در نکوداشت حسین محجوبی مطرح شد

جواد مجابی: محجوبی در انتقال حس زیبای صلح آمیز بشری موفق است


آیین نکوداشت و جشن 88 سالگی استاد حسین محجوبی با حضور هنرمندان و هنر دوستان از جمله احمد مسجدجامعی عضو شورای شهر تهران، مجید رجبی معمار مدیرعامل خانه هنرمندان ایران، محمد سریر عضو شورای عالی خانه هنرمندان و خانه موسیقی، حجت الله ایوبی، کیوان ساکت، حبیب درخشانی، اسرافیل شیرچی، هادی سیف، حجت شکیبا، داود حیدری، منوچهر سهیلی، جواد مجابی، کامبیز درمبخش، ناصر پلنگی، علی اکبر صادقی، طاها بهبهانی، جواد بختیاری، یداله کابلی، سیدعباس سجادی و سعید، فرخ و فرزانه محجوبی فرزندان حسین محجوبی برگزار شد.

به گزارش خبرنگار گالری آنلاین، اجرای این برنامه بر عهده‌ی سهیل محمودی بود، وی در آغاز گفت: هنر نقاشی که در زمان معاصر در کنار ادب، داستان نویسی، تئاتر و سینما روایتگر زندگی ما است. این روایتگری با هنر گره خورده است. وی در ادامه حسین محجوبی را کنار نام های سهراب سپهری، ایران دروری، تبریزی و اسفندیاری بیان کرد، و اظهار داشت محجوبی برای ما اسطوره روایت کرده است و طبیعت را دوباره به یاد ما آورده است.

محمد سریر، ضمن گرامیداشت سالروز تولد محجوبی با بیان این جمله که همیشه دوستدار نقاشی است، تصریح کرد: در بسیاری از زوایای کار محجوبی نمی توان صحبت کرد. به جز کار هنری، شفافیت شخصیت ایشان مانند شفافیت نگاهی است که در آثار ایشان دیده می شود. مورد دیگر جان مایه ای است که در هنرهای او دیده می شود. صداقت در ملودی آثار او ریشه دوانده است .

جواد مجابی، روزنامه نگار نیز با بیان خاطره ای با حسین ساعدی که مربوط به نمایشگاه محجوبی در سال 1357 می شد، گفت: پس از رویت آثار، ساعدی رو به استاد کرد و پرسید در خیابان ها مردم تظاهرات می کنند اما این جنبش در آثار شما دیده نمی شود. استاد در پاسخ اذعان داشت: هر کس به طریقی اعتراض خود را نمایش می دهد.

مجابی در ادامه تاکید کرد: امروز به این نتیجه رسیده ام که نباید به حرف منتقدین گوش سپرد، زیرا هر کس انقلاب را به سبک خویش پیش می برد وی در ادامه اذعان داشت: درخت در آثار استاد محجوبی به معنای انسان است، انسان های تک، انبوه، بیشه و جنگل، تجمع حضور انسانی که در کارها ی محجوبی تکرار شده است. محجوبی در انتقال حس زیبای صلح آمیز بشری موفق بوده است و در بعضی از کارها که دنیای زشت را به تصویر کشیده است بخشی از زشتی دنیا را نشان می دهد.

در ادامه آیین نکوداشت، مستندی از حسین محجوبی پخش شد و قطعاتی از آواز شوشتری توسط استاد منوچهر سهیلی نواخته شد.

در ادامه احمد مسجدجامعی، عضو شورای شهر تهران، گفت: آثار حسین محجوبی همچون نامش محجوب هستند و از این جهت پس نام درستی برای او انتخاب شده است، تابلوهای او حس بیگانه ای دارد و نمایش این درختان از زمین تا آسمان را جمع و همین موضوع سبب می شود آثار آسمانی او را زمینی ببینیم و بر عکس.

وی با بیان اینکه کار محجوبی در طراحی و ساخت پارک ساعی، به قدر کافی مطرح نشده است، اظهار کرد: نخستین عکس های پارک ساعی و شاید خاطره انگیزترین تصاویر از این منطقه را در منزل او دیدم. محجوبی نه تنها زمانی که در گیلان بوده با درخت مانوس بود بلکه در تهران هم با درختان مانوس است و هم مثل یک درخت پربار و پر طراوت است.

این عضو شورای شهر، با اشاره به درختان آثار حسین محجوبی بیان کرد: درختان محجوبی هر روز خالی تر و لاغرتر می شوند که شاید روایت زمانه ما باشد، این درختان می توانند روایت تهران آسیب دیده امروز باشند.

وی در پایان با عرض تبریک هشتاد و هشتمین سال تولد محجوبی گفت: معتقدم جمع درختان در آثار محجوبی تضاد و رمز و رازی را نمایش می دهد و حسی به من دست می دهد که اوجش در درختان و اسب ها و حرکات دورانی است که در خانه های ما از بین رفته است.

حبیب درخشانی ، نقاش نام آشنا در باره ی کارهای محجوبی گفت: رنگ ها در آثار این هنرمند همچون نورافشانی برای مخاطبان است. از طبیعت، تفسیر و خوانش جدید و خاص خودشان ابداع کرده اسن. ضمنا، در کارهای محجوبی شادی بی حد ی است که فضای کارهای او را موسیقیایی می کند.

در خشانی تصریح کرد آثار محجوبی توجه خاصی به معماری و اسطوره ها دارد.

هادی سیف هنرمند و منتقد هنر، پیرامون آثار محجوبی گفت: من از زاویه دیگری به آثار استاد صحبت می کنم. درباره نگارگری، که عاشق درخت و دلباخته اسب است. این دو دلدادگی جایگاه معتبر درخت در سرزمین من، گیلان است.

درخت در سرزمین من در ارتباط با فرهنگ ایرانی، سرو ۵ هزارساله ابرقو می شود و سایر جلوه هایی که در تاریخ وجود دارد.

وی افزود: در حرمت اسب همین بس که رخش رستم نمادی از دلاوری و پایمردی است.

در پایان کیوان ساکت نوازنده بنام کشورمان دقایقی را به نواختن و دکلمه قطعه شعری پرداخت و سپس کیک ۸۸ سالگی حسین محجوبی توسط او و خانواده اش بریده و همچنین از کتاب حسین محجوبی که شامل برگزیده آثار او و دو اثر جدید وی بود، رونمایی شد.

logo-samandehi