هنرمند باید نسبت به شهر خود احساس مسئولیت کند

به نقل از روابط عمومی سازمان زیباسازی شهر تهران عبدالحسین مختاباد با اشاره به برگزاری چهارمین دوسالانه مجسمه‌های شهری گفت: ما در سطح تهران المان‌های شهری اندکی داریم و هنوز تصمیم‌گیری جدی برای ساماندهی نمادهای میادین اصلی شهری صورت نگرفته است.

وی افزود: ما باید فراخوانی در این زمینه منتشر کنیم تا هنرمندان اهل ذوق وارد این موضوع شده و تکلیف میادین اصلی را روشن کنند و بعد از آن، به ساماندهی نمادهای شهری بخش‌های دیگر تهران بپردازیم.

عضو شورای شهر تهران درباره چهارمین دوسالانه مجسمه‌های شهری گفت: برگزاری این دوسالانه‌ها در ساماندهی ظاهر شهر بسیار موثر است و ما باید فرهنگ هنر شهری را در بین هنرمندان جا بیندازیم تا هنرمند نسبت به شهر و محیط پیرامون خود احساس مسئولیت کند و در جهت زیباسازی و فرح بخش ساختن آن کمک کند.

مختاباد درباره حمایت شورای شهر از دوسالانه مجسمه‌های شهری گفت: ما بودجه‌های خوبی را در کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورا برای این کار اختصاص می‌دهیم و هیچ محدودیتی در این زمینه نداریم. سازمان زیباسازی، معاونت اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران و سازمان فرهنگی و هنری در این زمینه مشغول فعالیت هستند و ما از هنرمندان برای همکاری در این عرصه دعوت می‌کنیم تا به زیباسازی فضای شهری از یک سو و به اقتصاد هنر از سوی دیگر کمک کنند.

مجسمه‌ها در زیبایی شهر نقش مهمی دارند

عبدالرضا اکبری بازیگر با سابقه سینما و تلویزیون در حاشیه برگزاری چهارمین دوسالانه مجسمه‌های شهری درباره استفاده از مجسمه‌ها در سطح شهر گفت: اگر یک اثر هنری تاثیرگذار در شهر نصب شود در زیبایی آن تاثیر خوبی دارد ولی گاهی جنبه تخریبی هم دارد در نتیجه این آثار باید با دقت انتخاب و ساخته شوند.

اکبری در ادامه بیان کرد: مجسمه‌های فضای شهری باید براساس نظر کار‌شناسان انتخاب شود زیرا این آثار در معرض دید همگان است و نسل‌های آینده هم باید با این آثار ارتباط برقرار کنند در نتیجه باید یک اثر را براساس زمان و مکان مناسب انتخاب و نصب کنیم.

این بازیگر باسابقه خاطرنشان کرد: یک اثر هنری می‌تواند یادآور موضوع مهمی باشد و یا جنبه اخلاقی داشته باشد پس آثار هنری باید به معلومات بیننده اضافه کند تا ماندگار و تاریخی شود.

عبدالرضا اکبری در ادامه افزود: همچنین مجسمه می‌تواند یادآور یک شخص تاریخی باشد که با نصب این گونه مجسمه‌ها می‌توانیم هنرمندان را در ذهن‌ها ماندگار کنیم. به عنوان مثال زمانی که از میدان فردوسی می‌گذریم یاد هویت ایرانی خود می‌افتیم و این اقدام خیلی مفید است.

این بازیگر گفت: البته فقط نباید به دنبال زیبایی باشیم بلکه در کنار زیبایی تاثیرگذاری یک اثر نیز مهم است. آثار هنری باید ماندگار شوند و از تخریب آن‌ها باید جلوگیری کنیم.

اکبری در پایان گفت: مجسمه‌ها باید در معرض دید همگان باشد تا همه از آن استفاده کنند پس بهتر است نقاط مهمی از شهر را به این آثار هنری اختصاص دهیم.

حجم زیبایی بصری و هنری شهر افزایش یافته است

حامد حدادی در حاشه برپایی نمایشگاه چهارمین دوسالانه مجسمه‌های شهری با اشاره به لزوم زیباسازی شهر به کمک هنر گفت: همیشه حضور آثار هنری علاوه بر زیبایی و جلوه‌ای که به شهر می‌دهد، سبب طراوت روح انسان‌ها و شادابی شهروندان می‌شود.

وی ادامه داد: درست در اوج ترافیک شهری چون تهران وقتی نگاهم به آثار هنری می‌افتد، ناگهان برای لحظاتی از این هم‌ همه شلوغس جدا می‌شوم.

این ملی پوش بسکتبال ایران یکی از مهم‌ترین جلوه‌های زیبایی بصری شهر را مجسمه‌های شهری دانست و گفت: شاید بیش از هر اثر هنری دیگری در شهر شاهد حضور مجسمه‌ها باشیم. حضور پرشمار مجسمه‌های شهری در سالهای اخیر جلوه زیبایی را به پایتخت داده است.

حدادی به عملکرد شهرداری در زمینه زیباسازی فضای شهری اشاره کرد و گفت: عملکرد شهرداری تهران در سالهای اخیر قابل توجه بود و حجم زیبایی بصری و هنری شهر را افزایش داده است.

وی در پاسخ به این سوال که آیا موافق خلق آثار هنری از چهره‌های ورزشی هستید یا خیر نیز گفت: هنرمندان و ورزشکاران همواره چهره‌های مورد توجه مردم بوده و هستند. برخی از ورزشکاران بنام ایران نظیر تختی در دل‌های مردم جای دارند و ساختن مجسمه‌ای از آن‌ها بی‌شک اقدامی تحسین برانگیز است.

ملی پوش بسکتبال ایران خاطر نشان کرد: البته برای انتخاب آثار هنری برای زیباسازی فضای شهری باید دقت نظر داشت. گاهی برخی از آثار به جای آنکه سبب زیبایی شهر شود، بیشتر به جلوه بصری شهر صدمه می‌زند.

حدادی در پایان اظهار کرد: امیدوارم با حضور هرچه بیشتر آثار هنری در سطح شهر، بخصوص مجسمه‌های شهری شاهد زیبایی روز افزون تهران باشیم. مردم نیز باید در حفظ و حراست از این آثار تلاش ویژه‌ای داشته باشند تا بتوانیم شهری زیبا داشته باشیم.

لازم به یادآوری است چهارمین دوسالانه مجسمه‌های شهری به ریاست جمال کامیاب و به دبیری محسن سلیمانی تا ۱۱ اسفندماه در باغ موزه قصر، میزبان عموم علاقمندان به هنر است.

logo-samandehi