آشنایی با بهترین نوع چینش مبلمان مخصوص زنان باردار


از لحظه‌ای که خبر آمدن نوزادی جدید به خانواده می‌رسد، شور و حال خاصی کل خانواده و اطرافیان نزدیک را در برمی‌گیرد و هر کدام می‌کوشند تا شرایط لازم را برای آمدن نوزاد فراهم کنند. اما آنچه که حرف اول را می‌زند و متاسفانه برخی اوقات توجهی به آن نمی‌شود، کمک و رسیدگی به مادر باردار است.

مادر باردار علاوه بر شور و شوق فراوان، اضطراب‌ها و استرس‌های ویژه این دوران را نیز به دوش می‌کشد. تغییرات شدید هورمونی در بدن مادر، او را از نظر جسمی و روانی بسیار حساس و تحریک‌پذیر می‌کند. علائم جسمی مانند تپش قلب، تنفس‌های کوتاه و تند، خستگی‌های زودهنگام و حساسیت به بو و تهوع‌های مکرر تحمل و صبر او را بسیار کم می‌کند. در نتیجه نیاز دارد که در محیطی آرام و دلنشین و به دور از استرس و هیجان زندگی کند.

در ادامه برای آشنایی با روش‌ها و برطرف کردن نیازهای او در محیط خانه همراه گالری آنلاین باشید .


▪ بسیاری از افراد علاقه زیادی به قرار دادن گلدان های باریک در گوشه های خانه دارند، اما وقتی درون خانه ای کودک حضور دارد، ممکن است به دلیل کنجکاوی به سمت آن ها رفته و آسیبی به خود یا آن گلدان وارد سازد. برای پیشگیری از بعضی حوادث بهتر است تا بزرگ شدن کودک لوازم و دکوراسیون خانه به صورتی باشد که حداقل آسیب به کودک و اثاثیه منزل وارد شود. البته قبل از تولد فرزند و در هنگام بارداری مادر خانواده، بسیاری از اثاثیه باید برای راحتی مادر فراهم شوند. به طور مثال دیگر نمی توان از کاناپه های بلند و سفت استفاده کرد؛ چرا که باعث برهم خوردن آسایش خانم باردار می شود. هر چقدر آرامش مادر در دوران بارداری بیشتر باشد فرزند سالم تر و با وزن متعادل به دنیا خواهد آورد. پس هیچگاه فراموش نکنید که محیط پر استرس در برابر او نباشد و بتواند این دوران را به راحتی پشت سر بگذارد.

▪ بهتر است سیستم تهویه منزل قوی و سالم باشد تا بوی غذا مادر را دچار تهوع نکند. آشپزخانه های اپن این امکان را فراهم می کنند که مادر از محیط بسته با بوهایی نامطبوع در امان باشد. بهتر است در این دوران از پرده های روشن برای آشپزخانه و اتاق پذیرایی استفاده کنید تا آرامش به مادر القا شود. استفاده از صندلی های کانتر با ابعاد مناسب و ایمنی بالا می تواند نشست و برخواست مادر را آسان کند.

▪ برای نشستن بر روی صندلی بهتر است از صندلی هایی با ارتفاع کوتاه استفاده شود. صندلی هایی که نشیمنگاه نرمی دارند در این دوران بسیار مناسب هستند و هیچ گونه فشاری به مادر و فرزندش وارد نمی کنند.

▪ تخت خواب ها بهتر است از پنجره دور باشند تا احتمال هر حادثه ای اعم از زلزله، هرچند خفیف، و اصابت شی به پنجره باعث استرس مادر نشود. اما هرگز نباید از محل تابش آفتاب دور باشد. نور مستقیم آفتاب برای استخوان بندی کودک درون شکم ضروری است. اگر اتاق خواب شما آفتاب گیر نیست ولی در اتاق های دیگر و یا پذیرایی شما آفتاب به میزان لازم وجود دارد، حداقل به مدت 9 ماه جای خواب خود را تغییر دهید.

▪ سعی کنید از تخت هایی با ارتفاع مناسب استفاده کنید. تخت خواب های کوتاه بهترین گزینه هستند. اگر تخت خواب مادر ارتفاع زیادی دارد و امکان تغییر آن نیست، می توانید یک تکه را به عنوان پله نزدیک تخت قرار دهید تا مادر با استفاده از آن به بالای تخت رفته و یا از آن پایین بیاید.

▪ از پرده های تیره در دکوراسیون اتاق خواب استفاده کنید که هنگام خوابیدن آرامش کافی وجود داشته باشد. ولی برای لوازم خواب استفاده از رنگ های روشن مانند آبی آسمانی و سفید پیشنهاد می شود. استفاده از این رنگ ها باعث می شود مادر نبض نرمال کودک خود را حس کرده و با آن آرامش بگیرد. در واقع استفاده از رنگ روشن برای دکوراسیون خانه، مخصوصا اتاق خواب آرامش کودک را نیز به همراه خواهد داشت. مراقب باشید استفاده از رنگ های تیره به صورت افراطی باعث افسردگی مادر نشود.

▪ دکوراسیون شلوغ برای مادر کلافه کننده است، چرا که با بزرگ تر شدن شکم، رفت و آمد در مسیر هایی که از لوازم پر است؛ مشکل می شود. پس فراموش نکنید بهترین دکوراسیون برای خانم باردار، دکوراسیونی خلوت و به دور از طرح های شلوغ است. مثلا از پرده ها یا کاغذ دیواری هایی با طرح های شلوغ به هیچ عنوان استفاده نکنید چون باعث بر هم خوردن آرامش مادر می شود.

▪ حتما از گلدان ها و گل های طبیعی در همه نقاط خانه به ویژه روی میز ها و درون اتاق خواب استفاده کنید. گیاهان انرژی مثبت به مادر می دهند و حس آرامش آن را چندین برابر می کنند. دکوراسیون بی نظیر با تعداد زیاد گلدان می تواند سلامت مادر و فرزند را تضمین کند. گل ها استرس را از مادر دور می کنند. البته مراقب باشید گیاهانی که سم تولید می کنند ممکن است برای شما ضرری نداشته باشند، اما شاید به جنین آسیب برسانند.

▪ برخورداری از محیطی آرام و بدون استرس در دوران بارداری منجر به تولد نوزادی با وزن مناسب، سالم‌تر و آرام‌تر می‌شود. پس با فراهم کردن محیطی به دور از هیجان برای مادر، صاحب فرزندانی سالم و آرام شوید.

▪ یکی از مسائلی که مادران باردار در هفته‌های اول از آن رنج می‌برند بوهای مختلفی است که از آشپزخانه منزل در خانه پخش می‌شود و به دنبال آن تهوع و استفراغ های مکرری است که برای او به وجود می‌آورد. باید در این دوران از پختن غذاهای پر ادویه و سرخ کرده خودداری کرده و بیشتر غذاهای آب‌ پز و کبابی پخت کنید. داشتن سیستم تهویه مناسب در آشپزخانه نیز می‌تواند این مشکل را تا حدودی برطرف کند.


▪ مادر هنگام غذاخوردن باید بر روی صندلی صاف بنشیند و از چهارپایه کوتاه زیر پاها استفاده کند.

▪ دمای مناسب در خانه باید حدود ۲۶-۲۴ درجه سانتیگراد باشد تا مادر دچار تعریق نشود.

▪ استفاده از تخت‌خواب‌هایی که ارتفاع کوتاهی دارند مادر را در برخاستن و خوابیدن کمک می‌کند.






▪ استفاده از رنگ‌های سبز روشن و آبی بر روی دیوارهای اتاق خواب، استرس مادر را کاهش می‌دهد. با خواب آرام مادر، ضربان قلب جنین در حد نرمال می‌زند و او هم از آرامش مادر لذت می‌برد و از رشدی مناسب بهره‌مند خواهد شد.

▪ مادر باید از نور طبیعی آفتاب استفاده کند تا به پیشبرد روند استخوان‌سازی جنین کمک کند و علاوه بر آن دردهای عضلانی مادر نیز کاهش یابد. بنابراین مادر باردار باید از آفتاب در فضای خانه‌ بهره ببرد به‌خصوص در فصل پاییز و زمستان که شدت تابش نور خورشید و میزان آفتاب کمتر است.

▪ چیدمان وسایل منزل باید به شکلی باشد تا فضای کافی برای راه رفتن مادر به‌خصوص در هفته‌های آخر بارداری فراهم شود. به کار بردن مبلمان متعدد و شلوغی فضا برای تحرک مادر مشکل‌ساز است.‌ از سوی دیگر، عدم تعادل مادر با بالارفتن وزن او، می‌تواند باعث برخورد او با اثاثیه منزل شود، بنابراین فضاها باید خلوت و باز باشد.

▪ در دوران بارداری باید از به کار بردن نورهای تند مصنوعی دوری کرد، به‌خصوص مادرانی که زمینه مسمومیت حاملگی و فشارخون بالا دارند باید در محیط کاملا آرام و نیمه تاریک استراحت کنند. محیطی به دور از سر و صدا و نورهای اضافی، مانع بالارفتن فشار خون مادر می‌شود.

▪ استفاده از موزیک‌های آرام بدون کلام، ‌استفاده از چند شمع کوچک و به کار بردن رایحه‌های خوش در فضای منزل، محیطی آرام را برای مادر و جنین او فراهم می‌کند.

▪ برای جلوگیری از صداهای ناهنجار می‌توان از صداگیر برای کابینت‌ها و درها استفاده کرد. همچنین وجود پنجره‌های دو جداره نه تنها مانع از هدر رفتن دمای مناسب منزل می‌شوند، بلکه از ورود صداهای ناهنجار بیرون و ایجاد استرس‌ ناشی از آن جلوگیری می‌کنند.

وقتی زن و مرد به تنهایی در خانه ای زندگی می کنند، می توانند تمام سلیقه خود را در دکوراسیون خانه پیاده کنند؛ اما همین که پای فرزند به خانه باز شود و زنان باردار شوند، دیگر نمی توان خیلی از دکور های مورد علاقه را به کار برد.

تهیه و تنظیم : مطهره طباطبائی

logo-samandehi