ایکوم تخریب موزه موصل توسط گروه تروریستی داعش را محکوم کرد

گروه تروریستی موسوم به "داعش"روز پنجشنبه ویدئویی منتشر کرد که عملیات تخریب مجسمه‌های باستانی عراق را نمایش می‌دهد.

در این ویدئو که ظاهرا در محل موزه شهر موصل ضبط شده است نیروهای داعش با پتک و دیگر ابزار تخریب در حال شکستن تندیس‌های باستانی هستند.

داعش همچنین مجسمه‌های باستانی دیگری را در بنای یادبود "دروازه نرگال" در استان نینوا تخریب کرده است.

در پی انتشار این تصاویر ویدئویی، سازمان یونسکو خواستار نشست اضطراری شورای امنیت شده است تا درباره حفاظت از میراث فرهنگی عراق بحث شود.

ایرینا بوکووا رئیس سازمان یونسکو با انتشار بیانیه‌ای، تخریب مجسمه‌ها به دست داعش را "حمله‌ای فرا‌تر از تراژدی فرهنگی" دانسته است: "این اقدام همچنین یک مساله امنیتی است که گسترش فرقه‌گرایی و بنیادگرایی خشونت‌بار در عراق را تقویت می‌کند."

در ویدئویی که داعش از طریق شبکه‌های اجتماعی منتشر کرده است مردانی سیاه پوش، مجسمه‌های باستانی را به زمین می‌اندازند و با پتک آن‌ها را خرد می‌کنند.


در یکی از تصاویر، مردی سیاه پوش با ابزاری برقی، تندیس گاو بالدار بازمانده از تمدن آشوری و متعلق به قرن نهم قبل از میلاد را از بین می‌برد.

یکی از شبه‌نظامیان حاضر در ویدئو، تخریب این آثار باستانی را بر اساس باورهای مذهبی‌اش توجیه کرده و آن‌ها را "بت‌های قلابی" می‌داند.

به عقیده کار‌شناسان، مجسمه‌های موجود در موزه موصل منحصر بفرد بوده‌اند هر چند که در میان آن‌ها برخی نمونه‌های نا‌اصل هم وجود داشته است.

معرفی هنرمند

http://www.onlineartgallery.ir/?m_id=8&id=1610991
logo-samandehi