دومین جشنواره دانشجویی گنجینه برگزار شد

«دانشگاه تنها نهادی است که می‌تواند صنایع‌دستی را متحول کند»

«شاید تنها نهادی که می‌تواند در صنعت صنایع دستی تحولی ایجاد کند نهاد دانشگاهی است؛ یعنی اگر اثر هنری از یک فیلتر دانشگاهی نگذرد، پختگی ایجاد نمی‌شود.» این مطالب در حاشیه دومین جشنواره ملی دانشجویی صنایع دستی گنجینه دانشگاه هنر عنوان شد.

به گزارش گالری آنلاین به نقل از ایسنا، دومین جشنواره ملی دانشجویی صنایع دستی گنجینه دانشگاه هنر، شب گدشته (یکشنبه ۲۷ خرداد ماه جاری)، با حضور دکتر محمود ارژمند معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه هنر، شهرام زرگر مدیر تشکل‌های علمی، فرهنگی دانشگاه هنر و دانشجویان در هنر فرهنگستان هنر٬ در تالار خیال شرقی گالری صبا به همراه افتتاح نمایشگاه آثار هنری دانشجویان این دانشگاه، برگزار شد.

شهرام زرگر مدیر تشکل‌های علمی، فرهنگی دانشگاه هنر به نمایندگی از جمع مسؤولان حاضر در دومین جشنواره ملی دانشجویی صنایع دستی گنجینه دانشگاه هنر، به سخنرانی پرداخت و گفت: دانشگاه امروز، در دنیای مدرن و هیاهوی تکنولوژی، میان سنت دیروز و جهان پهناوری که قرن بیست و یکم در پیش چشمانش قرار داده، معلق مانده است، گنجینه تلاشی است برای بازشناسی هویت­‌های دیرینه‌مان، در گستره­ جهان معاصر و تلاشی برای این ­که در میانه­ این زندگی مدرن، ایده­‌ای بیابد تا فرزند جویای هویت امروز را با گنجینه­ دیرینه­ خود، یعنی فرهنگی که همیشه در گوشه­ ذهنمان بوده و امروز کمرنگ شده است را آشنا کند.

وی پویایی فضای دانشگاهی به موجب ترغیب دانشجویان برای خلق آثار هنری بدیع و متناسب با نیازهای روز جامعه، ایجاد بستر ارتقای سطح کیفی آثار و سطح علمی دانشجویان با برگزاری کارگاه‌های آموزشی عملی و نظری، ایجاد نوآوری و خلاقیت در فرآیند طراحی و تولید یک محصول صنایع دستی برای انسان معاصر، ایجاد ارتباط مستقیم بین دانشگاه و صنعت، حمایت از تولیدکنندگان داخلی به وسیله معرفی ظرفیت­‌های موجود در کشور، ترغیب دانشجویان برای مشارکت در فعالیت‌های فرهنگی، اقتصادی و هنری در سطح کشور و معرفی دستاوردهای دانشگاه به جامعه­ هدف را از اهداف کلی جشنواره ملی ­دانشجویی صنایع دستی گنجینه برشمرد.

مدیر تشکل‌های علمی، فرهنگی دانشگاه هنر بیان کرد: گرایش­‌های تخصصی جشنواره در بخش عملی شامل چوب، فلز، سرامیک، شیشه، بافت، نگارگری، تذهیب و تلفیقیMix Materiaاست.

در حاشیه این جشنواره نیز محمد باقر بلوچ، دبیر دومین جشنواره ملی دانشجویی صنایع دستی گنجینه دانشگاه هنر، در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا درباره تعداد آثار ارسال شده و برگزیده‌های این آثار در جشنواره مذکور گفت: بخش نمایشگاهی به صورت عمومی در دو قسمت بخش رقابتی و نمایشگاهی تشکیل شده است، که در بخش نمایشگاهی ۱۵۰ اثر بعد از قضاوت ابتدایی به مرحله دوم رسیدند و مابقی آثار که در این جشنواره دانشجویی گردآوری شدند در حدود ۱۰۰ اثر هم برای بخش نمایشگاهی در نظر گرفته شده است که در مجموع ۲۵۰ اثر در فضای گالری قرار گرفت که ۱۵۰ اثر برای بخش رقابتی و تعداد ۱۰۰ اثر نیز برای بخش نمایشگاهی انتخاب شد.

وی با اشاره به تعداد دانشجویان شرکت‌کننده در دومین جشنواره ملی دانشجویی صنایع دستی گنجینه دانشگاه هنر، بیان کرد: بیش از ۲۰۰ نفر دانشجویان دانشگاه هنر اقدام به ارسال آثار کردند که از این تعداد شرکت‌کننده، ۸۰ اثر به مرحله نمایشگاه ورود پیدا کرد.

دبیر دومین جشنواره ملی دانشجویی صنایع دستی گنجینه دانشگاه هنر، با ابراز ناخرسندی از عدم همکاری برخی نهادها در امر حمایت از برگزاری این جشنواره اظهار کرد: خیلی از سازمان‌ها همکاری نکردند؛ به عنوان مثال سازمان میراث فرهنگی که یک سری تعهداتی در راستای همکاری در برپایی این جشنواره را که متقبل شده بود از زیر بار مسولیت و همکاری خود هم در دوره ابتدایی جشنواره ملی دانشجویی صنایع دستی گنجینه دانشگاه هنر هم در فرآیند اجرایی از زیر بار مسؤولیت و همکاری متاسفانه شانه خالی کرد، ما خیلی از آن گله داریم، در عوض بنده از همکاری مسؤولین فرهنگستان هنر، موسسه صبا موسسه ایده نهایت تشکر و قدرانی را دارم.

بلوچ تعریف سیستم مالی و حمایتی را راهکار مناسبی برای برگزار شدن جشنواره‌های دانشجویی بهتر در اینده عنوان و تصریح کرد: تثبیت یک ردیف و برنامه بودجه ثابت در دل دانشگاه، جهت برگزاری جشنواره‌ها، باعث می‌شود تا این هزینه‌ها در آن جلوگری و دیده شود و اگر یک دانشجو یا یک تیم دانشجویی که قرار است این فرآیند را مدیریت و اداره کند باید جهت پویایی و موفقیت فرآیندهای اجرایی، تمام تلاشش فقط بر اجرای فرایند باشد، نه اینکه فکر دانشجو بر جدب سرمایه‌گذار متمرکز شود.

دانشگاه تنها نهاد ایجاد تحول در حوزه آثار هنری

وی در پاسخ به این سوال که نقش دانشگاه هنر به نوبه خود در تحول و پررنگ کردن آثار و صنایع‌دستی کشور چقدر موثر است؟ گفت: حقیقت امر این است شاید تنها نهادی که می‌تواند در صنعت صنایع‌دستی تحولی ایجاد کند نهاد دانشگاهی است؛ یعنی اگر اثر هنری نتواند از یک فیلتر دانشگاهی، حالا الزما نه دانشگاهی، یعنی فرآیند آکادمیک از ابتدایی به انتهایی، بگذرد و این فرآیند طی نشود این آثار خام هستند؛ یعنی پختگی ایجاد نمی‌شود و هر آنچه ما تایید کنیم تکرار مکرراتی است که به سرانجام خاصی نمی رسد.

سازگاری با انسان معاصر شرط تحول و نوآوری ارایه آثار هنری

دبیر دومین جشنواره ملی دانشجویی صنایع دستی گنجینه دانشگاه هنر افزود: اگر ما دنبال نوآوری و تحول هستیم و می‌خواهیم ارزش‌ها و ساز و کارمان را به جهانیان نشان دهیم، باید سازگار با انسان معاصر باشیم. ما نمی‌توانیم الزاما در کارگاه‌ها بنشینیم و یک محصول ایجاد کنیم و فقط هم آن‌را به حوزه‌ها ارسال کنیم، ما اگر خواهان فراگیر شدن هستیم و تاثیرگذار عمل کنیم باید بتوانیم محصولی را ایجاد کنیم که عوام هم بپسندند، نه فقط خواص مخاطبان آثار باشند، در فرایند بین‌المللی هم قدم‌هایی برداشته شده است، ما اگر بتوانیم در بخش‌هایی از همین جشنواره که در حال برگزاری است، گروه‌های خارجی که قول‌هایی را به ما دادند، جذب کنیم و در مراسم اقتتاحیه حضور داشته باشند، می‌توانیم با معرفی ظرفیت‌های دانشگاه هنر، پل ارتباطی در راستای توسعه و همکاری جهت معرفی بیشتر صنعت غنی صنایع دستی کشور گام های بلندی برداریم.

به گزارش ایسنا، در مراسم اختتامیه این رویداد که ۳۱ خرداد ماه در تالار ایران فرهنگستان هنر برگزار خواهد شد، ضمن معرفی برگزیدگان به نفرات اول تا سوم شرکت کننده تندیس جشنواره، لوح افتخار و هدیه نقدی جشنواره اهدا می‌شود.

logo-samandehi