جلد دوم کتاب معماران ایران رونمایی شد


دومین جلد از کتاب معماران ایران با حضور پیشکسوتان و چهره‌های برجسته این حوزه عصر چهارشنبه 20 تیرماه در موزه هنرهای اسلامی امام علی (ع) رونمایی شد.

به گزارش گالری آنلاین به نقل از هنرآنلاین، رونمایی از دومین جلد کتاب معماران ایران در دویست و هشتاد و دومین گفتمان هنر و معماری و با حمایت انجمن مفاخر معماری ایران برگزار شد.

در ابتدای این نشست کلیپ معرفی جلد دوم کتاب معماران ایران که توسط مهندس پرهام ادیپ‌پور ساخته شده بود، به نمایش درآمد.

در ادامه این نشست علیرضا قهاری، رئیس انجمن مفاخر معماری ایران درباره روند چاپ کتاب معماران ایران توضیح داد و در این باره گفت: سابقه برنامه‌ریزی، تهیه و تنظیم جلد نخست کتاب معماران ایران مربوط به سال 82 یا 83 و جزء نخستین کارهای انجمن مفاخر معماری ایران است.

او افزود: نتیجه کتاب نخست در جامعه بسیار خوب بود و ما بازخورد مثبتی را از سوی پژوهشگران دریافت کردیم به همین خاطر بر آن شدیم که جلد دوم را نیز به عنوان یک کتاب منبع در این عرصه منتشر کنیم اما بنا به دلایلی این امر تا سال‌ها محقق نشد.

در ادامه این نشست، گیتی اعتماد، معمار برجسته بر لزوم نقد و بررسی عرصه معماری تاکید کرد و گفت: مستندسازی یک حرفه بسیار مهم است. این امر مخصوصا در رشته معماری که از یکجانشینی انسان‌ها آغاز شده، بسیار اهمیت دارد زیرا مستندسازی در این حرفه می‌تواند پیش‌نویسی سندی برای آسیب‌شناسی آینده ما باشد تا بدانیم معماری امروز که از آن رنج یا لذت می‌بریم، حاصل چیست؟

او تصریح کرد: درست است که بخش مهمی از معماری امروز ما به دولت، شهرداری و ارگان‌های اینچنینی مربوط است اما بخش دیگر قطعا مربوط به کار، نوشته‌ها و حتی سکوت هنرمندان معمار است که باید به آن پرداخت.

یزدان هوشور دیگر سخنران این جلسه نیز چاپ کتاب معماران ایران را اتفاقی مثبت خواند و افزود: کتاب معماران ایران شامل دو قسمت است که به رزومه و دیگری عکس هنرمندان اختصاص یافته است.

او افزود: کتاب نخست معماران ایران بیش از 100 هنرمند را معرفی کرده است اما در کتاب حاضر بالغ بر 62 هنرمند معرفی شده اند که مقداری اندکتر است.

این هنرمند پیشکسوت تصریح کرد: امیدوارم تکنولوژی ما روزی به جایی برسد که بتوانیم کتاب معماری داشته باشیم و شاهد حضور همه فارغ التحصیلان رشته معماری در آن باشیم اما قطعا انتشار این کتاب یک اتفاق مثبت است.

اسکندر مختاری نیز در ادامه این نشست بر لزوم توجه به پیشکسوتان و هنرمندان تاثیرگذار عرصه معماری تاکید کرد و گفت: دلنامه سرکار خانم منصوری در ابتدای کتاب هنرمندان معماری ایران، برای من بسیار جذاب بود زیرا این دل نامه نشان داد که بالاخره می توان با عشق و شیدایی چنین کارهایی را به انجام رساند.

او با انتقاد از نبود امضای هنرمندان معمار بر برخی آثار آنان اظهار کرد: معماری معاصر ما برای هنرمندانی که تجربه کار در آن را دارند، بسیار دشوار و مشکل است و این امر کاملا مثال زدنی است. یکی از عمده مشکلات این عرصه نیز مربوط به تغییراتی است که معماران در طول پروسه اجرای کار با آن مواجه می شوند.

این هنرمند ادامه داد: تغییراتی که در طول اجرای عملی کار ایراد می شود، عامل اصلی نپذیرفتن هنرمندان معمار برای امضا کردن اثر است زیرا اثر عملا با آنچه معمار طراحی کرده است متفاوت شده و این امر خود یک آسیب است.

مختاری افزود: در کتاب معماران ایران جلد دوم نیز برخی از هنرمندان آثار خود را امضا نکرده اند و این به نظر من یک آسیب جدی است.

در بخش پایانی این جلسه، جاسم غضبانپور، بهروز متین صفت و انوشه منصوری نیز درباره نحوه انتشار جلد دوم کتاب معماران ایران و مشکلاتی که بر سر راه این کار قرار داشت، صحبت کردند.

شایان ذکر است، بهروز چگینی، نادر پگاه، آرامزاد نازاریان، هاشم هاشم نژاد، بیژن کاموری مقدم، عمید مسعودی، تورج سهی، جهانگیر درویش، بیژن علی آبادی، داریوش زمانی، محمد علی افشار، پرویز طلایی، یوسف انظاریون، عنایت الله کلانترزاده، فرخ نیرومند، احمد شفیعی منفرد، سید احمد نطقی زاده، احمد گشایشی، ژرژ دارش، حسین کارگر، محمد عدالتخواه، محمد حسین جهانشاهی، عبدالرسول حیدریان، علی نقی گلریز، فروزان ارکانی، حمید نبوی، جلیل اولیا، کامبیز آرامی، شهریار اخگر، معزالدین ایمانی، بهزاد صالحی، غلامرضا اکرمی، هما سوداگر ستار نژاد، سپیده شفایی، بهروز مرباغی، فرخ محمد زاده مهر، محمد مهدی محمودی، محمد رضا قانعی، شهاب الدین ارفعی، عبدالهادی دانشور، انوشه منصوری، دیهیم تاکی، فاطمه کاتب، مجید مهاجر، محمد رضا بهشتی، حسین سلطانزاده، اسماعیل حشمتی، محسن شهیدی، وحید قبادیان، مهرداد ایروانیان، فریده صائبی، حمید میرمیران، کارلین عیشو نژاویان، مسعود فاخر، محسن وفامهر، مهدی زندیه، سیروس مهراندیش، منصور افتخاری، شهریار یقینی، کوروش فرزامی، مصطفی مقتدایی، سید مهدی زاده از جمله هنرمندان تجلیل شده در این کتاب هستند.

logo-samandehi