کنفرانس ملی عمران، معماری و شهرسازی


کنفرانس ملی عمران، معماری و شهرسازی 20 اسفندماه در دانشگاه تبریز برگزار می شود.

زندگی انسان همواره با وقوع حادثه اجین است، مخاطرات متعدد با منشأ طبیعی یا انسانی به سرعت یک چشم بر هم زدن قادر است زندگی را دگرگون کند و به گونه ‏ای نشانه ‏های حیات را از پهن های وسیع برداید که گویی روزی حتی یک موجود زنده در آن نمی‏ زیست. بر این اساس لزوم رعایت تمهیداتی پیشگیرانه جهت مصون داشتن انسان‏ها از خطرات احتمالی از جمله مواردی است که باید مورد توجه قرار گیرد.پدافند (دفاع) به معنی حفظ جان مردم، تضمین امنیت افراد، صیانت از تمامیت ارضی و حاکمیت ملی در همه‏ی مواقع در برابر هرگونه شرایط، موقعیت و هرگونه تجاوز است. پدافند به دو شاخه پدافند عامل و پدافند غیرعامل تقسیم می ‏شود، نیازی‏ تبار پدافند عامل را، دفاع در مقابل دشمن با به کارگیری سلاح‏ ها، تجهیزات جنگی و تکنیک‏ های رزمی به منظور از کار انداختن ماشین‏ های جنگی دشمن و نابودی آن می‏ داند..می تواند پدافند را اینگونه تعریف کرد که هر گونه عملی که با استفاده از وسایل و امکانات موجود به منظور جلوگیری و مقاومت در مقابل پیشروی دشمن و انهدام نیروهای تک آوری دشمن انجام می شود. و یا به عبارتی بهتر، هر گونه عملیاتی که در آن درجه ای از پایداری دیده شود را پدافند می گویند و از دو پخش پدافند عامل و پدافند غیر عامل تشکیل می شود.در تعریفی دیگر پدافند غیر عامل، تمهیداتی است که در زمان صلح صورت می گیرد و امروزه مردم نیازمند خدمات متفاوتی بوده و نیز به دنبال محیطی آرام و قابل سکونت درون شهرها با آسایش می باشند و عمده ترین هدف پدافند غیر عامل، ایمن سازی و کاهش آسیب پذیری زیرساخت های مورد نیاز مردم است که باید با یک برنامه ریزی و طراحی در توسعه پایدار کشور نهادینه شود. و برای اصلاح زیرساخت های فعلی راهکارهایی با مهندسی مجدد لازم است.

در آیین نامه‏ ی اجرایی بند ۱۱ تبصره ۱۲۱ قانون برنامه چهارم توسعه، پدافند غیرعامل اینچنین تعریف شده است: مجموعه اقدامات غیر مسلحانه‏ ای که موجب کاهش آسیب پذیری نیروی انسانی،ساختمان‏ ها،تأسیسات، تجهیزات و شریان های کشور در مقابل عملیات خصمانه و مخرب دشمن و یا کاهش مخاطرات ناشی از سوانح غیرطبیعی می‏گردد پدافند غیرعامل نامیده می‏شود.همچنین بر اساس سیاست‏ های کلی نظام ، ابلاغی توسط رهبر معظم انقلاب،پدافند غیرعامل این‏گونه تعریف می‏شود: مجموعه اقدامات غیرمسلحانه‏ ای که موجب افزایش بازدارندگی،کاهش آسیب پذیری،تداوم فعالیت ‏های ضروری، ارتقاء پایداری ملی و تسهیل مدیریت بحران در مقابل تهدیدها و اقدامات نظامی دشمن می‏ شود.

از این رو دبیرخانه کنفرانس ملی عمران معماری و شهرسازیبا توجه به برگزاری موفق همایش های مختلف در حوزه های عمران، معماری و شهرسازی در دانشگاه های استان، در نظر دارد با بهره گیری از تجارب گذشته ، اساتید بزرگوار دانشگاه های کشور ، مدیران و مسئولین دستگاه های اجرایی به خصوص سازمان پدافند غیرعامل کشور، استانداری آذربایجان شرقی و اداره کل پدافند غیرعامل استانداری آذربایجان شرقی در کلانشهر تبریز برگزار نماید. این کنفرانس با توجه بیانات مقام معظم رهبری در خصوص اهمیت پدافند غیر عامل در کشور به خصوص پدافند کالبدی( فنی و مهندسی) با گردهم آوردن اندیشمندان، صاحبنظران، دانشگاهیان و مدیران، سازمانهای زیربط و علاقمند، مشاوران، متخصصین و مهندسین مشاور و همچنین علاقمندان حوزه های عمران، معماری و شهرسازی، به تبیین اهداف و مفاهیم آن بپردازد. و فرصتی مناسب برای تبادل اطلاعات و ارائه ی یافته های پژوهشی نوین در این زمینه ها باشد.

محورهای کنفرانس:

1- مهندسی عمران و توسعه پایدار

2- مهندسی سازه، زلزله و بهسازی لرزه ای
3- مهندسی معماری و توسعه پایدار
4- برنامه ریزی، مدیریت و طراحی شهری
5- مهندسی ترافیک، حمل و نقل و زیرساخت های شهری
6- مهندسی محیط زیست و محیط زیست شهری
7- مهندسی شهرسازی وتوسعه شهری پایدار
8- منظر شهری پایدار و توسعه
9- مرمت بافت ها و آثار تاریخی
10- فرهنگ، جامعه شناسی و روانشناسی شهری
11-مدیریت ریسک و بحران و راه کار های ایجاد مدیریت جامع بحران
12- مدیریت جهانگردی و توسعه پایدار شهری
13-مدیریت، اقتصاد و کارآفرینی در پروژه

تاریخ های مهم:

  • آخرین مهلت ارسال اصل مقالات 3 اسفند 97
  • اعلام نتایج داوری مقالات 8 اسفند ماه 97
  • اخرین مهلت ثبت نام 11 اسفند ماه 97
  • کنفرانس 20 اسفند ماه 97


جهت کسب اطلاعات بیشتر و ارسال مقالات به سایت کنفرانسمراجعه نمایید.

logo-samandehi