همایش ملی خلیج فارس

خلیج‌فارس‌پژوهی حوزه‌ای از پژوهش‌ها و مطالعات گسترده و جامع‌ ایران‌شناسی است که به‌دلیل اهمیت ویژه‌اش، جایگاه مهم و بی‌بدیلی را در میان ایران‌شناسان و متخصصان مطالعات این آبراه مهم راهبردی، در مقیاس ملی و بین‌المللی، به خود اختصاص داده است.

منطقه خلیج‌فارس از جمله مناطق جغرافیایی نادر جهان است که با دارا بودن موقعیت استراتژیك و ژئوپولتیك ویژه، از قدیمی ترین دوران تاریخ بشری تاكنون، پیوسته مورد توجه خاص اقوام همجوار و غیرهمجوار بوده است. موقعیت ویژه آبراهی و راهبردی (استراتژیك) این منطقه در طی قرون متمادی سبب شده تا انجام پژوهش در حوزه مسائل خلیج‌فارس و جغرافیای تاریخی آن و همچنین پرداختن به نقش سیاسی مهمی که این آبراه به عنوان یکی از مهم‌ترین نقاط استراتژیک جهان ایفا می‌کند از اهمیت خاصی برخوردار شود.

از این‌رو بنیاد ایرانشناسی در ادامه مجموعه همایش‌های خود در حوزه ایران‌شناسی و مطالعات خلیج‌فارس، اقدام به برگزاری همایش ملی خلیج‌فارس با محوریت «جزایر و کرانه‌های خلیج‌فارس در گستره تاریخ، فرهنگ و تمدن» می‌نماید.

بدینوسیله‌ از تمامی اندیشمندان، پژوهشگران و علاقه‌مندان به این زمینه، دعوت می‌شود تا با مشارکت و ارائه مقالات و پژوهش‌های ارزنده خود، بر غنا و تأثیر هر چه بیشتر این همایش بیافزایند و با یکدیگر در راه افزایش آگاهی و منابع علمی در این حوزه از مطالعات ایرانی، همگام و همراه شوند.

محورهای همایش

- باستان‌شناسی و تاریخ
- فرهنگ، ادبیات، هنر و معماری
- مطالعات جغرافیایی و زیست محیطی
- مطالعات سیاسی، حقوقی و روابط بین‌الملل
- اقتصاد

تاریخهای مهم:

‌مهلت ارسال اصل مقاله: پایان شهریور 1401

تاریخ برگزاری همایش: 20 مهرماه 1401

محل برگزاری همایش: تهران،‌ شیخ بهایی جنوبی، خیابان ایران‌شناسی، بنیاد ایران‌شناسی


تمامی مقالات پذیرفته شده در پایگاه‌های معتبر علمی (سیویلیکا، ISC) نمایه و به صورت دوره‌ای در شمارگان فصلنامه علمی مطالعات خلیج‌فارس (اثر برگزیده دومین جشنواره کتاب سال خلیج‌فارس) منتشر خواهد شد.


جهت کسب اطلاعات بیشتر به سایت همایش مراجعه نمایید.

logo-samandehi