تماشای تجربیات تصویری هشت هنرجوی کودک و نوجوان در فرهنگسرای ارسباران




نمایشگاه گروهی نقاشی تحت عنوان "خیال نو" با آثاری از هشت هنرجوی کودک و نوجوان به انتخاب ژاله اخلاقی از اول شهریورماه در فرهنگسرای ارسباران برگزار می شود.

در بیانیه این نمایشگاه آمده است:

با خلق اثر هنری هیچگاه نمیتوانیم اصل خود را مخفی کنیم.
‎بیان احساسات در کودکان با پاکی و بی آلایشی همراه است؛ کودک از محیط خود تاثیر می گیرد و از طریق نقاشی، آن را با بیان دیگری نشان می دهد. گاهی سعی در تقلید از اشیا و اجسام پیرامون خود و یا نقاشی دیگران دارد و گاه تخیلات خود را با استفاده از عناصر ساده ی هندسی همچون خط و نقطه و... شکل می دهد.
در سنین مختلف، هر عنصر تصویری تفسیر خاص خود را دارد. ترسیم محکم خطوط و اشکال روی کاغذ، شاید نشان از اعتماد و ایمان به خود، یا به آرزوها، نگرانیها و حتی کابوسهای ذهنی او اشاره دارد.
‎استفاده از رنگ به ویژه در سنین پایین فقط جنبه بازی برایش دارد. در سنین بالاتر استفاده او از پالت رنگ آگاهانه تر می شود.
والدین از طریق افراد متخصص و روانشناسان، به وضوح می توانند حالات روحی کودکان و نوجوان خود را تفسیر و حتی درمان کنند.
‎مجموعه آثار پیش رو حاصل تلاش ‎و تجربیات تصویری هشت هنرجوی کودک و نوجوان فعال است که آفرینش های هنری خود را با نگاه هایی متنوع به اشتراک گذاشته اند..
ژاله اخلاقی


ژاله اخلاقی کیوریتور این نمایشگاه در رابطه با هدف برگزار کننده از جمع آوری این مجموعه به خبرنگار گالری آنلاین گفت: زمینه سازی برای رشد و شکوفایی و معرفی خلاقیت های هنرجویان کودک و نوجوانی که در طول چند دوره تحت نظر من فعالیت خود را آغاز و ادامه داده اند. همانطور که می دانیم، بیان احساسات در کودکان با پاکی و بی آلایشی همراه است؛ کودک از محیط خود تاثیر می گیرد و از طریق نقاشی، آن را با بیان دیگری نشان می دهد، گاهی سعی در تقلید از اشیا و اجسام پیرامون خود و یا نقاشی دیگران دارد، و گاه خیال خود را با استفاده از عناصر ساده ی هندسی همچون خط و نقطه و... شکل می دهد. مجموعه آثار پیش رو حاصل تلاش و تجربیات تصویری هشت هنرجوی کودک و نوجوان است که آفرینش های هنری خود را با نگاه هایی متنوع با مخاطبان اشتراک گذاشته اند.

اخلاقی در مورد روند شکل گیری ایده تا اجرا و انتخاب آثار بیان کرد: ایده برگزاری نمایشگاه از آنجا آغاز شد که در حین برگزاری چندین کلاس و دوره نقاشی کودکان و نوجوان، احساس کردم برخی از این عزیزان استعدادهای بالقوه و نگاه خلاقانه تری نسبت به دیگران دارند و فکر کردم تا در فرصتی مناسب بخشی از آفرینشهای هنری آنها را در قالب یک مجموعه به نمایش درآورم تا علاوه بر تشویق و ایجاد انگیزه بیشتر برای آفرینشهای هنری، نگاه آنها را به خود باوری نیز معطوف دارم. همه آثار را نیز در طول روند شکل گیری در جلسات آموزشی انتخاب نمودم.

وی در مورد تعداد، ابعاد وسبک و تکنیک اجرای آثار نیز گفت: 36 اثر در ابعادی بین 20×30 و 70×40 سانتیمتر در این مجموعه است که با توجه به علاقه مندی هنرجویان، سوژه ها و موضوعاتی همچون: طبیعت، حیوانات، انسان، کودکان، گل و گیاه، فضاهای شهری و ... توسط هر یک از آنها با شیوه های آبستره و فیگوراتیو و با تکنیکهای متنوعی همچون: آبرنگ، اکریلیک، رنگ روغن، مداد رنگی و ترکیب مواد تجربه و دنبال شد.

اخلاقی در رابطه با علت انتخاب عنوان "خیال نو" برای این مجموعه گفت: انتخاب عنوان "خیال نو" به این دلیل است که اساس هنرهای تجسمی بر مبنای خیال و احساسات هنرمندان است که شکل گرفته است و در این میان کودکان و نوجوانان به عنوان مظهر خیال پردازی و ذهنیت پردازی، حائز اهمیت بیشتری بوده اند که هنر آنها در جریان شکل گیری جنبش های هنری مدرن نیز مورد استفاده هنرمندان شاخصی قرارگرفته است. با توجه به اینکه نوآوری در شکل گیری آثار این هنرجویان مورد تاکید بوده است عنوان مذکور برای نمایشگاه انتخاب شد.


وی در آخر در رابطه با تاثیراتی که برگزاری نمایشگاه در روند کار هنرجویان و ورود آنها به فضای حرفه ای خواهد داشت، توضیح داد: در این گونه نمایشگاه ها تلاش می شود تا زمینه معرفی استعدادهای خلاقانه کودکان و نوجوانان فراهم و توجه والدین نیز به هنر فرزندانشان جلب شود و اهمیت هنر و تاثیرات آنرا در تربیت و پرورش خلاقیت جدی تر بگیرند. همچنین با توجه به حرفه ای شدن جریان هنر معاصر از شکل گیری ایده تا اجرا و ارائه آثار، به عنوان مقدمه، پایه ای باشد برای حضور هنرمندان کوچک در فضاهای جدی تر.

در این نمایشگاه آثاری از آناهیتا امیدی، آرمیتا امیدی، آبتین جعفرپیشه، بهار رفیعی، متین رفیعی فر، صبا سمسارها، ستایش سمسارها و سحر سمسارها به نمایش گذاشته می شود و علاقه مندان جهت بازدید از آثار می توانند تا 11 شهریورماه از ساعت 9 الی 20 به گالری هـنر 2 فرهنگسرای ارسباران واقع در خیابان شریعتی، بالاتر از پل سیدخندان،خیابان جلفا مراجعه نمایند.

logo-samandehi