بررسی آثار به جای مانده از سلطان محمد در فرهنگستان هنر

همایش "سلطان محمد معمار یزدی" در فرهنگستان هنر برگزار می‌شود.

به گزارش گالری آنلاین به نقل از هنر آنلاین، در آخرین نشست شورای علمی همایش "سلطان محمّد معمار یزدی" که به بررسی و اعلام نظر نهایی دربارۀ مقالات رسیده به دبیرخانه این همایش اختصاص داشت، اعضاء نظر نهایی خود درباره مقالات رسیده به دبیرخانه را عنوان کردند و به انتخاب سخنرانان و چگونگی ارائه مقالات پرداختند.

مهدی مکی نژاد،عضو هیئت علمی فرهنگستان هنر و دبیر علمی همایش سلطان محمد به همراه ‌زهره بزرگمهری، فریبا کرمانی، سید محمدعلی گلاب‌زاده، سید مجید هاشمی، سلمان نقره‌کار، اعضای شورای علمی این همایش و الهام فتاحی، دبیر اجرایی آن هستند.

سلطان محمّد معمار یزدی از نام‌آوران و سرآمدان فنّ و هنر معماری ایرانی در اوایل قرن یازدهم هجری است که طراحی مجموعۀ بزرگ گنجعلی خان کرمان در دورۀ صفویّه به نام وی ثبت شده و بر اساس طراحی او، پا گرفته و توسعه یافته است. این مجموعه شامل میدان، ‌ کاروانسرا، حمّام، ‌مسجد، ‌ آب‌انبار، ضرّابخانه، ‌ چهارسوق و بازار است که هر یک از این بناها دورنمایی از شگفتی‌ها و راز و رمزهای معمارانه را جلوه‌گر ساخته است. این معمار بزرگ، تسلّطی تمام و کمال بر انواع فنون معماری ایرانی و نیز مقرنس‌سازی، رسمی‌بندی و یزدی‌بندی داشته است.

فرهنگستان هنر با همکاری سازمان‌ها و نهادهای فرهنگی و علمی کرمان، همایش "سلطان محمد معمار یزدی" در ۲۴ اردیبهشت ماه برگزار می‌کند.

logo-samandehi