در مراسم تشییع استاد جعفری مطرح شد

معصومه مظفری: از زندگی ابراهیم جعفری یاد گرفتیم، می‌توان بی منت کار و تلاش کرد و مانند یک هنرمند زندگی کرد


در مراسم تشییع پیکر استاد محمد ابراهیم جعفری که با حضور شخصیت های مطرح هنر معاصر ایران، دانشجویان و دوستداران ایشان برگزار شد، در این مراسم غلامرضا اکرمی رییس دانشگاه هنر، سید حسن سلطانی رییس دانشکده هنرهای تجسمی دانشگاه هنر، حجت‌الاسلام دعایی مدیر مسئول روزنامه اطلاعات، معصومه مظفری رییس انجمن نقاشان ایران، اسماعیل بنی اردلان مدرس دانشگاه، خسرو سینایی کارگردان سینمای کشور، رضوان صادق زاده از دوستان و نزدیکان زنده یاد جعفری و ایرج اسکندری مدرس و هنرمند نقاش به یاد این استاد سخنرانی نمودند.

به گزارش گالری آنلاین به نقل از مهر، غلامرضا اکرمی رییس دانشگاه هنر در ابتدای این مراسم بیان کرد: بسیار خوشحالیم که طی سال های گذشته در محضر استاد جعفری بودیم و او تلاش های زیادی برای عرضه آموزش نقاشی انجام داد به هر حال آنچه ماندگار است جلوه های معنوی و روحانی یک هنرمند در زندگی دنیایی است که به اعتقاد من استاد جعفری از تمام این ویژگی‌ها برخوردار بود.


وی ادامه داد: آنچه از استاد جعفری برای ما ماندگار می‌شود روح بسیار بزرگ و معنوی این هنرمند بود که برای ما باقی و جاودانه خواهد بود. من امیدوارم جامعه و همه هنرمندان عزیز این کشور این معنویت را طی کنند و همانطور که تا به امروز هنرمندان بزرگی داشتیم بتوانیم در این راه به راه خود ادامه دهیم.

رییس دانشگاه هنر در ادامه صحبت های خود بیان کرد: همکاران من در دانشگاه هنر امروز باید تلاش کنند تا هنرمندانی تربیت شوند که جا پای استاد جعفری بگذارند تا این زندگی معنوی و روحانی ادامه داشته باشد.

سید حسن سلطانی رییس دانشکده هنرهای تجسمی دانشگاه هنر نیز پس از صحبت‌های اکرمی با قرائت متنی از مقام هنری زنده یاد محمد ابراهیم جعفری قدردانی کرد.

حجت‌الاسلام دعایی مدیر مسئول روزنامه اطلاعات هم در این مراسم ضمن عرض تسلیت به مناسبت درگذشت محمد ابراهیم جعفری گفت: به همه شما هنرمندان عزیز فقدان درگذشت استاد محمد ابراهیم جعفری را تسلیت می گویم. ما قدردان شما هنرمندان هستیم و اگر به خاطر برخی از بی معرفتی هایی که نسبت به شما می‌شود کدورتی پیش آمده ما را ببخشید. به هر حال از خداوند بزرگ خواستارم که شما هنرمندان شریف هیچ وقت غم نبینید.

معصومه مظفری رییس انجمن نقاشان ایران هم در این مراسم با قرائت متنی ضایعه در گذشت زنده یاد ابراهیم جعفری را تسلیت گفت.

وی در بخشی از صحبت های خود بیان کرد: استاد جعفری در زمان حیات عضو افتخاری انجمن و هنرمندان نقاش ایران و همواره یار و همراه اعضای انجمن بود. این هنرمند با لبخند همیشگی خود هجوم دلسردی ها را پس می زد. من به خوبی به یاد دارم که هر گاه از او دعوت می‌کردیم صمیمانه دعوت ما را می پذیرفت. این هنرمند شور و همدلی می آفرید که همواره راه را برای ما هموار و صاف می کرد. من بر این باورم انجمن هنرمندان نقاش ایران دوست و حامی واقعی خود را از دست داده است و امروز به این می اندیشم که از این پس، خستگی ها و دلسردی هایی را که ابراهیم جعفری با خنده هایش از بین می برد دیگر حضور ندارد.


وی یادآور شد: ابراهیم جعفری همواره دانشگاه هنر را دوست داشت و به جوانانی که در این دانشگاه تحصیل می‌کردند همیشه دل بسته بود، او با هم نسلان خود رفاقت دیرینه داشت چرا که آنها به وی تسلا و آرامش می دادند. حال با انتخاب این مکان به عنوان برگزار کننده مراسم تشییع فهمیدم که باید آینده را دریابیم و قدردان آنهایی باشیم که راه را هموار کرده‌اند.

وی افزود: ما از زندگی ابراهیم جعفری یاد گرفتیم که می‌توان بی منت کار و تلاش کرد و مانند یک هنرمند زندگی کرد؛ هنرمندی که دوست و همراه همیشگی ما بود.

اسماعیل بنی اردلان مدرس دانشگاه نیز در این مراسم گفت: از ویژگی های تاریخ و فرهنگ ایران زمین زیستن با خوش اخلاقی و شادکامی است. فرهنگ ایرانی ما را به زیستنی پر از مهر و اخلاق خوب دعوت می کند که به اعتقاد من مصداق این باور ابراهیم جعفری بود. این هنرمند همواره می‌گفت «زندگی کنید، مهر بورزید، شاد باشید و دیگران را نیز شاد کنید.»

وی تصریح کرد: حاج محمد ابراهیم جعفری در این اواخر هم که کسالت داشت باز هم خنده و شاعر بودن را کنار نگذاشت و به راستی می توانم بگویم که ما با خواندن و لبخندی از او شاد می شدیم و انرژی می گرفتیم اما به هر ترتیب ابراهیم جعفری از میان ما کوچ کرد ولی در قلب من حضور دارد و یادش پابرجاست. بنده به سهم خودم درگذشت وی را به جامعه فرهنگ و هنر تسلیت می گویم.

خسرو سینایی کارگردان سینمای کشور نیز در مراسم تشییع پیکر زنده یاد محمد ابراهیم جعفری توضیح داد: درست است که ما اکنون در کنار پیکر محمد هستیم اما من به خوبی می دانم که او آن بالاها در کنار فرشتگان نظاره گر ماست. محمدابراهیم جعفری هنرمندی بود که به اعتقاد من هر جا بود شور و شادی و شوق را با خود هدیه می برد. من از طرف خودم، دوستانش و شاگردان وی از او تشکر می کنم که کنار ما بود، زندگی کرد، به ما زندگی بخشید و همیشه لبخندش وجود داشت.


وی متذکر شد: بدون تعارف می گویم که بهترین لحظات زندگی ام را با شادی و خوشی محمد ابراهیم جعفری زندگی کردم. من فقط باید از او تشکر کنم که در این دنیا بود و در مدت حضورش به ما سعادت داد تا بیشتر او را بشناسیم. محمد ابراهیم جعفری به ما انرژی می بخشید.

رضوان صادق زاده از دوستان و نزدیکان زنده یاد جعفری هم در این مراسم گفت: همه دوستان و آشنایان زنده یاد جعفری می دانند که بنده از نزدیک ترین دوستان و همراهانش در طول زندگی پربارش بودم. فقط در اینجا به یک نکته توجه شما را جلب می کنم و آن این است که خوب یادم می آید وقتی شعر «حجم سبز» را برای او می خواندم فقط سکوت اختیار می کرد و این یکی از لحظات ارزشمندی بود که هیچگاه فراموش نخواهم کرد.


ایرج اسکندری مدرس و هنرمند نقاش هم در بخش پایانی مراسم تشییع پیکر این هنرمند اظهار کرد: ابراهیم جعفری کسی نیست که بتوانیم از این پس به راحتی از او و نامش عبور کنیم این هنرمند به راستی در گروه نقاشی دانشگاه هنر بود و چهل سال در اینجا رفت و آمد می‌کرد. دوستان و کسانی که به اینجا می آمدند، می‌دانند که همه ما شاگردش بودیم.


اسکندری در پایان بیان کرد: واقعاً نمی دانم از این پس چگونه دوری او را طاقت بیاوریم. به هر ترتیب از همه کسانی که طی روزهای گذشته در فقدان از دست دادن استاد ابراهیم جعفری همراه ما بودند، تشکر می کنم و امیدوارم همه بتوانیم ادامه دهنده راه این هنرمند عزیز باشیم.

logo-samandehi