تفاهم‌نامه همکاری خانه هنرمندان و سعدآباد

خانه هنرمندان ایران و مجموعه فرهنگی تاریخی «سعدآباد» برای اجرای برنامه‌های فرهنگی مشترک، تفاهم‌نامه‌ی همکاری امضا کردند.

به گزارش خبرنگار بخش هنرهای تجسمی ایسنا، مجید سرسنگی -مدیرعامل خانه هنرمندان ایران- در نشست رسانه‌ای امضاء این تفاهم‌نامه اظهار کرد: سعدآباد یکی از فاخرترین و زیباترین مجموعه‌های فرهنگی تاریخی تهران است که همه ساله تعداد زیادی گردشگر داخلی و خارجی از آن بازدید می‌کنند.

به گفته‌ی او؛ این مجموعه پتانسیل بالایی دارد تا علاوه بر بُعد تاریخی‌اش کاربرد فرهنگی گسترده داشته باشد. در شمال شهر تهران که این مجموعه قرار دارد، ما مجموعه فرهنگی فعال و بزرگی نداریم که بخشی از نیازهای فرهنگی هنری جامعه را برطرف کند بنابراین به این نتیجه رسیدیم که مجموعه سعدآباد با ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های خود می‌تواند برای جبران کمبود فضاهای فرهنگی مکان مناسبی باشد.

او افزود: ما در تهران در زمینه فضاهای فرهنگی کاستی‌هایی داریم و از همان مراکزی هم که وجود دارد به خوبی استفاده نکرده‌ایم. در همین تهران فضاهایی وجود دارند که می‌توانند با اندک همت به مراکز فرهنگی هنری تبدیل شوند. مشکل اول ما عدم استفاده از همه ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های فضاهای شهری است؛ یکی از این فضاها مجموعه سعدآباد است که می‌توان با امضای این تفاهم‌نامه برنامه‌های فرهنگی هنری متنوعی در آن اجرا کرد تا غیر از گردشگران افراد دیگر هم بتوانند از این مجموعه و برنامه‌های فرهنگی‌اش بهره‌مند شوند.

مبنای فعالیت‌های فرهنگی سعدآباد اجرای موسیقی فاخر است

سرسنگی همچنین بیان کرد: این برنامه‌ها شامل بخش‌های تئاتر، موسیقی و هنرهای تجسمی است و به نظر می‌رسد با محیط زیبایی که سعدآباد دارد، این مرکز به قطب فعالیت‌های هنری در شمال شهر تهران تبدیل شود. خانه هنرمندان به دنبال این است که از ظرفیت‌های بالقوه شهر تهران استفاده کند و آن‌ها را به مراکزی با فعالیت‌های فرهنگی هنری تبدیل کند. ما با مکاتباتی که با شهرداری داشته‌ایم چند ساختمان را در پیاده‌گذر 17 شهریور تغییر کاربری می‌دهیم تا به فضاهای فرهنگی هنری تبدیل شود، همچنین شهرداری قرار است در خیابان برادران مظفر شمالی یک مجموعه فرهنگی ایجاد کند چون به نظر می‌رسد دسترسی به مراکز فرهنگی یکی از دغدغه‌های مخاطب امروز است.

مدیرعامل خانه هنرمندان در بخش دیگری از سخنانش که امروز 5 اسفند ماه انجام می‌شد درباره اجرای برنامه‌های مختلف در سعدآباد گفت: خانه هنرمندان متشکل از انجمن‌های مختلفی است که از پتانسیل آن‌ها برای اجرای برنامه‌های سعدآباد استفاده می‌کنیم. ما در صدد هستیم برای تسهیل اجرای برنامه‌ها به سعدآباد کمک کنیم، همچنین گروه‌های خصوصی می‌توانند در این مجموعه برنامه داشته باشند و موسیقی سنتی و عرفانی را متناسب با فضای سعدآباد در این مرکز اجرا کنند.

وی ادامه داد:درحالی که بعضی از سالن‌های تهران که به گروه‌های خاصی از موسیقی فضا می‌دهد تا کارهای خودشان را که از نظر کیفی و محتوایی هم در سطح قابل قبولی هم نیست، اجرا کنند، سعدآباد می‌تواند مبنای اجرای کارهای فاخر موسیقی باشد و موسیقی سنتی، مقامی و اصیل ایران را برای علاقه‌مندان اجرا کند.

او در ادامه به تبادل آثار هنری خانه هنرمندان و مجموعه سعدآباد اشاره کرد و گفت: اگر قابلیت جابجایی آثار وجود داشته باشد می‌توان آثار فاخر را در یک تبادل در معرض دید علاقه‌مندان قرار دهیم اما اگر از نظر قانونی امکان خروج این آثار از گنجینه موزه وجود نداشته باشد، راه‌های جدیدی برای نمایش این آثار پیدا می‌کنیم. همچنین قرار است بخشی با عنوان «سعدآباد» در خانه هنرمندان آغاز به کار کند که فیلم‌ها و تصاویر این مجموعه را از طریق فضای مجازی به علاقه‌مندان نشان بدهد.

سرسنگی در پایان سخنان خود درباره لزوم دسترسی آسان مردم به آثار هنری اظهار کرد:‌ بسیاری از آثار هنری به دلیل قیمت بالایشان در دسترس عموم نیستند و از آن‌ها کپی‌های با کیفیتی تهیه می‌شود و با قیمت پایین در اختیار مردم قرار می‌گیرد. خیلی از مردم دوست دارند آثار هنری فاخر در خانه‌های خود داشته باشند اما به دلیل قیمت بالای آن‌ها قادر به خرید اصل اثر نیستند. یکی از فعالیت‌های آثار هنرمندان کپی از آثار ارزشمند هنرمندان با امضای خود آن‌هاست که با قیمت پایین در اختیار مردم قرار بگیرد، همچنین در پایان سال کارت‌ پستال‌هایی در زمینه گرافیک، خوشنویسی و نقاشی-خط تولید می‌شود تا مردم از آن‌ها استفاده کنند.

هیچ منعی برای برگزاری کنسرت در سعدآباد وجود ندارد

به گزارش ایسنا،در بخش دیگری از این نشست یوسف منصورزاده -سرپرست مجموعه فرهنگی تاریخی سعدآباد- درباره امضای این تفاهم‌نامه همکاری گفت:خوشحالم که این فرصت به دست آمده تا تفاهم‌نامه‌ای را با خانه هنرمندان در زمینه همکاری مشترک در حوزه‌های مختلف هنری امضا کنیم. خانه هنرمندان قلب تپینده هنر پایتخت ایران است و با تمام محدودیت‌هایی که دارد فعالیت گسترده‌ای در زمینه رفع نیازهای هنری و معنوی جامعه تهران انجام می‌دهد. فعالیت‌های فرهنگی برای بهتر اجرا شدن نیاز به ارتباطات قوی از جنس فرهنگ دارند، ما زمانی می‌توانیم ارتباطاتمان را با مراکز فرهنگی و هنری مثل خانه هنرمندان افزایش بدهیم که هنرمندان و هنر دوستان به این مراکز رفت و آمد داشته باشند.

او درباره فعالیت گروه‌های موسیقی در مجموعه سعدآباد نیز گفت: هیچ منعی برای برگزاری کنسرت در سعدآباد وجود ندارد و توقف این کارها در هشت سال گذشته به دلایل مختلفی بوجود آمد و فعالیت‌های هنری در سعدآباد کمرنگ و بعد متوقف شد. با توجه به اینکه در گذشته ما اجرای این برنامه‌ها را در سعدآباد داشتیم در آینده هم می‌توانیم داشته باشیم چون مجموعه سعدآباد یک مرکز فرهنگی است و هنرهای مختلف نیز زیرمجموعه آن هستند، شاید اگر مشکلی برای برگزاری کنسرت بوده به مشکلات گروه‌ها با وزارت ارشاد مربوط می‌شود اما در یکی-دو سال اخیر که آقای علی مرادخانی معاون هنری وزیر ارشاد، عضو هیأت امنای ما هستند، نگاه حمایتی خوبی به این مسئله بوجود آمده و از برگزاری برنامه‌های فرهنگی استقبال می‌شود.

منصورزاده با اشاره به اجرای برنامه‌های فرهنگی متنوع در حوزه‌های مختلف در مجموعه سعدآباد گفت: بعد از پایان کارهای عمرانی مجموعه ما از حضور گروه‌های تئاتر خیابانی به شدت استقبال می‌کنیم و امیدوارم با کمک خانه هنرمندان این نیاز فرهنگی مردم در مجموعه برطرف شود. وجود آمفی‌تئاتر روباز نشان دهنده فعالیت این مجموعه در زمینه تئاتر است و فعالیت‌های سینمایی هم جزو هویت سعدآباد به شمار می‌رود. حضور هنرمندان و مردم باعث تثبیت سعدآباد خواهد شد بنابراین باید تلاش کنیم وقفه‌هایی که به این مجموعه آسیب زده‌اند را برطرف و حضور مردم را در آن نهادینه کنیم.

افتتاح یک نگارخانه دائمی در سعدآباد

سرپرست مجموعه سعدآباد در ادامه به پتانسیل‌های این مجموعه در زمینه نگهداری از آثار ارزشمند هنری اشاره کرد و گفت: مجموعه سعدآباد در 100 سال اخیر آثار ارزشمندی از هنرهای مختلف را در خود نگهداری می‌کند و امروز بعد از گذشت این سال‌ها شاهد موزه‌های زیبای این مجموعه هستیم که آثار ارزشمندی از تابلوهای نقاشی نفیس را در خود جای داده است. همچنین موزه میرعماد نفیس‌ترین آثار خوشنویسی و کتابت را به عنوان تنها موزه خوشنویسی ایران در خود نگهداری می‌کند و موزه بهزاد نیز یکی از بهترین موزه‌های مینیاتوری ایران است.

منصورزاده در بخش دیگری از سخنانش به افتتاح یک گالری در مجموعه سعدآباد اشاره کرد و گفت: یکی از ساختمان‌های قاجاری مجموعه قرار است روز جمعه با افتتاح یک نمایشگاه از آثار طاهره چیذری به نگارخانه دائمی تبدیل شود تا آثار خوب هنرمندان ایرانی را به نمایش بگذارد. همچنین قرار است از 15 اسفندماه مجموعه‌ای از آثار ناصر اویسی در مجموعه سعدآباد به نمایش گذاشته شود.

در پایان این نشست تفاهم‌نامه همکاری بین خانه هنرمندان ایران و مجموعه فرهنگی تاریخی سعدآباد توسط مجید سرسنگی و یوسف منصورزاده با حضور دو ناظر از دو طرف امضاء شد.

مدت این تفاهم‌نامه یک سال شمسی است و در صورت رضایت طرفین تمدید می‌شود، به طور کلی این تفاهم‌نامه به اجرای پروژه‌های مشترک فرهنگی هنری بین این دو مرکز هنری تأکید دارد.

logo-samandehi