« پرواز بال می خواهد .... نقاشی خیال»در گالری دارگون در حال نمایش است

روایت سارا جعفری از نمایشگاه هنرجویان حجم سبز

اهمیت استیمنت نویسی هنرمند و مصائب ورود جوانان به گالری ها

" این نمایشگاه را تقدیم میکنم به پدرم محمد ابراهیم جعفری نقاشِ شاعر، شاعرِ نقاش، هنرمند معاصر که باغبانی را به من آموخت و یکی از اشعار کوتاه ایشان را در یادش برای عنوان نمایشگاه گذاشتم، « پرواز بال می خواهد .... نقاشی خیال»" این را سارا جعفری هنرمند نقاش و مدرس هنر در حاشیه نمایشگاه هنرجویان ،آموزشگاه حجم سبز می گوید.

سارا جعفری فارغ التحصیل دکترای رشته هنرهای تجسمی از دانشگاه استرازبورگفرانسه ، فوق لیسانس رشته هنرهای تجسمی از دانشگاه سوربن_ پاریس ، مدرس دانشگاه هنر، عضو انجمن نقاشان ایران و موسس آموزشگاه هنرهای تجسمی حجم سبز می باشد و تا کنون نمایشگاههای انفرادی و گروهی بسیاری را در ایران ، فرانسه و ایتالیا برگزار کرده و در بینالهای طراحی و نقاشی آثار شان را به نمایش گذاشته اند.


این هنرمند در رابطه با نمایشگاه های سالانه آموزشگاه حجم سبز توضیح داد:

این دوره دومین نمایشگاه آموزشگاه حجم سبز است. ما پارسال در خردادماه یک نمایشگاه در گالری هفت ثمر با حضور 9 نفر از هنرجویان همین آموزشگاه برگزار کردیم، با توجه به اینکه اکثر هنرجویان دختر بودند، یک حس زنانگی مشترکی بین کارها و در استیتمنتی که آنها نوشته بودند، وجود داشت.

وی در ادامه افزود: در نمایشگاه امسال هر یک از هنرجویان داستان و قصه خود را در آثارشان دنبال میکنند ولی حضور تکنیک فتوکلاژ-فتومونتاژ که از سوی من به هنرجویان پیشنهاد شد باعث شد که پیوندی زیبا میان آثار شکل گیرد.

سارا جعفری در ارتباط با انتخاب عنوان« پرواز بال می خواهد.... نقاشی خیال» و پروسه اجرایی شدن این نمایشگاه گروهی که از 22 تا 29 تیرماه در حال برگزاری است، بیان کرد:

این نمایشگاه را تقدیم میکنم به پدرم محمد ابراهیم جعفری نقاشِ شاعر، شاعر نقاش که باغبانی را به من آموختند و یکی از اشعار کوتاه ایشان را با یادش در نمایشگاه گذاشتم،« پرواز بال می خواهد .... نقاشی، خیال.

روند اجرایی این نمایشگاه از یکسال پیش آغاز شد و هنرجویان حجم سبز با فضا های شخصی و تکنیک فتوکلاژ-فتومونتاژ شروع به کار کردند. در نهایت از میان آنها افرادی که به فضای شخصی دست یافته بودند و آثار آنها قابلیت ارائه داشت انتخاب شد و به نمایش درآمد.

وی همچنین اشاره کرد که هر یک از این هفت نفر4 الی 5 اثر ارائه کرده اند و این تعداد بستگی به شیوه کار هنرجو داشته است.


این مدرس نقاشی با تاکید بر ادامه دار بودن این نمایشگاه در سال های آتی، اظهار داشت:

آنچه که خیلی دوست دارم و این نمایشگاه ها را هم به همین دلیل برگزار می کنم، این است که وارد شدن به فضای نمایشگاه ها در ایران مثل کشورهای دیگر نیست. در اینجا خیلی مواقع روی استعدادها تاکید نمی شود. برای اینکه آثار یک هنرجو به نمایش گذاشته شود باید از موانع مختلفی عبور کند و این برای هنرجو سخت است و لازم است تشویق شوند. هنگامیکه هنرجوی جوان درخواست نمایش آثارش در گالری را دارد، برخی مواقع از آن رزومه میخواهند و کسی نمی پرسد که این رزومه باید از کجا شروع شود؟

این هنرمند در ادامه اشاره کرد که همیشه در نظر داشتم تا یک گالری داشته باشم و از هنرمندان جوان حمایت کنم، الان اگرچه امکان گالری داری را دارم ولی دوست ندارم درگیر مسائل اقتصادی شوم؛ ولی توانستم آموزشگاهی داشته باشم تا هنرجوها در فضای خلاق رشد کنند و سپس آنها را از طریق برخی گالری ها، مطرح کنم. این برای هنرجوهای جوان انگیزه می شود.

پارسال نمایش این آثار را در گالری هفت ثمر با کمک و همدلی خانم لی‌لی ثمری شروع کردم. اگرچه پروسه از ایده تا اجرا برای نمایشگاه های گروهی طولانی و سخت است، ولی آن را ادامه خواهم داد زیرا از یک طرف هنرجوها خوشحال می شوند و انگیزه می گیرند و از طرف دیگر آنها می توانند به مراحل بالاتری دست یابند.

این استاد دانشگاه با اشاره به اهمیت نوشته شدن استیتمنت توسط هنرمند، اذعان داشت:

چیزی که هم در این دوره نمایشگاه و هم در دوره قبلی روی آن تاکید داشته ام، این بود که وقتی مخاطب وارد نمایشگاه می شود و به عنوان مثال 5 اثر از یک هنرمند را مشاهده می کند، در کنار آن یک استیتمنت قاب شده با دست خط خود هنرمند نیز دیده شود؛ این یک اتفاق خوب و متفاوت است. یعنی هنرجو، داستان آثارش را خود می‌نویسد، حتی این نوشته میتواند یک قطعه شعر از یک شاعر یا یک برداشت از یک نویسنده باشد؛ که این استیتمنت مخاطب را با فضای آن هنرمند بیشتر پیوند می دهد.

متاسفانه گاهی دیده میشود که هنرمندان استیتمنت خود را به دیگری می دهند تا بنویسد، برای من قابل درک نیست. استیتمنت باید توسط خود هنرمند نوشته شود؛ زیرا در آن، هنرمند تجربه زیست شده خودش را بیان می کند.

همیشه به هنرجویانم جرات نوشتن میدهم. پدرم نیز در زمان حیاتش همیشه این جرات را به من می داد و مرا به نوشتن تشویق می کرد.

«هنر نوع عالی بازی است

(پل کله)

یکی از زیباترین و صادقانه ترین جملاتی که در

روند خلق یک اثر می توان به آن باور داشت

بازی...

کودکی مان را به یاد می آورد...

همه چیز از یک بازی شروع می شود...

بازی گذشته با امروز...

بازی بیرون با درون...

بازی واقعیت با تخیل...

زمانی که این بازی صادقانه و صمیمی فراموش

شود

زمان دوری خود از خود است.

ما شما را به مشاهده یک بازی دعوت می کنیم.»

این نوشته، استیتمنت سارا جعفری برای این دوره از نمایشگاه هنرجویان آموزشگاه حجم سبز در گالری دارگون است.


این نقاش در رابطه با برنامه نشستی که روز اختتامیه نمایشگاه در 29 تیر 1397 روز جمعه برگزار خواهد شد، اظهار داشت:

در افتتاحیه یک برنامه ای داشتیم که در آن آرش رئیسیان، مستند ساز و گالری دار گالری دارگون، ویدئویی را به یاد محمدابراهیم جعفری به نمایش درآورد. این ویدئو در واقع 16 سال پیش توسط وی گرفته شده است.

در اختتامیه نیز که از ساعت 16 الی 20 جمعه 29 تیر ماه برگزار می شود، ساعت18 نشستی با حضور: کیوان عسکری( نقاش، تصویرساز و مدرس دانشگاه)، زروان روحبخشان(منتقد، کیوریتور و تئوریسین هنر)، جلجتا سعیدی (پرفورمر و مدرس هنر) و خودم، سارا جعفری (نقاش و مدرس هنر) برگزار خواد شد.

دوستان حاظر در این نشست هر یک در فضای خاصی در عرصه هنرهای تجسمی متخصص هستند، در این نشست یادی میکنیم از محمد ابراهیم جعفری و همراه با هنرمندان نمایشگاه در رابطه با کارهای ارائه شده به گفتگو خواهیم نشست.

همچنین در انتهای این جلسه ویدئوی آرش رئیسیان با یاد محمد ایراهیم جعفزس مجددا اکران خواهد شد.


هشت سال

شاگردی کبوتران کردم

پرواز نیاموختم

پرواز بی بال ...

مثل آواز بی حال ...

مثل شعر ...

مثل نقاشی ...

اگر عاشق نباشی ...

آموختنی نیست.

محمد ابراهیم جعفری

فرودین 1370

حجم سبز


هنرمندان نمایشگاه :

فرزانه اسماعیل زاده

حدیث رضایی

مریم سیدی

پرستو ضرابیه

مونا کیانسا

کمند نیکدل

کیمیا یغمایی

logo-samandehi