرایزی در انتخاب‌ لباس های ملکه الیزابت دوم وجود نداشت، هرگز به ترندها توجه نکرد و در عوض روی کمد لباس‌های کلاسیک تمرکز کرد.

به گزارش گالری آنلاین، اگرچه استایل او در طول سال‌ها تکامل یافت - از ملکه جوان شیک پوشی که در روزهای عروسی و تاج‌گذاری‌اش (و در بسیاری از مناسبت‌های دیگر) لباس‌های سبک نورمن هارتنل می‌پوشید تا کت‌ها و لباس‌های رنگارنگ و ظریف که به او کمک می‌کرد در میان جمعیت برجسته شود.

در طول دو دهه گذشته - و تا حدی به لطف تیم Angela Kelly ، دستیار شخصی، مشاور و متصدی ملکه، و Stewart Parvin ، طراح لباس و خیاط مقیم لندن - ملکه ، در سال‌های آخر عمر، به لطف کمد پر از رنگ‌های روشن‌ و لباس‌های جذاب‌، با ذوق‌تر از همیشه لباس پوشیده است.

لباس سبز نئون او که توسط Parvin طراحی شده بود، چند دقیقه پس از حضور او در بالکن، در تولد رسمی ملکه در سال 2016 در رسانه های اجتماعی ترند شد. ملکه 90 ساله شده بود و صفحه های اجتماعی با هشتگ هایی از جمله #neonat90 و #highvishighness عکس های او را منتشر می کردند.

در سال‌های بعد، ملکه همچنان به پوشیدن زمینه‌های سبز رنگ، از جمله آهک، چارتروس و شبدر ادامه داد. گاهی اوقات او یک خط بنفش، زرد یا آبی طاووسی را به ترکیب اضافه می کرد و پیامی خوشحال کننده برای میلیون ها نفری که هر سال به دیدن او می آمدند ارسال می کرد.

دو سال پیش، پرنسس بئاتریس در روز عروسی‌اش، یکی از لباس‌های قدیمی ملکه را به تن کرد، شماره‌های هارتنل پر زرق و برق و براق از دهه 1950.Kelly و Parvin آن را برای این مناسبت تغییر داده بودند و آستین‌های پفی ارگانزا اضافه کرده بودند و برای حس امروزی‌تر دامن را لاغر کردند. گفته می شود ملکه از این تغییرات رضایت داشته است.

دو ماه بعد، پلتفرم جستجوی مد Lyst گزارش سلطنتی مد سال 2020 خود را منتشر کرد که افزایش 297 درصدی جستجو برای "لباس های عروسی قدیمی" در این پلتفرم را نشان داد. Lyst این امر را به عنوان بخشی از انتخاب های "مد آگاهانه" در میان خانواده سلطنتی توصیف کرد.

در مصاحبه‌ای در اوایل امسال Parvin گفت که این لباس ابتدا سال‌ها پیش به درخواست ملکه تغییر کرده بود و او مرتب کمد لباسش را به روز می‌کرد. اخیراً، او کت زرد قناری را برای افتتاح خط تولید الیزابت در لندن به تن کرده بود.

ظاهر ملکه هرگز تصادفی نبود، و طراحان با استعدادی در اطراف خود داشت، درست مانند اجدادش ملکه ویکتوریا، الیزابت اول و چندین پادشاه در طول قرن ها.

سوزانا کوردنر، مدیر آرشیو در کالج مد لندن، دانشگاه هنر لندن، گفت در حالی که سبک ملکه در طول دهه ها تکامل یافته است، موتیف‌ها و ویژگی های اصلی باقی ماندند و لباس‌های او به طور فزاینده‌ای به وسیله‌ای برای ایجاد و حفظ تصویری «سازگار و قابل تشخیص» در چشم عموم تبدیل شد.

کوردنر در مصاحبه‌ای با WWD در اوایل سال جاری درباره ملکه گفت: «لباس‌های او معمولاً متمایز هستند تا مبتکرانه. آنها او را ثابت و روشن نشان می دهند و به راحتی در میان جمعیت قابل تشخیص است. طراحان لباس‌های او باید اطمینان حاصل کنند که در هر اتاقی که باشد، جرقه‌ای روشن و قابل مشاهده است.»

کوردنر اضافه کرد که از دهه 60 به بعد، ملکه "به طور فزاینده ای بین سبک خودش و مدهای فعلی تمایز قائل شد." برای او جالب بود، در این عصر رسانه‌ای ، ملکه و تیمش تصمیم گرفتند روی ثبات تمرکز کنند.

کوردنر می‌گوید: به‌جای اینکه به دنبال تازگی باشد، او کاملاً خودش است، در نقشی عمومی جدا از هر شکل دیگری از جمله سلبریتی ها.

او الیزابت را با ملکه ویکتوریا، یک مقایسه کرد و گفت: هر دو از رنگ‌ها و به‌ویژه نمادهای رنگی، استفاده کردند و از کمد لباس‌های خود برای ترویج و تجلیل از هنر، طراحی و محصولات بریتانیایی استفاده کردند. لباس های هر دو شامل نشانه‌هایی بود که افراد دیگر به آن‌ها می‌دادند – چه در حالت دولتی، چه در مقام عمومی و چه به عنوان نشانه‌ای از یک رابطه شخصی. به همین ترتیب، آنها هر دو اقلامی از مجموعه‌ها و کمد لباس‌های خودشان را به دختران و عروس‌هایشان هدیه یا امانت دادند.

جیسون باسماجیان، مدیر خلاق سابق Gieves & Hawkes در Savile Row، گفت که چه در نامزدی رسمی باشد و چه در حومه شهر ملکه لباس برای نهاد سلطنت می‌پوشد.
باسماجیان، که در زمان حضور در Gieves بر سه حکم سلطنتی نظارت داشت، ظاهر او را "با طراوت و غیر غافلگیرکننده" توصیف کرد و اضافه کرد که ظاهر او همیشه غنی بود، اما هرگز پر زرق و برق نبود.

استوری، از کاخ‌های سلطنتی تاریخی، گفت که معتقد است ملکه مادر تأثیر عمده‌ای بر انتخاب رنگ ملکه الیزابت داشته است. او گفت که در طول جنگ جهانی دوم، زمانی که ملکه مادر از مکان ها و خانه های بمباران شده در ایست اند لندن بازدید کرد، او ترجیح داد برای تقویت روحیه، رنگ های ملایم برای همدردی بپوشد.

در دهه‌های 30 و 40، ملکه مادر در هنگام حضور در جمع کلاه می‌گذاشت تا به او کمک کند در میان جمعیت برجسته شود. ظاهری که فوراً به امضای او تبدیل شد و تا زمان مرگش در سال 2002، همچنان از پاستل‌ها و کلاه‌های ملایم با جزئیات کرکی و پردار استفاده می‌کرد.

ملکه که به دلیل احساس وظیفه و حساسیت مشابه مادرش، از مدت ها قبل نظرات محکمی در مورد رنگ، نمادگرایی و شمایل نگاری داشت، خواه در مراسم افتتاحیه ایالتی پارلمان شرکت کند، چه در حال بریدن نوارها و چه برای بازدید از دانش آموزان مدرسه باشد از این استایل پیروی میکرد.

استوری گفت ملکه 27 ساله که در سال 1953 تاجگذاری کرد، بر درست بودن نمادهای روی لباس تاجگذاری حساس بود. هارتنل که این لباس را طراحی می‌کرد، نشان‌های گلی را از بریتانیای کبیر پیشنهاد کرده بود، اما وی می‌خواست کشورهای مشترک المنافع را نیز به رسمیت بشناسد.

کشورهای مشترک المنافع متشکل از بیش از 50 کشور است که تقریباً همه آنها زمانی به امپراتوری بریتانیا تعلق داشتند. حفظ روابط دوستانه با آن کشورها یکی از مأموریت های مادام العمر ملکه بود.
لباس تاجگذاری یک لباس ساتن دوشس سفید با نشان های گلی بود که نشان دهنده 9 قلمرو ملکه، بریتانیا و مناطق مشترک المنافع بود که با نخ های براق، مرواریدهای دانه ای، پولک و کریستال تزیین شده شده بود.

در سال 1952، زمانی که ملکه برای مراسم Order of the Garter به یک لباس تشریفاتی نیاز داشت، به دانشجویان مد در کالج سلطنتی هنر لندن مراجعه کرد. او در نهایت طرح یکی از دانش‌آموزان را انتخاب کرد که یک سبک متفاوت برای آن زمان بود و در جلو زیپ داشت.

کارولین دو گیتو به WWD گفت: رویکرد ملکه برای لباس پوشیدن همیشه شامل گفتگو و هماهنگی آرایشگر او و طراح لباس وی بود.

همچنین Parvin گفت: او از رنگ نمی ترسد و می خواهد برجسته باشد. سبک ملکه به ویژه در 20 سال گذشته تکامل قابل توجهی داشته است. من فکر می‌کنم گرایشی به سمت سادگی وجود داشته است. این به این معنی است که جواهرات بیشتر به چشم می آیند، کلاه ها می توانند جزئیات بیشتری داشته باشند.

او همیشه محل قرار دادن جواهرات ملکه را در نظر می‌گرفت و برای گردنبند مروارید سه‌رشته ملکه جا برای سنجاق روی کت یا یقه لباس می‌گذاشت.

کوردنر از کالج مد لندن گفت که ملکه همیشه از طریق جواهرات انتخابی خود ارتباط برقرار می کرد. ملکه برای سخنرانی تلویزیونی خود در پاسخ به بحران کووید-19 در آوریل 2020، سنجاق سینه ای فیروزه ای پوشید. او گفت: بسیاری متوجه شدند که این سنگ قیمتی در بسیاری از فرهنگ‌ها نمایانگر محافظت و امید است.
کوردنر اضافه کرد که این پیام اغلب شخصی، احساسی و منعکس کننده روابط و پیوندهای ملکه بود.

او گفت: «به عنوان مثال، گردنبند مروارید سه رشته‌ای که او اغلب می‌بندد، توسط پدرش به او داده شد، و سنجاق سینه‌ای که او برای کریسمس در سال 2021 و زمانی که همسرش شاهزاده فیلیپ درگذشت- پوشیده بود، مربوط به ماه عسل او بود.

از منظر لباس، شخصی که در دو دهه گذشته تغییر سبک ملکه را بر عهده داشت، آنجلا کلی بود که از دهه 90 با پادشاه کار می کرد و یکی از مشاوران مورد اعتماد او شد. کلی به دنبال رنگ‌های زنده‌تر و برش‌های شیک‌تر و لباس‌ها و کت‌های کوتاه‌تر بود.

او بعداً اولین تیم طراحی داخلی ملکه را راه‌اندازی کرد و همان کسی بود که در ابتدا از Parvin استفاده کرد.

ایزابل اسپیرمن، مشاور برند، ستون نویس و استایلیست سامانتا کامرون در زمانی که او بانوی اول بریتانیا بود، گفت: آنجلا بود که ملکه را متقاعد کرد که رنگ شما را جوان تر، روشن تر و سرزنده تر می کند. رنگ نیز باعث ایجاد یک تصویر عالی می شود.

اسپیرمن اضافه کرد که حتی قبل از ورود کلی به صحنه، ملکه همیشه از همتایان سلطنتی خود در اروپا و در سراسر جهان می درخشید. او می‌گوید: «همه چیزهایی که او می‌پوشد، به زیبایی برش خورده و به‌گونه‌ای متناسب بود که بی‌نقص به نظر می‌رسد. از آنجایی که او مد را دنبال نمی کند، هرگز مشخص نیست که لباس های او متعلق به کدام دهه است.

جوآن یولان جونگ، مشاور پایداری و برند ESG، نویسنده «تغییر مد» و طراح سابق شرکت‌هایی از جمله جورجیو آرمانی، گفت که آیکون‌سازی دهه‌ها طول می‌کشد و ملکه آن را مدیریت کرد و ظاهر و تصویری متمایز ایجاد کرد که در آن آگاهی جمعی جاسازی شده است.

جونگ گفت: به مدت چند دهه، او با سبکی خاص بر بریتانیا حکومت کرد.

logo-samandehi