نخستین تالار از موزۀ مجازی فرش‌های تاریخی- هنری ایران راه اندازی شد


به مناسبت هفته میراث فرهنگی ، نخستین تالار از موزۀ مجازی فرش‌های تاریخی- هنری ایران همزمان با هفته میراث فرهنگی بر روی سایت پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری بارگذاری شد.

به گزارش گالری آنلاین به نقل از روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، شکوفه مصباحی مسول گروه پژوهشی حفاظت و مرمت فرش پژوهشکده حفاظت و مرمت آثار تاریخی – فرهنگی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، هدف از راه اندازی موزۀ مجازی فرش‌های تاریخی- هنری ایران را ایجادِ فرصتی دوجانبه برای فرش‌های موزه‌ای و مخاطبین آنها اعلام کرد.
به گفته وی، در این موزه از یک سو برای مخاطبین و علاقمندان به آثار موزه‌ای شرایطی فراهم می‌شود که بدون‌ حضور‌ فـیزیکی‌ در مـوزه‌ها و از طریق‌ شبکه‌های ارتباطی به بخشی از محتوای مجموعه‌های تاریخی و فرهنگی موزه‌ها و کاخ-موزه‌های مختلف دسـترسی پیـدا کـنند و از نقاط مختلف جهان به گردشگریِ فرهنگی و هنری در دنیای مجازی بپردازند.
او افزود: این موزه به متولیان موزه‌ها این امکان را می‌دهد که از شیوه‌های نوین مستندنگاری و معرفی و نمایش آثار بهره ببرند و فرش‌های خود را به دور از محدودیت‌های نمایشگاهی و محیطی و انتقال آثار موزه‌ای و . . . در فضایی مجازی برای تعداد بیشتری از مردم به نمایش بگذارند و نیز برای پژوهشگران و علاقمندان امکان دسترسی آسان و تفحص در اینگونه آثار موزه‌ای را فراهم آورند.
مصباحی با اشاره به مطرح شدن ایدۀ اولیۀ موزۀ مجازی فرش توسط احمدمحیط طباطبایی، گفت: با توجه به تنوع فرش‌های موزه‌ای و تعداد این گروه از آثار در موزه‌ها و مراکز مختلف کشور و نیز امکاناتی که فناوری می‌تواند در اختیار ما بگذارد، طرحِ "موزۀ مجازی فرش‌های تاریخی- هنری ایران" پیشنهاد شد تا به مرور زمان قسمت‌های مختلف این موزۀ مجازی شکل گرفته و با یکدیگر عجین شوند.
وی با بیان این نکته که در طرح پیشنهادی برای موزۀ مجازی فرش‌های تاریخی ایران یک موزه با امکان گسترش و قابلیت ارتقا در نظر گرفته شده‌است، ابراز امیدواری کرد: این طرح با همکاری، مساعدت و حمایت ارگان‌ها و مدیریت و کارشناسان محترم مراکز مربوطه به اجرا رسیده و مورد بهره‌وری علمی- پژوهشی و معرفی و ایجاد اهداف گردشگری قرار گیرد.
او افزود: در حال حاضر تالار نخست این موزه با نام مشاهیر و پادشاهان طراحی و برای بازدید عموم ارایه می‌شود.
مدیر علمی و اجرایی این طرح اظهار داشت: این بخش از موزۀ مجازی با مشارکت پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، کمیته ملی موزه‌های ایران (ایکوم ایران)، پژوهشکده حفاظت و مرمت آثارتاریخی-فرهنگی، موزه فرش ایران، مجموعه میراث جهانی کاخ گلستان، مجموعه فرهنگی و تاریخی نیاوران و سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان تهران شکل گرفته است.
گفتنی است هفته میراث فرهنگی از جمعه 28 اردیبهشت ماه آغاز شده است.

logo-samandehi