دیپلماسی فرهنگی با عکاسی

دبیر جشنواره بین‌المللی عکس خیام می‌گوید این جشنواره می‌تواند به عنوان یک دیپلماسی هنری عمل کند.

به گزارش گالری آنلاین به نقل از ایسنا, علی سامعی درباره این جشنواره توضیح داد: جشنواره عکس خیام تنها جشنواره‌ای در ایران است که زیر نظر فدراسیون بین‌المللی هنر عکاسی (فیاپ) برگزار می‌شود. این پنجمین دوره است که بیش از ۱۸ هزار عکس از هنرمندان ۶۸ کشور دریافت کردیم. دبیرخانه جشنواره به شکل سالانه فعال است یعنی پس از اختتامیه پنجمین دوره، از هفته آینده ثبت‌نام دوره ششم شروع می‌شود.

او ادامه داد: این دوره دارای شش بخش آزاد تک‌رنگ، آزاد رنگی، شهر، خلاقه، گردشگری و تلفن بوده است. هنرمندان ۶۸ کشور آثار خود را فرستاده‌اند در تهران داوری انجام و نتایج اعلام شده است.

دبیر جشنواره عکس خیام درباره اینکه کدام کشورها بیشترین تعداد شرکت‌کننده‌ها را در این دوره از جشنواره داشته‌اند؟ گفت: بعد از ایران چین بیشترین تعداد شرکت‌کننده را داشته است، اسپانیا، مجارستان، ایتالیا، فرانسه و... نیز شرکت‌کننده‌های زیادی داشتند.

او با اعتقاد به اینکه با توجه به تبلیغات منفی‌ای که علیه کشور ما انجام می‌شود، جشنواره عکس خیام می‌تواند یک دیپلماسی هنری باشد، بیان کرد: ما بیش از ۵۰ نمایشگاه در کشورهای مختلف دنیا داریم و کتاب را برای هنرمندان بیش از هفتاد کشور دنیا می‌فرستیم. ما در این زمینه بازخوردهای خیلی خوبی داشتیم. یکسری عکس‌های مربوط به تهران را در کتاب چاپ می‌کنیم که تا به حال بازخوردهای خیلی خوبی در این زمینه داشتیم. یک نفر از مادرید به ما گفت «تهران مانند مادرید یک شهر پیشرفته است» و یا افرادی که می‌گفتند از ایران تصور دیگری داشتیم اما حالا که این کتاب و عکس‌ها را دیدیم، تصورمان عوض شد.

سامعی اضافه کرد: من زمانی که در یونان حضور داشتم، آن‌ها از کتاب خیلی استقبال کردند و در صحبت‌هایشان می‌گفتند «امپراتوری ایران و یونان در قدیم می‌جنگیدند اما الان گفت‌وگوی هنری با یکدیگر دارند.» این موضوع می‌تواند به شناساندن ایران خیلی کمک کند و چهره‌ای فرهنگی از آن نشان دهد.

او همچنین درباره بخش‌های مختلف جشنواره توضیح داد: بخش‌هایی در جشنواره ثابت است، مانند جایزه نجوم که به افتخار «خیام» است یا بخش آزاد تک‌رنگ و آزاد رنگی اما بخش‌هایی که به آن‌ها تم می‌گوییم عوض می‌شود. به عنوان مثال امسال تم «تلفن» بوده است، یک سال چشم‌انداز، یک سال غذا و ... بوده است.

سامعی در پاسخ به این پرسش که چقدر موضوعات این جشنواره به شرایط روز مرتبط است، گفت: مجوز جشنواره‌های بین‌المللی از یک سال قبل گرفته می‌شود، ما مجوز دوره ششم را قبلا گرفته‌ایم. اگر بخواهیم موضوع جدیدی ارائه کنیم برای دو سال آینده است. اما ما موضوع را به گونه‌ای انتخاب می‌کنیم که تمام هنرمندها بتوانند شرکت کنند.

دبیر جشنواره عکس خیام اظهار کرد: الان عکاسان ایرانی در جشنواره‌های بین اللی خیلی موفق هستند؛ چالش ما ارتباط با دنیای عکاسی خارج از ایران است که البته به دلیل اینترنت و شبکه‌های اجتماعی بهتر است. عکاسان ایرانی روش خود را دارند اما اگر آموزش هم باشد می‌توانند جهش بیشتری داشته باشند.

او درباره آموزش‌های «فیاپ» در ایران گفت: آموزش‌های ما به شکل ورک‌شاپ‌ است. درآذرماه مهمانی از آلمان خواهیم داشت که درباره عکاسی حیات وحش ورک‌شاپ برگزار می‌کند. در دی‌ماه نیز رئیس و معاون فیاپ به ایران سفر خواهند کرد که درآنجا نکات مربوط به عکاسی مطرح می‌شود.

بمراسم اهدای جوایز و گشایش نمایشگاه پنجمین جشنواره بین‌المللی عکس خیام با مشارکت فرهنگستان هنر و موسسه صبا ۲۶ مرداد در فرهنگستان هنر برگزار شد. نمایندگان سفارت استرالیا، سوئیس، اسپانیا، مجارستان، هندوستان و اندونزی برای دریافت جوایزشان حضور پیدا کردند، جایزه بقیه برنده‌ها نیز با پست به همراه کتاب جشنواره برای آن‌ها ارسال می‌شود.

در پنجمین دوره جشنواره بین‌المللی عکس خیام بیش از ۱۸ هزار قطعه عکس از هنرمندان ۶۸ کشور به دبیرخانه این جشنواره رسید. اسامی برگزیدگان این دوره در سایت جشنواره به نشانی www.khayyam.photo منتشر شده است.

جشنواره بین‌المللی عکس خیام به دبیری علی سامعی با هدف ارتقای سطح عکاسی و گفتگوی بصری میان عکاسان ایران و جهان و نیز به منظور بزرگداشت حکیم عمر خیام، توسط نمایندگی فدراسیون بین المللی هنر عکاسی در ایران (فیاپ) یعنی کلوپ عکس فوکوس ـ وابسته به موسسه فرهنگی هنری «خانه هنر خیام» ـ برگزار می‌شود.

logo-samandehi