نشست خبری تشریح بازسازی موزه هنرهای معاصر تهران برگزار شد


با آغاز کار مرمت موزه هنرهای معاصر تهران، جزییاتی از این پروژه در حضور خبرنگاران تشریح و اعلام شد این پروژه تا شهریور ماه ادامه دارد.

به گزارش گالری آنلاین به نقل از مهر، نشست خبری تشریح روند بازسازی موزه هنرهای معاصر تهران با حضور مجید ملانوروزی مدیرکل هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، علی محمد زارع سرپرست موزه هنرهای معاصر تهران، مسعود معمار سرپرست دفتر طرح های عمرانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، محسن عقابی مجری طرح بازسازی و احمد طالبی نژاد مشاور طرح بازسازی موزه هنرهای معاصر تهران قبل از ظهر سه شنبه ۲۵ اردیبهشت ماه در محل این موزه برگزار شد.

حسن نوفرستی مدیر روابط عمومی موزه هنرهای معاصر تهران در ابتدای این نشست خبری گفت: همانطور که می دانید عمر بنای موزه هنرهای معاصر تهران نزدیک به ۴۰ سال است و نیاز به بازسازی دارد. بر این اساس افرادی که دست اندرکار هستند با جدیت روند بازسازی را پی گرفتند تا بدون وارد شدن آسیب به آثار، مراحل بازسازی موزه هنرهای معاصر تهران انجام شود.

تعطیلی ۶ ماهه موزه هنرهای معاصر تهران/ مستندسازی از مراحل بازسازی

در ادامه نشست مجید ملانوروزی با اشاره به اهمیت موزه هنرهای معاصر تهران، گفت: از دوستان در موزه می خواهم هر ۱۰ روز گزارش کاری بازسازی را به رسانه ها ارایه دهند.

وی درباره مراحل بازسازی موزه هنرهای معاصر تهران بیان کرد: در دهه ۸۰ دو بخش از سقف موزه به صورت شتابزده تعمیر شد که تاثیری در رفع نم گرفتن سقف نداشت، اما من از دوره ای که سر کار آمده ام موضوع بازسازی اصولی را به جدیت دنبال کردم.

ملانوروزی درباره آثار گنجینه موزه و انتقال آنها برای بازسازی گفت: از ابتدا دوستان در موزه هنرهای معاصر تهران پافشاری کردند که حتی یک برگ از آثار موزه و گنجینه از محل موزه خارج نشود و همین اتفاق می افتد که بر اساس آن، آثار گنجینه پس از مرمت گالری ها، به آنجا انتقال پیدا می کند تا حفاظت شوند و سپس مرمت فضای گنجینه آغاز خواهد شد.

وی در ادامه از تعطیلی ۶ ماهه موزه هنرهای معاصر تهران خبر داد و در مورد کاهش نگرانی ها در مورد آثار توضیح داد: نیازسنجی هایی برای کاهش نگرانی در مورد آسیب وارد آمدن به آثار از سوی معاونت هنری و مسئولان موزه هنرهای معاصر صورت گرفته است که در اختیار شرکت مدیریت توسعه که از بین ۱۰ شرکت انتخاب شده است، قرار دادیم.

مدیرکل هنرهای تجسمی با اعلام اینکه سه گروه مستندسازی عکس و فیلم از طرف موزه هنرهای معاصر تهران، دفتر هنرهای تجسمی ارشاد و شرکت پیمانکار آغاز به کار کرده اند، گفت: این مستندات برای اطلاع رسانی مراحل بازسازی تهیه می شود. همچنین از نظرات هنرمندان و اهالی هنر نیز در راستای پیشبرد اهداف مان استقبال می کنیم.

افزایش فضای گنجینه آثار موزه هنرهای معاصر تهران از هزار به ۴هزار اثر

علی محمد زارع سرپرست موزه هنرهای معاصر نیز در این نشست گفت: پس از پیگیری های جدی دولتمردان به ویژه دولت دوازدهم، مشاوران خوبی برای مرمت موزه هنرهای معاصر تهران در نظر گرفته شد.

وی بیان کرد: تمامی نیازهای اعلام شده ما در بحث مرمت از سوی دفتر طرح های عمرانی وزارت ارشاد مورد قبول واقع شد که از میان آنها می توان به افزایش ظرفیت فضای گنجینه از هزار اثر به بیش از ۴ هزار اثر، مناسب سازی سیستم دما و نور موزه اشاره کرد.

از وارد آمدن آسیب به آثار موزه جلوگیری می کنیم

مسعود معمار سرپرست دفتر طرح های عمرانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز به بازسازی بناهای ارزشمندی چون فرهنگسرای نیاوران و تئاترشهر اشاره کرد و گفت: از اواخر سال ۹۲ بحث بازسازی بنای موزه هنرهای معاصر تهران را مورد بررسی قرار داده ام و با توجه به اعتبارات تخصیص یافته، سعی کردیم از وارد آمدن آسیب به آثار موزه جلوگیری کنیم.

وی با اشاره به انجام بازسازی سیستم هوای برودتی، برق اضطراری و بازسازی سینماتک موزه هنرهای معاصر بیان کرد: قبلا کار ترمیم این سیستم ها را انجام دادیم و هیچ گونه آسیبی به بنا و آثار وارد نیامد.

معمار افزود: در اواخر سال ۹۶ با تلاش های وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و دفتر طرح های عمرانی، اعتبارات لازم برای بازسازی موزه تخصیص یافت و بلافاصله پیمانکاران معرفی شدند و امیدواریم تا پایان شهریورماه مراحل بازسازی تمام شود.

افزایش ۵۰ درصدی فضای گنجینه آثار موزه هنرهای معاصر تهران

احمد طالبی نژاد مشاور طرح بازسازی موزه هنرهای معاصر تهران نیز گفت: آنچه مهم است الحاقاتی است که بر دیوار بنای موزه هنرهای معاصر قرار دارد و مهمترین کار ما رفع اینهاست. همچنین باید منشا رطوبت را پیدا کنیم.

وی بیان کرد: بنای موزه هنرهای معاصر تهران مساله جدی ندارد یعنی سازه ها و دیوارها پابرجاست و اتفاقات جزیی مثل پوسیدگی لوله دارد که مساله مهمی نیست.

طالبی نژاد با تاکید بر حفظ اصالت بنا، گفت: برای حفظ اصالت بنا باید با زبان خودش با آن مواجه شویم.

مشاور طرح بازسازی موزه هنرهای معاصر تهران با افزایش فضای گنجینه اشاره کرد و گفت: افزایش فضای گنجینه تا حدی که امکان داشته باشد رخ می دهد و این فضا تا حداکثر ۵۰ درصد اضافه خواهد شد و در صورت بیشتر شدن این مقدار، باید فضای دیگری را برای آثار گنجینه در نظر بگیرند. همچنین گنجینه پس از بازسازی، با سیستم های جدید و الکترونیک و کاملا پیشرفته ساماندهی خواهد شد.

محسن عقابی مجری طرح بازسازی موزه هنرهای معاصر تهران نیز با اشاره به بازسازی آخرین موزه ای که توسط شرکت مدیریت توسعه انجام داده است، گفت: بازسازی موزه سرای شهید بهشتی آخرین کاری بوده که به سرانجام رساندیم و این پروژه به عنوان پروژه برتر سال ۹۶ انتخاب شد.

وی با اشاره به واژه دوکومومو در معماری که برای بازسازی بناهای قدیمی استفاده می شود، بیان کرد: در ایران ۲ هزار ساختمان و بنای قدیمی وجود دارد که بازسازی ۳۰ بنا را من انجام داده ام که مهمترین آنها ساختمان میدان آزادی و تئاترشهر است.

عقابی گفت: موزه هنرهای معاصر تهران اصالت خاصی دارد و از نوعی ترازبندی خاصی نیز برخوردار است که جدای ارزش موزه، ارزش آثار و مخاطبانش نیز مطرح است و ساختمانی جهانی محسوب می شود و تجارب من در تعمیر، نگهداری و باز زنده سازی این نوع بناهاست.

مجید ملانوروزی درباره ورود سازمان میراث فرهنگی در بازسازی موزه هنرهای معاصر تهران گفت: همانطور که می دانید سازمان میراث فرهنگی زمانی جزو ساختار وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بوده است و الان به صورت مجزا فعالیت دارد. از طرف دیگر وضعیت موزه های کشور بر عهده سازمان میراث فرهنگی است و نماینده این سازمان نیز از مراحل بازسازی موزه بازدید کرد.

وی با بیان اینکه فضای کاری سازمان میراث فرهنگی در حوزه موزه ها و آثاری با قدمت زیاد فعالیت دارد، تاکید کرد: موزه هنرهای معاصر تهران در حوزه معماری جدید محسوب می شود اما با این حال چون در قانون و در دیوان محاسبات کشوری، مسئولیت این سازمان در ارتباط با موزه ها قید شده است، ارتباط بین ما و میراث فرهنگی وجود دارد و از حضور نمایندگان این سازمان در بحث نظارت بر مراحل بازسازی موزه استقبال می کنیم.

مسعود معمار رییس اداره نظارت بر طرح های عمران وزارت فرهنگ و ارشاد نیز در پاسخ به پرسش مهر درباره اعلام زمان مراحل بازسازی هر کدام از بخش ها گفت: بازسازی موزه هنرهای معاصر تهران کاری مرمتی محسوب می شود و این کار مرحله به مرحله انجام می شود و زمان دقیقی را نمی توانیم برای مراحل مشخص کنیم و این زمان با توجه به تقدم و تاخر کارها مشخص خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: کارهای بازسازی و مرمت به صورت موازی انجام می شود و کل زمانی که در اختیار داریم طولانی نیست و این زمان تا پایان شهریور ماه تخمین زده شده است.

معمار بیان کرد: در حال حاضر کار مرمت موزه هنرهای معاصر تهران آغاز شده است و سقف ها جمع آوری و ایزوله شده اند و بعد از آن بلافاصله به سراغ گنجینه خواهیم رفت.

ملانوروزی در پایان در پاسخ به پرسشی درباره در اختیار داشتن اصل اسناد مالکیت آثار موزه هنرهای معاصر تهران گفت: همه اسناد مالکیت آثار در موزه موجود است و سندی در اختیار کامران دیبا نیست و او تنها تصویر و لیست آنها را در اختیار دارد.

logo-samandehi