روایت هنرمندان حجم سبز از نمایشگاه «پرواز بال میخواهد... نقاشی خیال»

«پرواز بال میخواهد... نقاشی خیال» عنوان نمایشگاه گروهى هنرجویان سارا جعفری در آموزشگاه حجم سبز است که در یاد محمدابراهیم جعفری در گالری دارگون برگزار شده است. این نمایشگاه از ۲۲ تا ۲۹ تیرماه برپا شده است.

به گزارش گالری آنلاین، در روز اختتامیه (۲۹ تیر ماه) ساعت ۱۸ نشستی با حضور؛ کیوان عسکری، زروان روحبخشان، جلجتا سعیدی، سارا جعفری و هنرمندان نمایشگاه (فرزانه اسماعیل زاده، حدیث رضایی، مریم سیدی، پرستو ضرابیه، مونا کیانسا، کمند نیکدل، کیمیا یغمایی) برگزار می شود و ویدیوی یادمانی از محمد ابراهیم جعفری کاری از آرش رییسیان نیز پخش خواهد شد و علاقه مندان میتوانند به آدرس خیابان میرداماد، خیابان کوشا، کوچه بدیعی، بن بست بشردوست، پلاک ۱۴ مراجعه نمایند.


سارا جعفری


«هنر نوع عالی بازی است
(پل کله)
یکی از زیباترین و صادقانه ترین جملاتی که در روند خلق یک اثر می توان به آن باور داشت
بازی...
کودکی مان را به یاد می آورد...
همه چیز از یک بازی شروع می شود...
بازی گذشته با امروز...
بازی بیرون با درون...
بازی واقعیت با تخیل...
زمانی که این بازی صادقانه و صمیمی فراموش شود زمان دوری خود از خود است.
ما شما را به مشاهده یک بازی دعوت می کنیم.»

این نوشته، استیتمنت سارا جعفری برای این دوره از نمایشگاه هنرجویان آموزشگاه حجم سبز است.




در ادامه نگاهی خواهیم داشت به مجموعه آثار و ایده هنرمندان شرکت کننده در نمایشگاه ، فرزانه اسماعیل زاده، حدیث رضایی، مریم سیدی، پرستو ضرابیه، مونا کیانسا، کمند نیکدل و کیمیا یغمایی.

در زیر خواننده گفتگوی خبرنگار گالری آنلاین با حدیث رضایی، کمند نیکدل و كیمیا یغمایی هستید:

حدیث رضایی متولد تهران ۱۳۶۴ و دارای مدرک لیسانس در رشته مرمت و احیاء بناهای تاریخی از دانشگاه آزاد است. وی از مجموعه خود چنین میگوید:
علاقه و استعداد زیادی در کودکی به نقاشی نشان دادم و نقاشی های من از سن چهار سالگی شروع شد و در همان سنین خیلی کم، یک قفسه مخصوص برای جمع آوری نقاشی هایم داشتم. شرکت در فعالیت های هنری در دوران مدرسه و موفقیت های مستمر در درس نقاشی از جمله فعالیت هایم بوده است.
در سن چهارده سالگی در مجموعه ای با نام آثار نقاشی فرزندان کارکنان راه آهن با عنوان ایمنی در راه آهن از نگاه کودکان و نوجوانان ، یک نقاشی با تکنیک مدادرنگی با نوع نقاشی مفهومی ارائه دادم.
سه سال در هنرستان هنرهای تجسمی در رشته گرافیک تحصیل کردم و هر سال تحصیلی، نمایشگاه گروهی با هنرجویان رشته گرافیک در این هنرستان داشتم.
اکنون چهار سال است که به طور حرفه ای نقاشی میکنم و در طول سه سال در آتلیه حجم سبز، استاد نقاشی من، خانم دکتر سارا جعفری هستند.

اثر حدیث رضایی


رضایی از فعالیتهای اخیر خود چنین گفت:
هفت اثر من به سبک آبستره و تکنیک ترکیبی، از مجموعه " ناگفته ها " در نمایشگاهی با عنوان نمایشگاه گروهی هنرجویان سارا جعفری از آموزشگاه هنرهای تجسمی حجم سبز با نام " و من دیدم " به نمایش در آمده است، و اختتامیه آن به همراه پرفورمنس در خرداد ۹۶ در گالری هفت ثمر ارائه شد و مصاحبه در سایت های onlineartgallery و tandismag.com ارائه شد.
هفت اثر من با نام مجموعه "صورت ها " به سبک رئال انتزاعی به صورت سلف پرتره و اثری دیگر با کار کلاژ در نمایشگاه گروهی سه نفره با نام " راز من " به همراه ویدیو ارت در آبان ۹۶ در گالری نگر برگزار شد.
شرکت در نمایشگاه فروش زمستانه از آثار نقاشی گروهی هنرمندان ایرانی که سه اثر من از مجموعه "ناگفته ها" در آذر و دی ماه ۹۶ در گالری خانه شاعران ایران برگزار شد.
شرکت در نمایشگاه گروهی آثار هنرهای تجسمی نقش هنر، یک قاب به صورت سه لته از مجموعه " ناگفته ها" در اردیبهشت ۹۷ در گالری ایمان ارائه شد.
شرکت در نمایشگاه گروهی استانبول در خرداد ۹۷ با عنوان self discovery در گالری Idil ، یک اثر من از مجموعه "صورت ها" با نام "تعجب" ارائه شد.
همچنین شرکت در نمایشگاه گروهی تفلیس در خرداد ۹۷ با عنوان you lookfor در گالری Iart ، دو اثر من از مجموعه "ناگفته ها" ارائه شد.

این هنرمند پیرامون برقرای ارتباط با ایده و مفهوم این نمایشگاه ادامه داد:

موضوع مشترک بین هنرمندان این نمایشگاه با ایده دکتر سارا جعفری فتوکلاژ و فتومونتاژ است، و باقی موضوعات کاملا فضای شخصی خود هنرمندان است.
این نمایشگاه با یاد استاد محمد ابراهیم جعفری شکل گرفت و ما هر کدام به صورت مشترک مجموعه ای جدا با یاد ایشان ترتیب دادیم.
نگاه من به فتوکلاژ و نظر شخصی من راجع به این تکنیک این است که با عکس و کلاژ بسیار راحتر و به طور مستقیم میتوان مفهوم و فضای ذهنی خود را نشان داد، در واقع برای نشان دادن فضای فکری و ذهنی خود دستمان بازتر است و به نظرم مخاطب از طریق فتوکلاژ راحت تر و سریعتر میتواند مفهوم کار را دریافت کند و موضوع کار من کاملا شخصی است و بر اساس داستان رئال و جریانی است که در برهه ای از زمان اتفاق افتاد و به سرانجام رسید و من توانستم از طریق این تکنیک آن داستان را به صورت بارزتر ارائه دهم.

متن استیتمنت آثار این هنرمند:
"شامگاه" تابستان ۱۳۹۷
آن شب نه در تو
تنها در چشم های خویش
در آیینه نگاه میکردم
میرفتم ...
بی آنکه بدانم درون آن پایانی ست.

ابعاد کار این هنرمند ۱۳۰ × ۱۰۰ cm و تکنیک کار ویفتوکلاژ (میکس) است. همچنین سبک کار این هنرمند نیز اکسپرسیونیسم انتزاعی است.
رضایی در پایان در ارتباط با ادامه دار بودن این مجموعه گفت: این دو اثر من که در این نمایشگاه ارائه شده است ، در این تعداد از دیدگاه خودم تمام شده است، چون توانستم تمام ماجرا و اتفاق های مد نظرم را در دو اثر در ابعاد ۱۰۰ در ۱۳۰ سانتی متر نشان دهم و آن را کاملا تمام شده میدانم.


کمند نیکدل دیگر هنرمند این نمایشگاه است؛ نیکدل متولد ۱۳۷۵ و دانش آموخته ی رشته طراحی صنعتی است و در رشته عکاسی ، نقاشی و طراحی فعالیت دارد.

استیتمنت آثار این هنرمند سنگ، کاغذ، قیچی است.

از دید نیکدل در مفهوم کلی نمایشگاه یک زنانگی نهفته است چرا که همه ی هنرجویان از پرتره های خودشان برای خلق اثر استفاده کردند.
وی اما از زاویه ی دیگری به این محتوای کلی نگاه کرده است. با کمک مطالعات اجتماعی و نگاه عمیق به بازی سنگ ، کاغذ ، قیچی ، سعی در خلق اثری داشته که بیانگر مفهوم « برابری زن و مرد » و جایگاه آنها در اجتماع باشد.

تکنیک اثر کمند نیکدل فتوکلاژ ، فتومونتاژ است ، که عکاسی کار به عهده ی خودش بوده و ابعاد آن : ۷۰*۷۵ و ۳ کار با ابعاد ۲۰*۱۰ است.

اثر کمند نیکدل

این هنرمند در ارتباط با ادامه ی این مجموعه و بهره گیری از مفاهیم و عناصر دیگر توضیح داد:
من بعد از مشورت با استاد سارا جعفری تصمیم گرفتم مجموعه ی سنگ کاغذ قیچی را ادامه داده و البته با محوریت موضوع دیگری به اتمام برسانم.
زن و مرد در برابر هم «زن » و « مرد » هستند و در خلا‌ء انسان .
همچنین با تعمق در بازی سنگ کاغذ قیچی ، یک نوع تشبیه در آن یافتم ، اینکه تفاوت هایی در این دو جنس باعث تقابل آنها در اجتماع می شود ، اما اینطور نیست که این تقابل ، همیشه به نفع یکی و به ضرر دیگری باشد . با الهام از این مفاهیم سعی در خلق اثری داشتم که بتواند اندیشه هایم را به خوبی به مخاطب انتقال دهد.


اثر کمند نیکدل


كیمیا یغمایی هنرمند دیگر این نمایشگاه است که متولد شیراز سال ١٣٧٦ ساكن تهران و دانشجوی دوره ی كارشناسی صنایع دستی گرایش سفال و سرامیك دانشگاه هنر تهران است.

نقاشی كجا آغاز میشود و كجا به پایان میرسد؟
در آن لحظه كه شدید ترین احساسات در اعماق وجودم در هم آمیخته اند،وقتی بیرون میجهند. و وقتی اندیشه مثل گدازه از آتشفشان خارج میشود،آیا چیزی شبیه انفجار رخ نمیدهد؟نقاشی ناگهان و حتی به شكل وحشیانه ای خلق میشىد،آیا پیدایش آن فوق العاده و فرا بشری نیست؟
پل گوگن

نوشته بالا استیتمنت آثار کیمیا یغمایی در این نمایشگاه است.

اثر كیمیا یغمایی

یغمایی در ارتباط با ایده و مفهوم این نمایشگاه و چگونگی شکل گیری این موضوع میگوید:

این سبك (فتوكلاژ و فتو مونتاژ) كه برای اولین بار با آن مواجه میشدم برای من موضوع جدیدی بود.محوریت اغلب كارهای نمایشگاه نیز یكی بود كه همان زن بود و من در این غالب تصمیم گرفتم به بیان احساسات شخصی خودم با استفاده از فرم و رنگ بپردازم به علاوه استفاده از پرتره های شخصی نیز چالش دیگری بود كه با آن مواجه شدم.
تكنیك فتو كلاژ و فتو مونتاژ به صورت مشترك در تمامی آثار شركت كننده در نمایشگاه دیده میشود به علاوه یكی دیگر از اهداف برگزاری این نمایشگاه بزرگداشت هنرمند و استاد عزیز محمد ابراهیم جعفری بوده است.
من در این مجموعه كار(دریچه) سعی در به چالش كشیدن خود داشتم به گونه ای كه بتوانم مفهومی كه در ذهنم بود كه همان بیان احساساتم در لحظه ی ثبت عكس بود را به وسیله انواع بافت و رنگ به مخاطبان برسانم.

آثار یغمایی فتو كلاژ/فتو مونتاژ هستند كه علاوه بر این از تكنیك چاپ دستی منو پرینت هم استفاده كرده است. ابعاد كارها هم به صورت ٢ عدد كار ٤٠*٤٠ و ٢ عدد كار ٥٠*٤٠ میباشد.

به گفته این هنرمند ممكن است در ادامه ی این مجموعه به جای منوپرینت از تكنیك های دیگری جهت ایجاد بافت و رنگ استفاده كند.

اثر كیمیا یغمایی

این نمایشگاه تا روز جمعه ۲۹ تیرماه ادامه دارد و علاقه مندان جهت بازدید از نمایشگاه و حضور در برنامه ها می توانند به گالری دارگون واقع در خیابان شریعتی، پایین تر از میرداماد، خیابان کوشا، کوچه بدیعی، بن بست بشردوست، پلاک ۱۴ مراجعه نمایند.


آثار دیگر هنرمندان نمایشگاه:

اثر پرستو ضرابیه

اثر فرزانه اسماعیل زاده

اثر مریم سیدی

اثر مونا کیانسا

کار گروهی هنرمندان حجم سبز ( کویر را برایت آبی کردیم )


logo-samandehi