نمایشگاه گروهی پشت شیشه با عنوان مینایِ مِی در گالری هنر ایران


نمایشگاه گروهی نقاشی پشت شیشه از هنرجویان استاد محسن بنی اسدی با عنوان مینایِ مِی ، روز جمعه ۲۲تیرماه در گالری هنر ایران برپا شد و مورد استقبال بی نظیر هنرمندان ، هنردوستان و مجموعه داران قرار گرفت و با حضور رییس موزه نقاشی پشت شیشه (آقای کارخانی) و اساتید پیشکسوت این هنر ، رونق دو چندان گرفت.

به گزارش گالری آنلاین، در این نمایشگاه بازدید کنندگان می توانند در مجموع ، از ۵۰ اثر منتخب از هنرجویان استاد بنی اسدی ، با تکنیک نقاشی پشت شیشه ، با موضوع آزاد دیدن فرمایند .
این آثار در طول سال گذشته در اموزشگاه های مختلف در سطح شهر تهران و کرج اجرا شده اند و هم اکنون به نمایش عموم در آمده اند.
در این نمایشگاه با آثاری از نقاشان پشت شیشه روبرو هستید که به صورت آبرنگی ، تخت ، پرداز های سنتی در گل و مرغ و ترام نقطه ، با موضوعاتی همچون گل و مرغ ، فرش ، آیینه های دکوراتیو ، تذهیب ، میزهایی با پایه های سنگی و فلزی و سطح شیشه ای نقاشی شده ، خط پشت شیشه ، مینیاتور و تصویرسازی های مدرن اجرا شده اند.
در افرینش این آثار سعی بر این بوده است که با رعایت ویژگیهای اصولی این هنر در عین نواوری ، آثاری بدیع و جدید خلق گردد.
در این نمایشگاه آثاری از زهرا آنتیس هانیبال، زهره ابراهیمی، سارا احمدی نجف آبادی، مهسا استادی، سپیده بالا زاده، محمد جاهد، نزهت فیروزدهقان، ناهید رحمنی، منیر ارزقانی پور، زهرا صادقی، ندا عسگری، فائزه غلامی و زهرا قمری در معرض نمایش قرار گرفت.

شایان ذکر است در این نمایشگاه تعداد ۶ اثر توسط مجموعه داران و هنردوستان خریداری شده و ۵ اثر هم برای نمایشگاه ترکیه انتخاب و ارسال خواهد شد.


محسن بنی اسدی درمورد تاریخچه تكنیك نقاشی پشت شیشه و برخورد مخاطبین با این شیوه توضیح داد: تاریخ ابداع این تکنیک در دنیا به طور یقین مشخص نیست ولی این تکنیک در دوران صفویه از بندرهای جنوبی کشور وارد ایران شده و در دوران قاجار به اوج شکوفایی خود رسیده .
این تکنیک در اروپا و امریکا به عنوان نقاشی معکوس شناخته می شود و این بدلیل اجرای معکوس این تکنیک نسبت به سایر تکنیک هاست.
متاسفانه مخاطبین اشنایی خاصی با این تکنیک ندارند و معمولا با ویترای اشتباه گرفته می شود که باید این توضیح را بدم که هم در متریال و هم درنحوه اجرا با تکنیک های دیگر متفاوت است و در این تکنیک از رنگ روغن استفاده می شود .

بنی اسدی در رابطه با علت انتخاب این شیوه با وجود سبك ها و شیوه های مختلفی كه در دوره معاصر هست بیان کرد: با توجه به این که رشته تحصیلی من تصویرسازی بوده ، بالطبع با تکنیک های مختلف اشنایی دارم ولی با توجه به اینکه این تکنیک یک هنر با پیشینه تاریخیست و در عین سنتی بودن قابلیت خیلی بالایی برای مدرن سازی ( البته با رعایت اصول سنتی و ویژگیهای اصلی این هنر) دارد و می توان در نقش ها از نقش های مدرن هم استفاده کرد ، برام جالب بود و همینطور قابلیت حرکت رنگ بر روی بوم شیشه کاملا با بوم های دیگه متفاوت بوده و شفافیت شیشه حالتی بسیار رویایی به کارها می بخشد که ابن باعث جلب نظر بنده شد.

وی درمورد جایگاه هنر نقاشی پشت شیشه در دوره های قبل و دوره معاصر و نقش آن گفت: از زمان صفویه تا دوره قاجار که اوج شکوفایی هنر پشت شیشه و ایینه بوده است ، نقاشی پشت شیشه کاملا سیر سعودی داشته و رو به پیشرفت بوده ولی در اواخر دوران قاجار و با بوجود امدن هنر مدرن در اروپا و ایجاد پل های ارتباطی بین ابران و غرب و گرایش هنرمندان در اواخر قاجار و دوران پهلوی ، رفته رفته این هنر رو به فراموشی می رفت که بوسیله معدود اساتید این رشته تا الان حفظ شده .
در دوران معاصر اساتیدی مثل استاد عبدلله رحیمی ، استاد امیر رحیمی ، استاد محمد علی ذوالقدر ، استاد مرتضی قاسمی و ..... این رشته رو با فراز و نشیب های فراوان تا بدینجا ادامه دادند و به تربیت شاگردان پرداختند.
بنده نیز شاگرد همین اساتید بودم و در محضرشون نقاشی پشت شیشه را فرا گرفتم.

بنی اسدی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا به شیوه های قدیمی و نقوش سنتی كه قدیم استفاده میشد پایبندند و یا با تلفیق این شیوه با فرم های مدرن تر موافقند بیان کرد: هنر یعنی هر لحظه یه قدم رو به جلو و پایانی برای هیچ یک از هنر ها وجود ندارد.
به نظر من هر رشته یا هر تکنیک هنری یه سری ویژگیها دارد که ساختار اصلی اون هنر را تشکیل می دهد که باید اون ویژگیها حفظ شود ولی در عین حال می توان با نواوری در طرح های مدرن ، متریال جدید ، نحوه رنگ گذاری و ابزار مدرن رو به جلو حرکت کرد.
البته این را هم اضافه کنم ، ساختار شکنی اصلا چیز بدی نیست ولی حتما باید آگاهانه انجام بشه و فردی که قصد نوآوری را دارد، اول باید اگاهی و توانایی کامل از نحوه اجرا و متریال قدیمی داشته باشد و بعد به صورت آگاهانه اقدام به ایجاد تغییر کند.

این هنرمند در رابطه با موضوعاتی که برای خلق آثارش الهام میگیرد گفت: موضوعات مختلفی برای اجرا وجود دارد ولی معمولا از سنت های ایرانی مثل شب یلدا، عید نوروز و ... البته در طول تاریخ هنر و ادبیات با هم آمیخته اند و هر بیت شعر یا داستان ، قابلیت تبدیل شدن به یک اثر نقاشی را داراست که افراد می توانند با ذهن خلاق خود آنرا بوجود اورده و بیافرینند.

بنی اسدی در حال حاضر هنرمند نمایان را بیشترین آسیب برای این هنر دانست و گفت: افرادی که بدون تخصص و مطالعه وارد این هنر شدن و به اسم نواوری ، اقدام به تخریب این هنر در اذهان مردم و البته که با داشتن رانت اقدام به برگزاری نمایشگاه هایی غیراصولی در سطح کشور می نمایند .
نبود یک هیت کارشناسی در این میان کاملا مشهود بوده که امیدواریم این مسله هم به زودی مرتفع شود.

وی در ادامه برای كسانی كه در ابتدای راه هستند و میخواهند این تكنیك نقاشی را یادبگیرند، تمرین طراحی و قوی شدن در طرح زدن و در مرحله بعد یادگیری این هنر پیش یکی از اساتید مورد تایید انجمن و کانون نقاشی پشت شیشه را پیشنهاد داد.

علاقه مندان جهت بازدید از آثار این هنرمندان می توانند تا 28 تیرماه از ساعت 11 الی 17 به گالری هنر ایران واقع در خیابان انقلاب، خیابان خارک، ضلع غربی تالار وحدت، شماره 19 مراجعه نمایند.

logo-samandehi