علیرضا شرافتی: راه‌حل‌های معمارانه باید وارد جامعه شود

لزوم ایجاد گفت و گو در معماری

عضو هیئت داوران جایزه زیستا بر لزوم ایجاد گفت و گو در عرصه معماری تأکید کرد و گفت: هنر معماری باید بتواند با سایر بخش‌ها وارد گفت‌وگو شود زیرا در صورت ایجاد این پل ارتباطی معماری و جایگاه آن دچار ارتقا می‌شود.

به گزارش گالری آنلاین به نقل از هنر آنلاین ، علیرضا شرافتی، کارشناس ارشد رشته معماری و عضو هیئت داوران جایزه زیستا بر لزوم تعریف تازه‌ای از معماری تأکید کرد و در این باره به خبرنگار هنرآنلاین گفت: تلاشی که ما در جایزه زیستا داشته‌ایم، این است که تعریف معماری را که طی سال‌های اخیر دچار تغییر شده و از توجه صرف به موضوع فراتر رفته است را مورد توجه قرار دهیم.

او افزود: همان‌طور که می‌دانید مرزهای معماری در سال‌های اخیر دچار تغییر شده است به همین خاطر ما سعی داریم که در جایز زیستا راه‌حل‌های معمارانه را وارد اتفاقات مختلف جامعه کنیم تا این هنر بتواند با سایر بخش‌ها وارد گفت‌وگو شود؛ زیرا در صورت ایجاد این پل ارتباطی معماری و جایگاه آن دچار ارتقا می‌شود.

شرافتی که برنده 6 جایزه معماری است، برگزاری مسابقات را عامل مهمی در شناخت استعدادها دانست و ادامه داد: مسابقات این امکان را به دانشجویان و علاقه‌مندان می‌دهد تا بتوانند راه‌حل‌ها و ایده‌های خود را ارائه دهند و دریچه‌ای تازه به سوی نگاه این نسل باز شود.

او تصریح کرد: با وجود تعداد بالای دانشجویان و فارغ‌التحصیلان رشته معماری ضروری است، فضایی برای بروز و ظهور استعدادها ایجاد کنیم تا ایده‌های تازه و با ارزش جلوه پیدا کنند.

عضو هیئت داوران جایزه زیستا درباره دلایل پرداختن این جایزه به موضوع پسازلزله گفت: جایزه زیستا سعی دارد که راه‌حل‌های معمارانه را در سطوح کلان‌تر ارائه کند به همین خاطر در این دوره مسئله پسازلزله مد نظر قرار گرفته است.

شرافتی توضیح داد: در کلان‌شهرها مسئله زلزله یک بحران جدی و مهم است که مدیریت کردن آن پس از حادثه‌ای چون زلزله بسیار اهمیت دارد و می‌تواند در بخش‌های اقتصادی، فرهنگی و سیاسی بحرانی جدی به وجود آورد. زیستا نیز سعی دارد که نگاه و ایده‌های معماران را در راستای حل این بحران به دست آورد.

او تاکید کرد: معماری ما در حال شکل‌گیری و حرکت به سوی معاصر است، در این راستا نیز ما باید سعی کنیم که به روز عمل کنیم و من فکر می‌کنم که این مسابقات در ایجاد چنین نگاهی مؤثر هستند.

منتخب فستیوال جهانی معماریWAF 2017 تأکید کرد: معماری دیروز کشور ما بخشی قابل احترام و زیباست که نباید صرفاً از آن اقتباس کرد زیرا نحوه زندگی امروز ما ربط چندانی به دوران گذشته ندارد؛ اما یقیناً برخی از الگوهای گذشته امکان بهره‌برداری را دارند البته این به معنای کپی برداشتن از فرم، شکل و ساختار گذشته نیست.

شرافتی ادامه داد: معماری گذشته ما ازاین جهت واجد ارزش والگو برداری است که پاسخی مناسب و هوشمند به نحوه زندگی و مناسبات زمان خویش داشته و به عبارتی فرزند زمانه خویش بوده است، ما نیز بایستی چنین باشیم.

logo-samandehi